oktantal XR4i

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

oktantal XR4i

#1 Indlæg af s@g »

Jeg overvejer at købe en Sierra XR4i fra 84. Men hva kører den på af benzin?? Har kigget på Miljøstyrelsens web, men der er den ikke nævnt. Scorpio og Granada fra 88 med lignende størrelse motor er med, men er det samme maskine??
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: oktantal XR4i

#2 Indlæg af 2fat2fly »

s@g skrev:Jeg overvejer at købe en Sierra XR4i fra 84. Men hva kører den på af benzin?? Har kigget på Miljøstyrelsens web, men der er den ikke nævnt. Scorpio og Granada fra 88 med lignende størrelse motor er med, men er det samme maskine??


Har læst mig til at den skulle køre på Oktan 96.
Held og lykke med at finde det :roll:
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

Det er nok mere vigtigt at finde ud af, om den kan køre blyfri eller ej.....
Om han kører 96 eller 95 er NÆSTEN ligegyldigt, og hvis der skal tunes på modellen, lærer han forhåbentlig hurtigt det der med oktan...

Du skal se efter på topstykkernes udstødningsside, der skal være et tydeligt "D" eller et "E".
Hvis der er det, så KAN du køre blyfri.
Hvis du ikke kan finde bogstaverne, så gør du klogest i at tanke ved den RØDE stander.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

Jeg har haft en xr4i i 2 år og har kørt ca 50000 km. på 95 oktan blyfri uden problemer.
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#5 Indlæg af mh »

jeg kører også blyfri hehe....... efter den lille bearbejdning.....
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#6 Indlæg af s@g »

Har købt en bil nu. Købte en Sierra DOHC karb. Den kører sgu lige så godt som den DOHC inj jeg havde før. Men den døde efter et møde med en golf.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

tjaaa, 115 Hk i karburatormodellen, og 120 i injektion, det er jo ikke den store forskel.
Hvad det lige har at gøre med oktantal på en xr4i ved jeg ikke :) , men nu da emnet er rejst, kunne det jo være sjovt at høre gutternes mening for og imod karburator/sprøjt på fx lige netop denne maskine. 8)
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#8 Indlæg af s@g »

Som jeg skrev i starten af dette indlæg ville jeg vide oktantal på en XR4i da der var interesse for en sådan nu jeg skulle skifte bil. Dar var jo rart at vide hvis den kører på 98. Det er jo ikk mange steder man kan købe det mere.

Ang. Transitfar. Jeg har ikke kørt så længe i karb.model endnu til at vide om den er mere tørstig end inj. Men der sker da lige så meget når man trykker på pedalen. Og så har den altså "kun" 110 HK ( uden kat. 8) )iht. Haynes men et lidt større moment.
møffe

#9 Indlæg af møffe »

karb modellen er klart at foretrække til alm sug tuning.på med en banan,knaster og et sæt dobb weebere og så har du over 160 hk.og den fedeste lyd.men vil du tryk tune så er du bedre tjent med inj motoren.rent tunings messigt ser vi jo heller ikke på km/l.men tillykke med den nye vogn.
Besvar