Powerforum
http://powerforum.dk/

Forbindelser i stik til motorstyring?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=6285
Side 1 af 1

Forfatter:  Brisse [ 07 dec 2003, 15:08 ]
Titel:  Forbindelser i stik til motorstyring?

Bilen er en Ford Escort 1.8 fra 1996.
Nogen der kan hjælpe med en oversigt over hvilke forbindelser der er i stikket til motorstyringen?

Går nemlig og lure lidt på at skifte den originale styring ud med en MegaSquirt'n'Spark og vil gerne slippe for at skulle trække nye ledninger så det hele ser pænt og originalt ud når den engang skal til syn.

Pft. Brian

Forfatter:  Malibu.. [ 07 dec 2003, 16:33 ]
Titel: 

Kør ned til den lokale Bosch eller ford og få en kopi af lednings diagram fra box siden ´.. der står alt hvad du skal bruge af farve koder osv ...

Forfatter:  HenrikGM [ 07 dec 2003, 18:56 ]
Titel: 

Jeg vil nu foreslå at lave et nyt ledningsnet alligevel.
Der er yderst tvivlsomt om den originale motorstyring er rigget op på samme måde som MSnS, så du skal nok alligevel trække nogle ekstra ledninger.

Man kan få nogle fine sorte fletstrømper og så ellers lidt fornuftig ledningsføring så skulle du have dit på det tørre, og det kan komme til at se ret originalt ud.

Forfatter:  Transitfar [ 07 dec 2003, 19:49 ]
Titel: 

Yep, gå ned til den lokale bilgrossist (ikke bilxperten elller den slags, men den grossist som sælger til værkstederne) og spørg efter en startkuffert fra TEXIT.
Texit har en fin hjemmeside, men jeg kan ikke finde bilprodukterne på den...... :cry: .
I "startkufferten" (200 - 300 kr) er der alt muligt (bed dem om at prøve at åbne den....), og det er nøjagtig den slags "strømper" du finder i fx en nyere Mazda.

Med hensyn til at få en kopi fra ledningsnet-bogen, så er det desværre en dårlig ide.
Du kan nok sagtens få et billede af computerstikket, men hver enkelt ledningsforbindelse har bare et navn/nummer/kredsløbsbetegnelse, som så hver især henviser til en eller anden side et andet sted i bogen.
Bogen er desværre ikke opdelt, således at man får motorstyringen komplet på ex. 3-5 sider.

Hvis du går ned til den lokale Ford-forhandler, så husk at have dit stelnummer parat, det gør det hele meget nemmere. :wink: .

Forfatter:  Cossie [ 07 dec 2003, 21:28 ]
Titel: 

Hvis det er en Escort 1,8i + Estate/ Van Kat. med motorkode RKC, så køre den med EDIS og så skal du nok ikke bruge MSnS men MegaEDIS.

Forfatter:  Transitfar [ 07 dec 2003, 22:27 ]
Titel: 

Hmm, michael, det bliver du nødt til at forklare nærmere....
Jeg ved desværre kun alt for lidt om MS, så ethvert input er velkomment.
Men jeg har da EDIS (Electronic Distributorless Ignition System) i tranzitten.
Distributorless da det er en diesel. Electronic til pumpens stopsolenoide, Ignition System = selvantænding! :lol:
Nej, seriøst, fortæl, og ikke bare for min skyld :oops: .

Forfatter:  Cossie [ 07 dec 2003, 22:39 ]
Titel: 

MSnS er lavet til tændning med Strømfordeler, hvilken ikke ret anvendligt når bilen er udstyret med EDIS.

Og MegaEDIS (MS + EDIS) er derimod lavet til EDIS tændning.

Forfatter:  Brisse [ 08 dec 2003, 13:13 ]
Titel: 

Lidt nyt...

Jeg har fået fat i en Haynes manual - de er jo fantastiske :-) og fundet ud af nogle småting...


1. EDIS.
Min bil har ikke et EDIS-modul da denne funktion er bygget ind i ECU'en. Men det er da ikke værre end at jeg kan snuppe en EDIS fra en ældre Escort/Mondeo/Fiesta og bruge det sammen med MegaEDIS'en.

2. Stik til ECU.
Jeg har fundet følgende forbindelser ud fra Haynes og der er kun 2 forbindelser jeg ikke er helt sikkert på hvad egentlig laver? Hvor de ender er jeg med på men deres funktion forstår jeg ikke.
#22 og #11. Nogen der har et bud?
Eller ser resultatet sådan ud...

Strøm :
1 +12V (konstant tændt)
16 GND
20 GND
40 GND
60 GND
46 +5V udgang til div. sensore (TPS, luft, vand, Lambda osv...)
57/37 +12 styret af tændingsnøglen (On når nøglen er drejet


Sensore (Til ECU):
32 Inhibitor relay (forhindre start hvis auto.trans ikke står i N / Ikke forbundet hvis man.trans)
50 Mass AirFlow sensor ben 1
9 Mass AirFlow sensor ben 2
55/56 Crank pos. sensor
29 Octan adjust (link til GND eller ingen ting)
44 Fra Lambda-sonde
3 Signal fra "Vehicle speed sensor"
7 Vand temp.
25 Luft temp.
26 Signal fra Throttle Position Sensor
47 GND til TPS.
24 Signal fra knast positions-sensor
28 Signal fra Servostyrings-sensor (aktiv LAV)


Udgange (fra ECU) :
4 Udgang til omdrejningstæller
17/48 Diagnostic connector
58 Udgang til tændspole 1 (Bliver HØJ når arktiv)
59 Udgang til tændspole 2 (Bliver HØJ når arktiv)
11 Udgang til "Canister Purge Solenoide" ???? (Bliver LAV når arktiv)
12/15 Udgange til indsprøjtningsdyser (Bliver LAV når arktiv)
42/54 Udgange til indsprøjtningsdyser (Bliver LAV når arktiv)
21 Udgang til "Idle Control Valve" (Bliver LAV når arktiv)
18/19 DataLink Connector


???? :
22 Signal fra en Inerti-kontakt?


Eller så ser det ret lovende ud. Jeg mener jeg har alle de signaler som MegaEDIS skal bruge. Hvis nogen synes jeg mangler noget så sig endelig til!


De herligste Hilsner
Brian (Måske kommende MegaSquirt/Spark/EDIS kører :wink: )

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/