Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 06:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
Vi har lagt en 1.6i motor fra en Astra 95" i en Kadett 1.4i fra 90"
Problemet er at vi mangler et signal til motorstyringen som fortæller om bilen er i bevægelse på Astraen får den det signal fra spedometeret( en giver der er indgygget i),så den køre i nødprogram og kan ikke styre tomgang. Hvad kan vi gøre for at give boxen det signal ???????

Har fået fortalt at vi ikke kan bruge den gamle type signalgiver fra gearkassen.
Passer et Astra speedo lige over i kadett og er det den eneste løsning ?

Hjælp er åbne for alle foreslag.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Well, jeg ville gerne hjælpe, men jeg har ikke en _anelse_ om hvordan det signal evt ser ud.

Ved i det?
Et skop på donorbilen så kan i ser hvad det afhænger af.

Sådan lige umiddelbart vil jeg tro det er en puls der kører fart, eller omdrejningsafhængigt. Hvis det er en fast puls, så er det plugnplay med en LM555(søg på google) og et par modstande/kondensator, men det tror jeg nu ikke er tilfældet.

Fart, kan være tappet fra ABS, evt direkte fra speedo. og omdrejningsafhængigt, kommer selvsagt fra tændingsgiveren, evt selvstændig sensor.

Uden at kende signalet og hvad det helt konkret varierer med, så kan jeg ikke sådan lige hjælpe jer...:-(

Titel:
Mester Medlem

Et hastighedssignal fra en gearkasse er i langt de fleste tilfælde et Hall giver signal... Det er jo så også lige præcis hvad selve giveren er - en hallegiver.

Næste spørgsmål... Hvor mange volt? Mange gange når man snakker hallgiver er det jo 5 volt, men det kan også være 12 volt. Det skal i finde ud af. Og ellers kan man garanteret (evt gennem henrik måske) få en "generator" der kan generer en ligende impuls... Denne impuls-generator kunne evt. kobles fra med en kontakt få gasspjældet måske. Dette er jo lidt fusk, men burde vel virke.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
prøv at forhøre dig på bilelektronikværksted, dengang da jeg kørte transport, havde jeg navi+taxameter i en Fiat Ducato, og der var sat en impulsgiver på i forbindelse med speedo drevet, det er nok sådan en du skal have.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg har før lavet tach signal til orig. navigation i en Fiat Punto, der bruge jeg en giver fra en Fiat Bravo 1,6 der var lige til at montere ved at fjerne en prop i gearkassen og skrue den anden i.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time