Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 22:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 okt 2003, 22:38 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2003, 14:55
Indlæg: 25
Sidder og tænker lidt... Ved montage af sådan en tandrem kan der jo godt ske noget forskydning, selvom man eks.vis sætter svinghjulsmærket i top osv.

En løs tandrem kan jo godt strammes op i bunden af remmen, måske 1 til 2 tænder og derved ændrer knastens vinkel i forhold til krumtappen. Lad os sige der eks.vis er 50 tænder imellem hvert hjul vertikalt set igennem midterakse, nu er remmen måske ikke helt stram - denne pilles af og sættes strammere på nu er der pludselig 49 tænder imellem. Lad os sige at hjulet består af 74 tænder, altså 1/74 * 360 = 4.86 grader. Ventilen åbner altså pludselig næsten 5 grader for tidligt og lukker tilsvarende for hurtigt. Det er da noget rod.... Hvad gør man ved det?

En tegning af mit problem med løs slatten tandrem i bunden, dog kun med 14 tænder hehe


Vedhæftede filer:
tandrem_01.gif
tandrem_01.gif [ 5.84 KiB | Vist 1703 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 okt 2003, 00:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 171
Hvis ikke jeg husker helt galt, så vil en ny rem altid være stram modsat strammer hjulet, når den står på mærkerne, og kun være løs i strammer siden, hvis den vel og mærke sidder korrekt!

Men hvad ved jeg, jeg kører jo med kæde :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 13:30 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2003, 14:55
Indlæg: 25
Hiver lige denne her lidt op igen!
Nu har jeg rent faktisk målt kompressionsforholdet, og i den side hvor jeg oplevede at tandremmen har forskudt sig viser det sig at kompressionen har ændret sig fra 13 til 11 :twisted: , hvorimod i den side hvor tandremmen "bare" blev monteret ligger kompressionen på 14. Der sidder 2 tandremme på min motor nemlig 8)

Nogen andre der har oplevet tilsvarende?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 16:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det er der ikke noget underligt i.

Ventilerne lukker jo og spærrer den luft inde der er i cylinderen+forbrændingskammeret.

Hvis stemplet når halvvejs op i cylinderen bliver der selvsagt mindre at presse sammen, og derfor oplever du at din komptest ikke viser så meget længere.

Det er der ikke det helt store mystik i.

Hvis feks udstødningsventilen lukkede ekstemt sent ville det næsten svare til at pille den helt ud af motoren og så er der slet ingen komp længere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 19:29 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2003, 14:55
Indlæg: 25
Nej netop ikke, det var jo også min konklusion. Men jeg har forhørt mig flere steder, herunder på et autoriseret Alfa værksted. Og har fået at vide at hvis knasthjulet har forskudt sig ville motoren slet ikke kunne dreje rundt!. Det forstod jeg ikke lige, selvom det er klart at når ventilerne står åbne vil der ikke være plads til stemplet. Men vi snakker jo rent faktisk kun 1 tand måske.

Er der nogle der ved lige hvordan man stiller det helt præcist tilbage igen?

ps. tak for svaret Henrik, jeg følte mig som en komplet spasser ved at påstå noget som bare blev tilbagevist som det pure ingenting :roll: (ikke her på forum, men ude på værkstederne)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 20:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bobafett skrev:
Er der nogle der ved lige hvordan man stiller det helt præcist tilbage igen?

ps. tak for svaret Henrik, jeg følte mig som en komplet spasser ved at påstå noget som bare blev tilbagevist som det pure ingenting :roll: (ikke her på forum, men ude på værkstederne)



Der må være et par mærker det kan stilles efter.

Velbekomme... :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2003, 17:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvilken bil/motor er det? Det lyder jo ikke til at være en diesel når komp. trykket ikke er højre.

Enten skal du som Henrik antyder finde nogle mærker på hjulene eller evt bag på knasterne når du tager dækslet af. Ellers skal du jo hend og måle knasterne nærmere ud...

v/h christian.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2003, 20:54 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2003, 14:55
Indlæg: 25
Det er en Alfa Romeo boxer motor, og jeg mener ikke der sidder nogle mærker nogle steder, udover på svinghjulet.

Er der en fælles måde, hvormed man kan måle det ud eller er det specifikt fra motor til motor?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 okt 2003, 21:55 
Har haft problemer i samme stil. Ved montering af skarp knast er det lidt det samme, eller flere toppakninger. Det er det man har juster bare knast hjul til , nemlig at kompensere for det spil der kommer ved sådan en ændring. Du skal bruge to måle ure dem sætter du på knasten ( ind og ud på eks cyl. 1) og så drejer du krumtappen om på mærket. Hvis ikke dine måle ure viser at knasten er lige langt (vipper) på ind og ud kan det justerbare hjul løsnes og knasten kan drejes til den passer, uafhængigt af tandremmen.
På eks. en Mercedes der er med kæde kan det faktisk godt lade sig gøre at sætte knasten en tand forkert, bilen kan også starte men den lyder ikke specielt godt.... så så længe vi snakker en tand eller der omkring kan det meste køre bare ikke så godt


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2003, 00:27 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2003, 14:55
Indlæg: 25
Aha... Ja jeg bliver da klogere hele tiden, og tænker da også på at siden der er 2 tandremme på en boxer så kan den ene rem jo stå som den skal og den anden kan altså godt være en tand forskudt - dog uden at det mærkes så tydeligt.... Men det burde jo være noget man kunne måle sig frem til :lol:

Disse måleure du omtaler, hvad er det for nogle og hvor kan jeg se dem/ købe dem?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 97 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team