Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Forhistorie : har i tre år kæmpet med at finde løsningen på et rpm problem under nedbremsning og tomgang. Tomgangen ligger simpelthen for højt (1200+ rpm) under de "rigtige" omstændigheder samt at rpm kan finde på at stige ved opbremsning (med koblingen i bund)

Efter at have skiftet kabine pga et indbrud opdagede jeg følgende..

Dagen efter begyndte min motorlampe at lyse i weekenden hvorefter jeg kørte ud til opel mandag morgen og fik udlæst fejlkoden. Det viste sig at være en fejlkode 24 (Speed sensor)
Nå tænker man jo så.. piller speedometeret ud.. og sætter multistikket ordentligt fast.. hvorefter fejlen forsvinder..
Men.. det jeg egentlig vil med det her indlæg er..
1) inden jeg satte stikket fast var mine føromtalte rpm problemer væk(!) - pist væk.. motoren gik perfekt, ingen tegn på at ville stige i rpm når jeg koblede ud og bremsede eller den bare stod i alm tomgang (jeg kørte rundt med det i nogle dage inden jeg satte stikket korrekt i (kører min. 150 km dagligt))
2) efter jeg sattet stikket ordentligt fast er fejlen nu tilbage for fuldt blus.. så...
jeg tænkte på.. kan det være at min speedsensor er defekt og dermed giver min styrebox forkert info/impuls og den dermed holder hastigheden oppe ?
og... hvad funktion har denne speedsensor ?

MVH
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
Opel Astra 1,6i
85,5 Hk @ 5719 rpm
126,9 Nm @ 3528 rpm

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Din ECU har nok kørt i nødprogram mens den havde den fejl 24.

De tomgangs regulatorer (fra bosch) kan godt give lidt problemer prøv at rense den eller teste men en anden..

HypHest

Nix.. ingen nødprogram what so ever - grunden til at den kom med den fejlkode var fordi styrebox'en ikke fik noget signal fra speedsensor'en (som jeg også har skrevet) og nej - det er heller ikke tomgangsregulatoren da den har været forsøgt skiftet. Men læs lige hvad jeg skrev i det oprindelige indlæg igen ;-)

Har du prøvet at kontrolere for utætheder ved dine manifolde

Ja.. forstå mig nu lige ret.. så snart jeg har sat stikket ordentligt fast i instrumentpanelet kommer fejlen retur.. men sidder det skævt i er fejlen der ikke.
Ergo må det være en elektronisk fejl (dvs det samme som at be' opel om at tage mit dankort og voldbruge det), nu skal jeg så bare have fundet ud af hvor det er..

i følge haynes har jeg IKKE en speedsensor.. hvorimod fx en 1.8'er har.. (min er en 1,6)

Her er en "lille" liste..

Fejl:
Holder omdrejninger ved opbremsning eller udkobling, kan både stige og falde, men aldrig under normal tomgang (8-900 rpm) - ligger typisk på ca 1200 rpm i tomgang..(til tider næsten 2000) og falder først til ca 900 rpm efter ca 10-20 sek..

Skiftet:
tændrørskabler
rotor
strømfordeler/dæksel
generator
batteri
temperaturføler (?)
Ventiler til/fra bremsekraftforstærker og ned på indsugning

Forsøgt skiftet/lavet uden målbart resultat:
tomgangsmotor
styrebox
kabler smurt samt alle lejer/led i forbindelse med kabler ind til kabinen (speeder etc)

Generelt:
tændrør skiftet hvert år (ca hver 50.000 km og er enten bosch eller ngk)
tandrem skiftes ved 60.000 km (på autoriseret)
EGR ventil blændet af

Skader:
havde en stor frontskade for lidt over 3 år siden, hvor bla et motorophæng knækkede. I forbindelse med dette blev bla lambdasonden skiftet, men styrebox'en melder ingen fejl.

Hvis den melder fejl ved speedsensoren, så må den jo vel være der *GG*
Det er jo den føler som registrerer hvor hurtigt motoren kører, og det har indflydelse på bla. tændingen. Den sidder nok omkring svinghjulet, eller knasten, og er ofte bare en lille sort lakrids.. Se om du kan finde den...

Der er noget at kige på her...
<http://www.auto-solve.com/cid.htm>

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Har hørt om Forder der havde det samme problem med perioder med høj tomgang efter service. Ford sagde det var noget de havde gjort med vilje pågrund af nogle miljø bestemmelser ????. Går ikke ud fra det er det men siger lidt om hvor skøre lovene er

Steffen : ja det skulle man jo så mene.. men kiggede min haynes manual igennem i går.. og .. tadaaa.. min 1.6'er har åbenbart ikke sådan en.. den er ihvertfald ikke at finde på diagrammerne over ledningsnettet (hvilket den er på fx en 1.8'ers diagram)
Men jeg vil da åbne op og kigge her i juledagene :-)
pastet fra den link du sendte "The driver of the vehicle may not be aware that the vehicle has a problem if the CID sensor fails, as the drivability may not be affected". Hmm.. meget interessant.. for motoren går som sådan perfekt.. fin acc og træk. Målingen fra rullefelt viser at den ikke mangler hverken hk eller nm.... sååå.. jeg vil lige gå i tænkebox..

Jens : nja.. nu er det så bare at jeg aldrig har fået lavet service på den hos et aut. værksted men selv har skiftet olie etc. men det vidste du jo ikke - my fault

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time