Forhistorie : har i tre år kæmpet med at finde løsningen på et rpm problem under nedbremsning og tomgang. Tomgangen ligger simpelthen for højt (1200+ rpm) under de "rigtige" omstændigheder samt at rpm kan finde på at stige ved opbremsning (med koblingen i bund)
Efter at have skiftet kabine pga et indbrud opdagede jeg følgende..
Dagen efter begyndte min motorlampe at lyse i weekenden hvorefter jeg kørte ud til opel mandag morgen og fik udlæst fejlkoden. Det viste sig at være en fejlkode 24 (Speed sensor)
Nå tænker man jo så.. piller speedometeret ud.. og sætter multistikket ordentligt fast.. hvorefter fejlen forsvinder..
Men.. det jeg egentlig vil med det her indlæg er..
1) inden jeg satte stikket fast var mine føromtalte rpm problemer væk(!) - pist væk.. motoren gik perfekt, ingen tegn på at ville stige i rpm når jeg koblede ud og bremsede eller den bare stod i alm tomgang (jeg kørte rundt med det i nogle dage inden jeg satte stikket korrekt i (kører min. 150 km dagligt))
2) efter jeg sattet stikket ordentligt fast er fejlen nu tilbage for fuldt blus.. så...
jeg tænkte på.. kan det være at min speedsensor er defekt og dermed giver min styrebox forkert info/impuls og den dermed holder hastigheden oppe ?
og... hvad funktion har denne speedsensor ?
MVH
Christian Hansen
http://www.nmweb.dkOpel Astra 1,6i
85,5 Hk @ 5719 rpm
126,9 Nm @ 3528 rpm