Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 dec 2002, 15:06 
Hey

Når folk siger "bagtøj med 90% spær" hvad er denne %-sats så udtryk for? Ingen tvivl om at jo højere % jo mere låser den, indtil 100% hvor den er helt fast. Men hvordan bliver de andre værdier udregnet?

Jeg tænker selv lidt i følgende baner: Ved xx %, så kan én aksel, aldrig kommer under xx % af den andens hastighed. Men det er jo sikkert forkert :-|

Anyone?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 08 dec 2002, 16:06 
Når det ene hjul kører x% hurtigere end det andet slår spæringen til.
Man kan tit høre det på en 4x4 hvis den drejer helt i yderstilling kan man mærke spæringen tar ved.


Top
  
 
Indlæg: 08 dec 2002, 16:12 
Jammen er dette ikke den omvendte verden så? I så fald ville et 100% spær jo være max åbent, og ikke fast?


Top
  
 
Indlæg: 08 dec 2002, 21:01 
Nej 100% spær er 100% LÅST!


Top
  
 
Indlæg: 08 dec 2002, 21:22 
Netop... så der må være en anden forklaring.


Top
  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 11:21 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Som jeg har fået det fortalt, så ved f.eks. 25% spær, så kan der overføres 25% mere kraft til det ene hjul i forhold til det andet.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 11:27 
Ville dette ikke også virke omvendt så? Altså ved fx 0% spær, så kan det ikke over føres mere power til ét hjul end til et andet = fast aksel? Eller har jeg misforstået dig?


Top
  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 15:12 
sådan som jeg har forstået det vil et 90% spær gøre, at det hjul der står dårligst bliver "aktiveret" når det fx kører 100 omd/min i forhold og det andet kører 90 omd. På den måde er forskellen mellem hastigheden på de trækkende hjul mindre jo større spærprocenten er


Top
  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 15:23 
Ok, lidt ala min egen første tanke - men bare at %en er møntet på det hurtigste hjul.


Top
  
 
Indlæg: 09 dec 2002, 20:29 
Det kan forklares meget simpelt, et 25% spær tillader at der er 75% foreskel på hjulenes hastighed. Så jo det er omvendt, et 100% spær tillader at der 0% foreskel :-P

mvh Lasse


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team