Bufas skrev:
Forureningskravet er altid bilens, det er ikke motorens.
Ja, men...
Pointen er at der skal dokumenteres at motoren overholder bilens forureningskrav.
Udgangspunktet er at en motor fra en nyere bil altid overholder samme, eller strammere krav til forurening i den ældre bil man vil komme den i.
Men forudsætning er normalt at motoren flyttes komplet med brændstofsystem, alle følere, etc. Det kan man ikke lige sige er tilfældet for en Zetec på karburatorer
.
Skal man have den igennem, så bliver det noget med om man generelt ville kunne få godkendt den årgang bil med karburatorer - hvilket igen afhænger af forureningsnormen, hvilket så altså igen afhænger af årgang.
Citat:
Skal der plader på den? Jeg kender ikke reglerne for hill climb.
Hill climb køres normalt efter Klubrally-reglement, med nogle specielle afvigelser ift. at der kun behøver være en i bilen og et par andre ting.
Dvs. at bilen enten skal være normalt synet og godkendt (evt. med konstruktive ændringer), eller rallysynet.
Skal den rallysynes skal der bur i, der skal overholdes et rally gruppereglement, en homologeringsattest og noget andet pilleri.
Når ja, og så må man ikke køre i den til hverdag
.
Den behøver dog ikke være afgiftet til det formål, da der kan køres på konkurrence-prøveplader.