Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 23:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 okt 2012, 11:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
Jeg har gået og leget lidt med tanken om at lave et plenum i glasfiber.
Jeg regnede med at lave en model i træ/skum også støbe et par lag på. Også skære den over og pille modelen ud. Også støbe x antal lag mere på.

Jeg regned med at den skal holde til ca. 1 bars ladetryk.

Nogen der har erfaring med dette?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2012, 13:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har lavet en kasse som "luftsamler" til et par spjældhuse på nogenlunde den måde, men ikke noget der skulle holde til tryk.

Det jeg nok ville være mest loren på, det er hvordan du får lavet overgangen til f.eks. trykrør, og runners ind til topstykket, så det kan holde til trykket.
Det var ikke kæmpe problemer, men jeg havde lidt udfordringer med filtertilslutningen på min. Det var lavet med et indstøbt rustfrit rør. Det var blevet slebet i overfladen for at få bedre kontakt, men det lykkedes mig da at få det til at gå løs på et tidspunkt. Mener jeg brugte enten 10-sekunders lim eller epoxy bagefter.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2012, 17:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Overgangen kunne også være i plastic med nogle huller i så polyestereret kan få fat i den.

Et aalternariv kunne være at lave en ramme i metal, og svejse nogle bøjler på og så fylde glasfiber på begge sider.

Men alt i alt, hvis du ved hvordan du skal arbejde med glasfiber, så er det jo bare at prøve. Biltema har masser af ting til det.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2012, 18:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
HUSK åndedrætsværn

Kender et par stykker der stort set er hjernedøde ,efter arbejde med glasfiber

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2012, 18:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
? det kan jeg ikke huske....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2012, 00:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
Hæ Hæ, jeg har arbejdet en del i glasfiber. Kofanger, bilsterio... God udluftning og maske er et must. :) jeg har masser af fiber/værktøj. Jeg skal dog ha fat i lidt mere polyester.
Ang. overgange, så regnede jeg med at støbe glasfiber henover et rustfritrør ved samlinger. Så vis røret går lidt løst er det stadig inde i glasfiberen.

Jeg har Google'et lidt plenum i dag. Det bliver nok 2 gange dobb. kamret plenum med et stort sjæld. Til min v6'er. :lusket:

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2012, 07:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
Her er et link til en simuleret flow test af et dobb kamret plenum:
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=27504.30

Planen var at ha et plenum pr cylinder række. Med fæles indgang og spjæld midt over motoren.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2012, 22:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det forekommer mig lidt problematisk at man vælger en dobbeltkamret plenum med en regulær flow begrænsning imellem, men jeg kan godt se mange vælger den rute.
Man sætter reelt en flow begrænser ind, ala plomben i en puch maxi.

Nogen der har målt trykfaldet mellem de 2 plenums på en kørende motor?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2012, 08:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
HenrikGM skrev:
Det forekommer mig lidt problematisk at man vælger en dobbeltkamret plenum med en regulær flow begrænsning imellem, men jeg kan godt se mange vælger den rute.
Man sætter reelt en flow begrænser ind, ala plomben i en puch maxi.

Nogen der har målt trykfaldet mellem de 2 plenums på en kørende motor?


Jeg tænkte på, er det reelt en begrænser, vis nu arealet på spræken mellem de to plenums er sammen areal som spjæld/trykrør.
Det er vel mere for at få samme flow til alle cylender.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2012, 09:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
I dit link er der et carbon manifold, det er et kopi af M.I.S til en cosworth. Orginalen flower over 350hk/port. Så den er vel begrænset. Men runnerne er vel også en begrænsning lige som kanalerne og ventilerne i topstykket. Så hvorfor skulle det netop være plenum der er begrænsningen. Og hvilken effekt begrænser de. Måske den netop giver en bedre fyldning, istedet for bare max effekt som kan skabe en dårligt kørende bil.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team