HenrikGM skrev:
Spændende problem.
Spændende ja, problem nej
HenrikGM skrev:
Jeg ser noget tilsvarende på traktortrækkeren, godt nok på bensin.
Den kører simpelthen ikke ordenligt v. mere magert end afr11. Tilgengæld ryger den sort så det gør noget, indikerende væsentligt federe end WB siger.
Den sorte røg er kulstof eller sod.
Forbrændingen er vel egentligt en iltning der går i to tempi, først omdannes O og C til CO, og derefter til CO2 i takt med der hænges iltmolekyler på kulstofatomet. Jeg har noget patentlitteratur et sted i gemmerne, der beskriver den proces, og også at den væsentligste energi bliver udløst fra overgangen fra CO til CO2.
Lambdasensoren måler iltindholdet i røggassen.
Spørgsmålet er så hvad iltindholdet egentligt gør, og hvorfor.
En misfire viser en lean spike. Det kan der ikke være så meget snak om.
Forbrænding tændt meget for sent (ild ud af porten) viser mere magert end hvad blanding egentlig er.
Men en forbrænding der overvejende kun går fra C til CO pga for få iltatomer(eller for kort tid!?) viser vel også magert.
Den burde kunne vise ligeså magert som en forbrænding med mere ilt, men hvor overgangen er komplet fra C til CO2, med sidstnævnte som væsentligt mere højtydende på samme iltindhold i gassen.
Sjovt at den går mere magert med større dyser.
Med originale dyser fortsatte indsprøjtningen længe efter TDC, det vil sige en del bliver forbrændt i udstødningen. Dette giver lavere lambda og højere EGT. Med de nye dyser er indsprøjtningen afsluttet omkring TDC, hvorfor EGT falder og lambda stiger.
En lille ulempe med den lavere EGT, min turbo er længere tid om at opbygge tryk nu. Før havde jeg 1.5 bar ved 2.000omdr/min, nu får jeg kun 1.1bar. Tilgængæld kan jeg nu hælde mere diesel ind inden for kortere tid end jeg kunne før.
Den primære grund til den lave lambda før var at indsprøjtningen sluttede for sent, gav jeg den mere diesel så hamrede lambda ned, gav jeg den mere ladetryk så forblev lambda den samme. Nu har jeg større mængde, samme ladetryk og markant højere lambda
ved 2600 får den 100mm^3 diesel, og den suger 1550+ mg luft per omdrejning. (1550+ fordi den er over sensorens aktuelle plausible max værdi.) AFR er ca. 18.4:1 hvis vi antager den suger 1550mg luft/omdrejning. Før fik den 76mm^3 og der var lambda ~15:1..
Det er den helt omvendte verden, jeg skal retardere indprøjtningen for at få turboen til at lade tidligere - det er jo helt omvendt.