Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 07:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 feb 2012, 19:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Hej jeg går og roder lidt med en VW 1.6 75hk AEE motor som lider under lavt olietryk, der er ca 2bar i tomgang(kold) og 2.5bar ved 2500omdr(kold).
når den bliver varm er der 0,3-0,4 i tomgang og 0,6-0,8 ved 2500omdr.
Hvis man presser den med 10-15km med 130kmt falder oile trykket til under 0,3 = lys i olielampe.

Men det der er mest mærkelig er at hvis man ligger med jævn fart 80kmt og 0,6bar hvis man så slipper speederen så stiger olietrykket til 1.2-1.4bar.

Motoren er ingen mislyde heller ikke når den er rigtig varm = meget lavt olietryk.

Nogen ideer ?

_________________
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2012, 20:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
vildt gæt måske , delvis stoppet oliesi ??

ved speederslip plasker den måske olie hen mod den del der er knapt så stoppet ??

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2012, 22:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Belladd motorolie rens og se om der sker noget - hvis det ikke hjælper, prøv med syns kontrol af si, set mange gange med total tilkokset si, herre dårlig olie og alt for mange km over service så kan det kun gå galt...
Det "kan" også godt være plejl lejer som er dårlig, synes dog den er lidt tricky den her....
Men der kommer vel mere info om hvad der sket senere :wink:

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2012, 23:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Har glemt at skrive den har køre knap 200kkm.

Planen for i morgen er lige netop en omgang engine flush + ny olie og filter, den har i øverigt kun kørt ca3000km siden sidste olie skift og ifølge smøreseld er det 15w-40 olie og bosch oliefilter.

Hvis det var plejllejer burde der vel være en grim banke lyd eller kan sådan en VW nogen tricks ?

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2012, 06:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Min 98'er Cordoba, der hældte jeg 5w40 på når der skulle byttes... Det gik fint...
Men den havde jeg så bare til 100K km..
Nogle siger man skal anvende 10w40 når den er slidt..

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2012, 14:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Hmm..... jeg har da aldrig hørt om at for tykt olie skulle give lavere olietryk ??

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2012, 18:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Mads B (dk) skrev:
Har glemt at skrive den har køre knap 200kkm.

Planen for i morgen er lige netop en omgang engine flush + ny olie og filter, den har i øverigt kun kørt ca3000km siden sidste olie skift og ifølge smøreseld er det 15w-40 olie og bosch oliefilter.

Hvis det var plejllejer burde der vel være en grim banke lyd eller kan sådan en VW nogen tricks ?

Ved ikke om sådan en vw kan nogle tricks men jeg har set/hørt en som har kørt på benzin/diesel blandning en enkelt dag, og det var nok til at smadre plejllejer, og ja, olielampe lyste mere end godt er.... nye lejer og den var klar igen. Om det løser dette problem også ........ :coffee:

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2012, 18:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
hmm... ja når jeg nu alligevel hiver bundkaret af får at se sien på oliepumpen, så kan jeg jo tage et hurtig kig evt måle med plastic gauge

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2012, 21:15 
Offline

Tilmeldt: 09 feb 2012, 14:34
Indlæg: 3
Jeg overtog engang en golf 2,0 hvor olielampen lyste efter kort tids kørsel, selv på nyt 15/40 olie... :grr:

Tænkte der skulle en ny motor til, men min kammarat og mig blev nysgerrige og tog bundkaret af, ud med plejl og hovedleje ved cyl. 4 og de var meget slidte... Men der var ingen dybe mærker i krumtappen, så den blev monteret i skruestikket og fik en gang sandpapir korn 1000 og 2000 til sidst.
Bestilte nye lejer til bunden og en ny oliepumpe, det hele blev monteret og motoren spinnede som en mis med masser af olietryk :D :D

Mener det kostede omkring 1000- 1200,- og sikkert det samme som en anden brugt motor, men nu ved jeg at bunden er helt i orden :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2012, 23:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Havde den nogen mislyde?

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team