Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 20:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 dec 2011, 22:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej med jer..

Jeg har tumlet en del med olietryk i de sidste par dage. Maskinen fik nye pakdåser, o-ringe, bundkar afmonteret og ny bundkarspakning. Jeg opdagede så i den anledning at oliesien i pumpen var fyldt med lort, så man faktisk ikke kunne se selve sien. Jeg fik krattet skidtet ud og renset sien, skiftet de to o-ringe på trykrøret op i blokken.

Men nu laver lortet ikke tryk så snart den bliver varm, så har en idé om at jeg har været uopmærksom på noget skidt, som pumpen har ædt og så er ødelagt af.

Der er monteret en høj-kapacitetspumpe, da der er bygget undersmøring i blokken. Det er en B23'er.. Passer den oliepumpe med en B230'er? For så vil jeg købe en til en 95-> B230 FT/FK med høj-kapacitets pumpe.. Nogle siger den gør, og andre ikke. Men er der nogle her der ved hvad der er fakta?

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 08:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Olie pumpen fra en B230 passer lige over i en B23.
Den anden vej går ikke, der støder krumtappen på.
Kører selv med en B230Fk pumpe i min B23.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 10:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Sidder trykrøret rigtigt?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 11:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Er der slet ingen tryk eller hvor meget tryk laver den ? Hvis den har ødelagt pumpen er det nok røget igennem maskinen også skal du tænke på.. Tror da jeg ville få den maskine skildt af og kigget efter..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 11:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Mange tak for et brugbart svar! Jeg bestiller en FK pumpe på mandag. Kan det godt passe den har nummer 1346144?

GM: Ja, det sidder rigtigt nu. Inden jeg gik i gang med projektet, havde jeg ikke lige fokus på trykrøret, da der ikke var problemer med trykket. Rensede bare sien ved at løsne de 4 unbraco'er og tage underdelen af pumpen af.
Da jeg så skulle til at fejlsøge bagefter. så jeg at O-ringen i blokken var totalt smadret. Den var monteret skævt, samt at der var en revne i O-ringen. Så var overbevist om at det var der fejlen var.

Bestilte så to nye o-ringe, afmonterede pumpen helt. Skilte den ad for at kontrollere om der var skidt i den. Samle det hele og så på igen. Og stadig ikke tryk..

Gamle O-ring (monteret af "racing-specialister")

Billede

Den gamle oliepumpe var nu heller ikke for god i bunden....

Billede

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 13:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Kender ikke til hvilket reservedels nr de kan bruges.
Men på billedet mangler en viktig del for enden af fjederen.
Her sidder en rørformet hat (eller ventilen)
Hvis den stadig sidder i huset, så er det her problemet ligger.
Skidtet kan sætte sig fast i halvåben stilling, og dermed får man problemer med trykket.
Ps den ligner meget den B230fk pumpe jeg har.
Og ikke den tidlige B21-23 pumpe der sad i min gamle B230 motor :grr:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 13:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Morten.

Jeg tager en snak med Volvo, og så tager jeg den derfra..

Jeg kan godt huske at for enden af fjederen, sad der en lille stift, som var skubbet op i selve fjederen. Der må være noget skidt jeg har overset der, så den ikke kan styre trykket ordentligt.

Hvis den B21/23 pumpe ikke passer ordentlig i en 230'er, hvordan havde den så kunne køre? Hvordan fandt du ud af at den kørte med forkert pumpe? Mislyd ved at den gik på?

Det eneste nummer/tekst på pumpen:

Billede

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 13:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der er et trick der går på at sætte to oliering i den ene ende. hvis du har meget højt olietryk kan du godt få problemer med kun en ring. Savarturbo, men kan ikke huske linket...

Dit endedæksel ser helt normalt ud. Jeg vil ikke kalde det slidt.

Du skal ihvertfald ikke skille din nye pumpe ad om nogle hundrede km så ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 13:54 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay. Der er jo faktisk plads til til to O-ringe oppe i blokken. Så der kunne man jo sagtens smide en pakning mere i, hvis det er.

Når den nye pumpe kommer i, bliver det ikke skilt ad igen :wink: Og der bliver heller ikke spekuleret mere på det.. Er ved at være træt af at pille bundkarret af den bil.. Men sådan er det jo når man ikke ved bedre :reading:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2011, 18:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvor meget tryk har du når den er varm?

Min B21ET lavede omkring 2bar i varm tilstand, og ca 3,5bar i kold.
Alle sagde det var for lavt, og den snart ville gå til, men det skete ikke i de første 500.000km.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team