JerrilD skrev:
grydesvamp skrev:
få målt krumtappen med micrometer først, hvis ikke den er inden for tollerencerne skal du ha lejer i overstørelse og evt ha slebet krumtappen.
Hvordan måler man ? På kryds af hinanden? Eller er en side nok?
Hmm...lad os tænke et øjeblik....
Du måler krumtappen 1 sted. Den måler 3hundredele under nominelt mål. Du vælger understørrelse lejer der matcher din slidte, men ellers pæne søle.
Nu kommer Murphys Law og kigger på det du laver. Han siger ikke noget, men observerer.
Et andet sted på samme søle måler krumtappen nominelt mål(fordi den er oval). Du har nu et leje der ikke strammer, men der er lokalt alt for lidt plads til olien, og lejet kører nu lokalt tør(uanset hvilken snake-oil du vælger, og hvilket absurt pumpetryk du bruger!)
Nu venter Murphy på at du starter motoren. Tomgang går fint pga den lave ydelse. Men når du får belastning på dit leje har du to ting: Lavt flow pga den lave tolerance, dvs lejet køles ikke, samt du har punktvis kontakt, og dermed rivning.
Murphy venter til du griner over at kunne bygge motorer med den ene hånd på ryggen, og så.....(fortsæt selv herfra, bottomline er din motor er skrot)
Nej vel?
Jeg tænker det vil være klogt at tjekke den flere steder, måske endda mange steder.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!