Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 dec 2024, 20:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 feb 2011, 22:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Prøver lige pt at køre med sandblæste bremseskiver.

Hvorfor...?

Havde et sæt ret nye bremser der var delvist ødelagte af rust, og har dårlig erfaring med at klodserne ikke kan holde skiverne rene når først der er lidt rust.

Det kan løses ved at slibe skiverne op igen, men kan det også løses ved at fjerne rusten ved sandblæsning...?
(Nu er det ikke nogen industriel sandblæsning vi snakker om, med de overfladespændinger der følger med)

I samme go, fik klodserne lige en tur også. Det "åbner" overfladen fint på klodserne, umiddelbart ser det lovende ud.

Lad os se hvad synsmanden siger om det på bremsefeltet....

Ideen er at gøre det samme som slibningen, dvs lige fjerne toplaget, så sandblæsningen skal være fint for at få det til at lykkes.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 09:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Mht bremseklodsser er der et gammelt trick der virker ret godt.

Find et stykke værkstedsgulv der ikke er malet, dvs fin plan beton. frem med klodssen og slib mod gulvet, jeg har endnu ikke fundet andre metoder til at friske gamle klodsser op med der er bedre !

Skiverne plejer at få med en roterende stålbørste på en vinkelsliber.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 12:58 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
grydesvamp skrev:
Mht bremseklodsser er der et gammelt trick der virker ret godt.

Find et stykke værkstedsgulv der ikke er malet, dvs fin plan beton. frem med klodssen og slib mod gulvet, jeg har endnu ikke fundet andre metoder til at friske gamle klodsser op med der er bedre !

Skiverne plejer at få med en roterende stålbørste på en vinkelsliber.


På klodserne kan du bruge en bred fil med smergellærred korn40 eller 60. Lidt håndværk kan rette selv en skæv klods på den måde, og ja, de bliver fine.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 16:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
rillede skiver holder klodserne rene. dejlig og bekvemt.

ellers så er det bare kørestilen der skal holde det kørende. relativt hårde korte opbremsninger så det ikke bliver for varmt og lidt fremadrettet tankegang i trafikken hjælper også på levetiden.

min fiesta har kørt 144000km på de orginale klodser og skiver. regner med de nemt klare de 150000km efter jeg tjekkede klodserne for en 3 uger siden. og bilen bliver da brugt.

jeg har tidligere bare rettet gamle klodser af med en vinkelsliber. det tager lidt tid så er klodsen slidt plan med skiven igen..

:grin:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 16:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.

Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 16:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Runesm skrev:
Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.

Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del.


generelt er det en fejl i mine øjne at alle biler i golf/focus størrelse og under har skiver i bag. HR&FRU dk køre ikke nok km og bruger ikke deres bil nok til sådan noget.

den næste DK pakke skulle indeholde valget mellem skiver/tromler i bag.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 17:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Til bagbremserne på nyere biler,
Der bruger vi en fiberslibeskive til vinkelsliberern.
Nye biler bremser generelt ikke meget på baghjulene.
Og hvis den er let så bliver problemet bare større, med fastgroede klodser, og rustne skiver.
Volvoen har sjovt nok ikke det problem! og det er selvom den sammenlignes med biler i samme vægtklasse.
Klodserne renset med et bredt stykke sandpapur, korn 8o og nedefter.
Det lægges på en plan flade, og klodsen bevæges over papiret.
Hvis rustangrebet på skiven er for stort, så er der kun en vej tilbage afdrejning, eller byt til nyt.

Jeg plejer gerne at anbefale at man laver nogle hårde nedbremsninger med jævne mellemrum.
For at motionere bagbremserne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 19:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Runesm skrev:
Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.

Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del.



De Yaris´er er satme også ringe med de bagbremser. :damn:
Enten hænger de eller så er ruster det væk for folk.
Tromler er vejen frem i bag. Ihvertfald i DK.
Større biler har dog ikke samme problem.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team