Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 22:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 okt 2010, 21:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
ohøj, jeg har lige brugt en del af aftenen på at læse

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=130888

aka deteilforskrifterne igennem..

baggrunden er at jeg vil finde ud af om det stadig er lovligt at skære dækmønstre op for dybere mønster, en fremgangsmåde der skulle ha været meget brugt i de gamle dage især på lastbiler, og som jeg læser det under afsnit 8.02.002 Dæk kan jeg ikke se at det er noget problem såfremt man "lader slidindikatorerne stå" aka i mit tilfælde nedjusterer dem så de igen passer til 1,6mm mønsterdybde..

jeg har ikke i andre afsnit læst noget der skulle ha indflydelse på emnet.. :reading:

jeg kan forestile mig at det ville blive et problem på nyere biler der skal opfylde kravene for støj fra dækkene, men der er laaaangt op til de årgange på det jeg roder med, så det er udeladt af overvejelserne :gnaek:

jeg har en fornemmelse af at jeg kommer til at diskutere det her kraftigt inden for den nærmeste fremtid, og ville bare høre om i har nogle input til emnet? evt noget jeg skulle ha overset, hvilket jo ikke ville være første gang..

tak.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2010, 05:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Sidste uge var jeg med til det på en større scania. På trods af min store skepsis blev resultatet meget godt. Men det var også det rette værktøj til at udføre arbejdet der blev brugt.
Men jeg tivler på at slidbanen på et bildæk har gummi nok til at du ville kunne hente noget. Og jeg skal slet ikke gøre mig klog på lovligheden af dette.

Mvh

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2010, 22:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
har aldrig prøvet det på alm gade dæk, men kan da dele de sparsomme erfaringer jeg har..

1: det kan gi "meget"... jeg har aldrig målt det nøjagtigt, men nok til at redde fra et løb pr sæt fordæk til 2 løb, og nok dæk til 1-2 løb bagpå når indikatorerne er nået. især på toyoerne, som jo desværre har det med at ha pænt med møsnter på siderne, og intet tilbage på midten.

dog er det åbenbart ikke alle dæk der er så glade for det. yokohama a-032 ss mistede klart greb da de var ved at være helt nede, dog stadig mange gange bedre end alm gade dæk. skal siges til deres forsvar at de var væsenligt over dato for racerdæk, men med et budget på samme nivou som grækenlands national banks, er gratis dæk altid velkomne..

toyo r-888 medium bider indtil det splitter ad, dvs nedtil og godt på vej igennem trådene, hvilket har gjort leg med omegaen lidt biligere eftersom jeg har forholdsvis let adgang til nedkneppede toyoer :tooth:

selvfølgelig udført med det rigtige værktøj, som for øvrigt er pænt ligeglade med om det er gummi eller hud / kød det skal igennem :damn:
og aldrig under 1,6mm på offentlig vej.

altså er det kun det lovmæssige i det jeg søger svar på, da det praktiske er rimeligt godt afdækket. :lusket: dog er andres erfaringer velkomne, ingen ved jo alt 8)

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2010, 10:26 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2003, 20:48
Indlæg: 290
Geografisk sted: Midtjylland
Du skal kigge i vejledning om syn af køretøjer

der står følgende

Der må ikke være skåret nyt slidbanemønster i dæk, hvis slidbanemønster er
helt eller delvis afslidt, medmindre det er angivet på dækket (symbolet » «eller
ordet »Regroovable«), at det er beregnet til genopskæring.

øv den tog ikke det hele med, men det står nederst under 8.02.002 (2)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2010, 14:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
hmm, og det gør der jo nok ikke på de dæk.. men det klarer da lidt op på emnet. selvom det egentlig undrer mig at det så ikke står i deteilforskrifterne..

men som jeg læser det, er det så i det mindste lovligt at køre på et r-888 eller tilsvarende dæk hvor der er slåret ekstra drænriller (skåret op til decideret regndæk) i, såfremt der ikke er skåret dybere..

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2010, 20:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
Slavteren skrev:
hmm, og det gør der jo nok ikke på de dæk.. men det klarer da lidt op på emnet. selvom det egentlig undrer mig at det så ikke står i deteilforskrifterne..

men som jeg læser det, er det så i det mindste lovligt at køre på et r-888 eller tilsvarende dæk hvor der er slåret ekstra drænriller (skåret op til decideret regndæk) i, såfremt der ikke er skåret dybere..


det skal du nok ikke regne med i forbindelse med en skade :?

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2010, 21:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
hvis jeg overholder lovgivningen? r-888 er e godkendte, og i realiteten vil jeg lovligt ku køre på dem hele året rundt.. at de så har nogle engenskaber der gør dem uegnet er en anden sag. som jeg læser den regel det går ind under er det forbudt at skære et dæk op for at "genskabe" mønster, altså friske et nedslidt dæk op, men ikke at det er forbudt at skære drænriller i dem, en praksis der er meget brugt inden for rallysporten f.eks.

faktisk en reel problemstilling til et af de gratis sæt dæk jeg har fået i år, der netop er skåret om til regndæk..

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2010, 04:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nu skriver du jo selv at de dæk er E mærkede/godkendte.
så kan du jo prøve at undersøge, om samme godkendelse, siger god for selv at lave mønster.... mit bud er nok et nej.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2010, 12:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
udeb at ha fundet (og egentlig gider at rode SÅ dybt efter et svar, aka lyder ikke som noget jeg lige har evnen til bare at grave op) så kan der ikke være de vilde restriktioner på krav til mønster... der findes flere e-godkendte dæk derude, hvor jeg ikke ville overveje at køre dem til hverdag uden at skære dem om. kig for eksempel på maxsport rb5 http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Wheels_&_Tyres/Competition_Tyres/Maxsport_RB5_Tyre/1790/2209

jeg tvivler på at det ligefrem har bestået en eller anden form for dræn-test :damn: og der er et par enkelte på markedet der er endu værre.. når det så er sagt, så er jeg lige så ærgelig over at de ikke er til at finde i min størrelse til tørt brug :tooth:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2010, 16:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg tror ikke der er tale om at bestå dræntests, men vel nærmere problemet med at deltage med et E-, Dot-, whatever mærket dæk der efter mærkningen er lavet om, og deltage i en konkurrence hvor det er et krav.

Du kan garanteret nemt skære det om, men det vil enten ikke være lovligt(gadebrug), eller være brud på klasseregler i din sport.

Jeg kan ikke tro en DOT mærkning åbner op for uautoriseret opskæring inden for mærkningen. En god tommelfingerregel man altid kan bruge: Hvis det var dit firma der var producent og du stod med et godkendt dæk, ville du så lade den godkendelse dække over enhver uautoriseret opskæring foretaget af hvemsomhelst med en varm hobbykniv? (og velatmærke være klar til at forsvare produktet i en retssal i yderste konsekvens).

Jeg kan næppe tro det er lovligt at opskære et DOT mærket dæk, men hvis nogen finder kravsspecs for at opnår DOT mærkning, så kan vi da konkludere noget mere konkret ud af det.... :popcorn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team