Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 maj 2010, 21:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Hey står over for et kedeligt projekt, og skære 15mm af mine spindler der hvor styrekuglerne fast gøres, og så svejse dem sammen.
Mener og have hørt før hvis man skal svejse i støbejern skal man varme emnet godt op med gas og ilt først, og efter svejsning lade det køle meget langsomt.
Nogle gode ideer eller inputs så fyr op!

Lige lidt billeder af hvad det går ud på(lavet af en englænder):
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2010, 15:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
jeg ville godtnok være ked af at køre rundt med styrtøjsstumper der er svejst sammen .... især når man skal bruge det på en bil der nok skal køre stærk....

_________________
pffftttt......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2010, 16:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
prøv evt at få fat i en tilsvarende del. og forsøg dig frem. støbejern er mange ting.

det man bruger hvor jeg var i lære var noget man svejste i uden problemer.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2010, 16:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Jeg tror du gør en helt grundlæggende fejl i at tro det er støbejern. Ville undre mig meget hvis det ikke er en art smedetstål, i stil med f.eks plejlstænger. Støbejern plejer at være sprødt og knækker i stedet for at bøje. Mens det er omvendt med smedet stål. Smedet stål kan man vist normalt uden de store problemer svejse holdbart i. Bare man bruge det rigtige grej og teknik. En smed jeg spurte kaldte det for sænksmedet, vist præcis det samme som bruges til f.eks værktøj.

Har tidligere set en artikel i et svensk blad hvor de lavede sænkningens spindler på en gammel Amazon ved at skære dem i adskillige dele og bytte lidt rundt, inden de svejste stumperne sammen igen. Har faktisk selv en pitman-arm der er svejst sammen af to forskellige. Fik det gjort af en med lidt erfaring og de rigtige specialelektroder til hans pin svejser. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2010, 17:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Sådan en opgave vil jeg mene man finder man en "øvet" til at svejse. Med øvet mener jeg en eller anden landbrugssmed eller lignende der har erfaring og øvelse i at svejse i den slags materialer. Find en der vil og kan, så kan du selv gøre delene klar efter hans anvisninger og lave et simpelt "fixtur" der holder de løse dele på plads i forhold til hinanden mens der svejses.

Sådan noget som en alm co2er med en alm. rulle tråd i svejser sikkert umiddelbart fint i spindlerne, men er mig bekendt meget uegnet til opgaven da det giver en hård "ufleksibel" svejsning der revner/knækker ved overbelastning.
Prøvede selv for sjov med co2'eren at koge et stump fladjern på et overskudsdel fra en pitman arm. Efterføljende stump vold resultere i at fladjernet brækkede af i svejningen. Selve svejsesømmen blev i øvrigt siddende urørt på stumpen fra pitmanarmen. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2010, 20:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Nu er det mig som gerne skulle svejse det her sammen for jack, vis alt går efter planen :D

Er selv smed på 12 år, problemet ligger i af der hvor jeg arbejder/har været alle de år svejser vi "kun i alm stål" så står lidt på bar bund i og få det lavet best mulig. Vi var nok lige hurtige nok ude med det var støbejern:-)

Skal lige siges vi lavede en lille prøve hvor vi hæftede et lille stykke alm st37 plade på og det virker som om det nok kunne brændes/smeltes sammen.. Det skulle da ha nogel slag med en hammer inden det slap..
Skal siges det fik kun to hæftninger, og som du selv siger var det på den alm stål den slap :D ikke lige det jeg regnede med selv :?
Det der var tilbage af hæftningen prøve vi så på og slå af med en mejsel og det var hæftningen der gik i små stykker.. Så vil mene det nok skulle kunne svejses i det her var med en alm co2 med migatronic SG1 tråd. Men igen holder det til og "arbejde" som det jo kommer til når det sidder på bilen :?

Som en skrev i straten er det styrtøj og det skal holde, derfor mente jeg sammen med jack det nok var en god ide og smide det op her inde. Da det næsten ikke kunnne passe der ikke sad en som viste meget mere om det end jeg selv :D
Bilen det skal bruges til er en drift bil som aldrig kommer på vejen, derved ikke sagt det er lige meget om det holder eller ej. Men de baner er rimelige skærmet af så er vis mere ham selv og bilen det går ud over :wink: Men han går jo ikke så meget op i og vinde så går nok :grin: (lige lidt joke mellem venner)

Men må på nettet og :reading: er mere og finde ud af hvad det er for noget stål :?

Kom gerne med nogle flere forslag vis der skulle være en som lige er manden der kan det her :rock:

PÅ forhånd tak..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 maj 2010, 21:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
hvad jeg lige kan google mig frem til kaldes det SG-jern , og ifølge esab skal man så bruge en OK 92.60 elektrode og forvarme til 150-300 grader , samt afkøle langsomt efter svejsning

men læs selv lidt videre og bedøm selv :wink:

http://www.dania-as.dk/UserFiles/File/SG-jern_DK.pdf

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=7383

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2010, 20:57 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 25 feb 2010, 21:58
Indlæg: 33
hvis du varmer det op til ca 250-300 grader (og bruger den rigtige type svejser)
også pakker det godt ind i glas-uld, lader det ligge et par dage og køle langsomt ned vil det holde uden problemer.

hvis det køler for hurtigt ned vil sg-jern blive svag og knække.

husk der er forskellige typer sg-jern (f.eks ggg200-500)

jeg arbejder på et jernstøberi og laver, håndterer osv bl.a sg-jern til hverdag.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2010, 22:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
NYT NYT NYT NYT NYT!!!

Så blev det lavet:-)

Fik fat på Allan fra Absvejs.dk som også er herinde. Han havde de rigtige tilsatstråde som var specielt udviklet til rep svejsninger i diverse stål.
Ingen tvivl om det holder som det skal. Det blev tig'et, tjek billederne for det færdige resultat.

Kan varmt anbefale ham til andre som står med en vanskelig svejse opgave!

Lidt billeder af sagerne.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2010, 12:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Ps. Selve mod'et virker også fint!!!

Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team