Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jun 2025, 21:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 mar 2010, 21:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
En vens supra ryster helt ekstremt efter den har fået en ny kardan.

Han var så uheldig for noget tid siden at sprænge std differentiale, hvilket i samme ombæring tog hardyskiven med sig. Han valgte at få nogen ordentlige stumper på, som endte i et TRD differentiale med noget spær af en art, og så en kulfiber-kardan, med en hardyskive som egentlig bare er en fræset aluminiums-ting.

Kører du 60 er der intet, kører du 80 føles hele bilen som om den er ved at rasle fra hinanden, det er en relativt højfrekvent vibration som føles til at stamme fra under sædet/fra bagagerummet, og den er der både ved træk, motorbrems og når man triller.

Hvem kan vi henvende os til med sådan et problem?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2010, 21:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg kan kun citere Elvis
"return to sender"

Og monter en almindelig kardanaksel.
Hvad opnår man ved en kulfiber kardan, der åbenbart ikke holder hvad den lover.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2010, 22:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Hyret med kardanen er, at den blev monteret for at kunne holde til en del hk, mener nok den laver 650whp.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2010, 22:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tror bestemt ikke den nænvte ydelse er et problem med OEM stumperne. i er ikke kommet til blande na og turbostumper sammen omkring bagtøj/kardan? tingene har ikke samme længde... længere kardan/kortere snude på bagtøj på na bilen. også mindre hardyskive på na. noget er der galt. MORTENs ide med at retunere de smarte stumper ville også være mit forslag!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2010, 22:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
er der ikke et støtteleje/ophæng midt på kardan (ved samlingen af de to rør)? er det 100% ok?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2010, 17:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
lqs skrev:
tror bestemt ikke den nænvte ydelse er et problem med OEM stumperne. i er ikke kommet til blande na og turbostumper sammen omkring bagtøj/kardan? tingene har ikke samme længde... længere kardan/kortere snude på bagtøj på na bilen. også mindre hardyskive på na. noget er der galt. MORTENs ide med at retunere de smarte stumper ville også være mit forslag!
MVH søren


Må være dig svar skyldig, kan huske der var noget roden frem og tilbage med hensyn til stumperne, da han skulle bestille nyt differentialehus.


lqs - Nej, ingen støtteleje.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2010, 08:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Runesm skrev:
.., med en hardyskive som egentlig bare er en fræset aluminiums-ting.

Har jeg, sådan inde i hovedet, lige lidt svært ved at forestille mig hvordan fungere. Der er jo normalt en god grund til at fabrikken indskyder et "blødt" led (hardyskiven). Men der er jo måske samtidigt ændret på selve kardanen.

Ellers ville jeg måske starte med at tage tingene med hen til nærmeste kardan mand og lade ham kontrollere at afbalanceringen er i orden. Så er den fejl mulighed da strøget af listen. Har man ikke sådan en lige i overskuelig afstand, kan reservedelskæderne ala Mekonomen klare det for dig. De har deres egne, som en del af servicen over for deres værkstedskunder.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2010, 09:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Runesm skrev:
En vens supra ryster helt ekstremt efter den har fået en ny kardan.

Han var så uheldig for noget tid siden at sprænge std differentiale, hvilket i samme ombæring tog hardyskiven med sig. Han valgte at få nogen ordentlige stumper på, som endte i et TRD differentiale med noget spær af en art, og så en kulfiber-kardan, med en hardyskive som egentlig bare er en fræset aluminiums-ting.

Kører du 60 er der intet, kører du 80 føles hele bilen som om den er ved at rasle fra hinanden, det er en relativt højfrekvent vibration som føles til at stamme fra under sædet/fra bagagerummet, og den er der både ved træk, motorbrems og når man triller.

Hvem kan vi henvende os til med sådan et problem?


Fyns kardan er lige den mulighed der popper op umiddelbart. Kender ikke til dem fra andet end rygte.

Hardyskiven der nu er blevet stiv lyder skrupforkert.

Byg tilbage til std.

Det er lidt tankevækkende at de "ordentlige stumper" samtidigt forårsager så alvorlige problemer. Jeg vil være tilbøjelig til at stille spørgsmålstegn ved de fine stumper.

Prøv at smide en std kardan på, med en ny hardyskive. Lad os så høre om problemet ikke er væk

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2010, 18:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Indlæg: 293
Geografisk sted: Juelsminde
Et andet sted du kan kontakte er Kolding Kardan service...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2010, 22:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Westmus skrev:
Runesm skrev:
.., med en hardyskive som egentlig bare er en fræset aluminiums-ting.

Har jeg, sådan inde i hovedet, lige lidt svært ved at forestille mig hvordan fungere. Der er jo normalt en god grund til at fabrikken indskyder et "blødt" led (hardyskiven). Men der er jo måske samtidigt ændret på selve kardanen.

Ellers ville jeg måske starte med at tage tingene med hen til nærmeste kardan mand og lade ham kontrollere at afbalanceringen er i orden. Så er den fejl mulighed da strøget af listen. Har man ikke sådan en lige i overskuelig afstand, kan reservedelskæderne ala Mekonomen klare det for dig. De har deres egne, som en del af servicen over for deres værkstedskunder.


på en 2wd cosworth er der heller ikke hardyskive. der er delene bare boltet sammen.. så vidt jeg lige husker. men en 4wd har hardyskive.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team