Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jun 2025, 15:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 dec 2009, 11:10 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 10 feb 2008, 10:27
Indlæg: 31
hej jeg har en fuel pump resistor i mit motorrum hvad er formålet med den, og hvad gør den. mvh henrik


Vedhæftede filer:
resistor.JPG
resistor.JPG [ 24.88 KiB | Vist 3975 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 12:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Den reducerer spændingen til pumpen.
Og reducerer pumpens ydeevne.

Der er nok en riktig god grund til at den sidder der!

Hvilken bil er der tale om.
Min bil siger ikke så meget

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 13:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Kunne godt se ud på diagrammet til, at pumpen kører med to hastigheder af en eller anden grund.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 13:58 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 10 feb 2008, 10:27
Indlæg: 31
bilen er en celica gt4 3s-gte. er ved at monter en motec ecu. jeg er i tvivl om jeg skal smide den over højre skulder. mvh henrik


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 14:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Styreboksen bypasser modstanden under cranking..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 14:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
snake skrev:
bilen er en celica gt4 3s-gte. er ved at monter en motec ecu. jeg er i tvivl om jeg skal smide den over højre skulder. mvh henrik

Jeg har 2 bud på det omskifterrelæ, og modstanden.
1: den er monteret for at reducere støjen fra pumpen ved tomgang, og dellast.
Så man kan roligt droppe den!!

2: Den er monteret da pumpen er for stor således at trykregulator, og returrør bliver for små, og benzintrykket stiger ved tomgang og dellast.

Hvis man ikke kan finde informationer om hvorfor det er lavet på denne måde, så bliver man nød til at måle benzintrykkket.

PS nr1 er mest sandsynlig, efter min mening!!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 14:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
ae86 skrev:
Styreboksen bypasser modstanden under cranking..

Det er også en mulighed, men det har jeg kun set på gammeldags tændings anlæg.
Og aldrig på en benzinpumpe.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 16:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Du er rover mekaniker.. Prøv at check MG montego EFI 2.0l o motor.. der blev lavet en rover model heraf lige inden modellen udgik.. Men jeg kan ikke lige erindre dens navn.. Som MG mener jeg kun at pumpen fik 12v når man tørnede motoren herefter var det spændingsdeleren der bestemte hvor mange volt pumpen fik.. Jeg kan dog ikke huske hvor mange volt den regulerede til


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 16:46 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 10 feb 2008, 10:27
Indlæg: 31
nu har jeg fundet noget på den.

The voltage applied to the fuel pump is reduced by a resistor, (click for picture), so the pump supplies less fuel. At some point the ECU determines that the fuel delivery is not adequate and flicks over a relay which then supplies battery voltage to the pump, so more fuel can be delivered. If modifications are made then fuelling becomes more and more important.

The voltage supplied to the pump through the dropping resistor is ~9V, and this then rises once the relay clicks over to ~14V.

Supplying little or reduced fuel may not be adequate for your modified engine and the time that the relay takes in flicking over and then starting to speed up the fuel pump may be too long. Modifying the relay so that the pump runs constantly at the battery voltage helps the fuelling.

Any downsides?

As you will be modifying the relay to supply the pump with constant battery voltage the fuel pump will be running at top speed constantly, thus shortening its life. Is this a problem? No. 18 months/20,000 miles and the pump is still running fine on the car. I have yet to hear of anyone having a problem with their fuel pump after completing this mod.

Another downside is probable over fuelling, particularly in the mid rpm range...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2009, 16:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
ae86 skrev:
Du er rover mekaniker.. Prøv at check MG montego EFI 2.0l o motor.. der blev lavet en rover model heraf lige inden modellen udgik.. Men jeg kan ikke lige erindre dens navn.. Som MG mener jeg kun at pumpen fik 12v når man tørnede motoren herefter var det spændingsdeleren der bestemte hvor mange volt pumpen fik.. Jeg kan dog ikke huske hvor mange volt den regulerede til


Det må jo være en vidre udvikling fra SD1, da de kørte med en permanent formodstand på pumpen, som jeg husker det.
Bilfabrikkerne laver nogle underlige løsninger, og det er ikke altid lige gennemskueligt.
Hvorfor de laver det, uden en funktionsbeskrivelse :?

Den bedste måde er efter min ydmyge mening, er at måle benzintrykket.
Med lukkede dyser, og med 14 volt
Stiger trykket så har vi et problem med returen, eller regulatoren.
Er trykket ens når skidtet kører - manifold tryk.
Så er det støjbekæmpelse.

Men vi snakker Motec styring, så vi snakker nok lidt mere effekt end original systemet er beregnet til!!
Så spørgsmålet er om originalsystemet er brugbart med en højere effekt?
Målinger er den eneste måde at få svaret på!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team