Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jun 2025, 06:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bremser
Medlem
Brugeravatar

Hej. Jeg står og skal til (forhåbentlig ) at ligge en motor ed omkring 200 HK i min Manta A. Derfor skal bremserne jo selvfølgelig opgraderes. JEg har set Pink Power kit til 240 HK til salg på Blitzpower.no til ca. 19000 nkr, og det er jo rimelig dyrt. Men kan man ikke selv lave noget? Jeg har nemlig set en gut bruge ventilerede rekord skiver foran ( passer uden modifikationer ) og Vectra 93-94 260mm skiver bag, som også passede uden modifikationer. Man skal jo så lave en ankerplade til kaliperen. Hvilken ovedcylinder skal man bruge til sådan et system ( ham med Asconaen havde lavet et underligt 2-stemplet system selv ), og er det noget man kan få godkendt relativt nemt og smertefrit? Ellers modtages andre forslag gerne!
M.v.H. Lasse Kristensen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Bremser
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Du kan købe de forreste 271*22 4 huls skiver løse for 2000-3000 og finde et sæt kalibere fra en senator/monza og dermed have et tuv godkendt 180 hk kit (måske skal der bruges 400 hovedcylinder for at få tuv). Alternativt 2 omega 3.0 12v kalibere med ændrede 283x24 skiver fra en cosworth 2wd. Skiver bag kræver manta 400 hovedcylinder, bremseforstærker, udlignerventil, ankerplade til håndbrems osv. Alt for meget besvær for at få en dårligere håndbrems efter min mening.

Medlem
Brugeravatar

Hej Jens.
Det er ikke kun for at have et bremsekit godkendt til højt antal HK, det er lige så meget for at opnå bedre bremseeffekt og kortere bremselængde. De ventilerede Rekordskiver skulle kun forbedre bremseeffekten på den måde at de kan holde til flere nedbremsninger fra høje hastigheder end massive skiver, uden at bremselængden bliver kortere. De skulle ikke forkorte bremselængden. Den bil jeg snakkede om med Vectra skiver bag var en '71 Ascona A, altså samme teknik som i min '70 Manta A. Men det er måske ikke så vanvittigdyrt for et 240 HK bremsekit alligevel, taget i betragtning at alle dele er nye og bolt on??
M.v.H. Lasse Kristensen

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Du får ikke brug for skiver bag du skal bare montere 22 mm rekord 2.2 hjulcylindre og købe 2 kalibere fra en ca 78-86 monza senator det er dem de bruger i 271*22 kittene. Ps commodore a/b passer ikke i påboltningen. Så er det bare at købe skiver med 4 huller. Du kan også købe 296 mm skiverne og finde 2 omega 24v kalibere men det kræver 16" fælge. Jeg har iøvrigt det sæt vectra 270*10 skiver og audi 100 kalibere med indbygget håndbrems som de viser på www.opeltuners.com under articles. så skal man bare file 2 beslag og trylle lidt med 2 vw håndbremsekabler. Det skal dog siges at håndbremsen er elendig med dette system men det kan da lige synes.

Medlem
Brugeravatar

Hvad med hydraulisk håndbremse som på rallybiler? De har da skiver på og deres håndbremser ser da ud til at låse hjulene godt nok..! Hvordan bygger man sådan et system, det er vel lovligt på en gadebil, når rallybiler ka synes med det..
M.v.H. Lasse Kristensen

det er vist meget simpelt at lave håndbremsen hydraulisk . man finder bare en hovedcylinder og montere sådan at håntaget fra håndbremsen trykker på den .og så er det bare at koble den på systemet bag. sådan ca :-D

hydralisk-håndbremse er ikke lovligt på gadebiler, den skal virke mekanisk! så beklager.

Man lader da bare kablerne hænge på plads under bilen og skjuler cylinderen under kardanboxen, jeg har da fået synet en bil på den måde;-)

Medlem
Brugeravatar

Nå, æv også, det lyder som lidt en satsning at tage til syn :-P så jeg tror jeg bider prisen mig og køber et kit med papirer.
M.v.H. Lasse Kristensen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time