Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 20:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 apr 2009, 20:35 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2009, 20:26
Indlæg: 80
Geografisk sted: Århus
Hejsa folkens

Her er lige en tråd jeg har kopieret fra Saabklubdanmark.dk få at få lidt ekstra input:

Der er opstået et temmeligt irriterende problem i mit problembarn af en Saab NG900.

Ved et helt bestemt ladetryk opstår der en lavfrekvent lyd som bedst kan sammenlignes med når man kører på rumlestriberne i siden af motorvejen. Lyden kan IKKE ignoreres og er faktisk så høj at den kan fysisk mærkes i hele chassiet. Jeg har ikke fået sat mit ladetryksur til, men lyden opstår ca 2 mm før ladetryksmåleren i instrumentbrættet går fra grønt og over til gult område. Lyden kan ikke frembringes med mindre bilen kører med nøjagtigt det ladetryk og opstår hver gang man passerer det.

Fejlen opstod i forbindelse med at jeg lavede flere forskellige ting på bilen:
Havde alle trykrør af bilen for at skifte intercooler og pudse rørene
Skiftede luftfilter på bilen til et kæmpe åbent brianfilter
Satte subwoofere i bilen (Troede i lang tid det var dem der var noget galt med)

Jeg har også en anden fejl på bilen som muligvis kan have sammenhæng med det: Når bilen får fuld skrald igennem et gear står ladetrykket og svinger som om der en lille elastik i ladetryksmåleren nærmest så den ikke kan komme derop hvor den gerne vil. Jeg har også et problem med at holde GLT og bilen blev målt til at have skræmmende få hk her i går. (Den havde 185 og skulle gerne have 210-230)

Der er lavet følgende ved bilen:
Udstødning, kat og bagud
Filter
Ladetrykket er hævet via styresystemet (1,2 bar burde den køre med)
Helt ny kobling

Nu er min frygt så at det er turboen der er ved at sige farvel? Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har et gæt på hvad der kunne være galt?

På forhånd tak - Ydegaard


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2009, 21:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Lyden kunne den måske havde noget at gøre med at et tryk rør kan røre rammen af bilen når der kommer tryk pga noget gummi som giver sig. Prøv at tryk sætte dit system ved at lave en prop som passer der på hvor dit luft filter sider og så op at ramme det tryk hvor dit problem kommer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2009, 21:21 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2009, 20:26
Indlæg: 80
Geografisk sted: Århus
Det lyder som en mulighed. Det er bare lidt mærkeligt når det kun kommer ved et helt specifikt tryk? Burde det ikke være der hele tiden, evt bare højere eller lavere eller med en anderledes frekvens hvis det var fordi der var kontakt?

Hvis man sætter en prop i indsugningen går motoren da bare ud? Er ikke sikker på jeg forstår?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2009, 05:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
du skal også havde slukket motoren tag luftfiltret af og lave en prop og sæt på turboen som du kan lave en studs i og så på med kompressoren og så forsigtig tryk på så kan du også høre om dit system er utæt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2009, 08:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Lars den kræver lidt nærmere forklaring den der.


For at tjekke trykrør ic osv. for utætheder har saab lavet et værktøj der spændes fast på turbo'ens indsugningsside hvorefter der pustes luft i systemet til det har nået et bestemt tryk. (fx. 1,5 bar.)

heldigvis kan dette værktøj nemt duplikeres.

Klik på linket nederst for nærmere information.


Billede
Billede

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2009, 10:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2009, 20:26
Indlæg: 80
Geografisk sted: Århus
Det lyder rigtig smart! Jeg har dog lige fundet ud af i mellemtiden at der faktisk stadig er vakuum så længe manometeret ikke er gået over i det gule felt, så det er formentlig ikke en utæthed der gør det, men jeg vil prøve at undersøge det alligevel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2009, 14:13 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2009, 20:26
Indlæg: 80
Geografisk sted: Århus
Så er der lidt nyt.

Jeg har monteret en crossflow intercooler, og det lader ikke til at gavne noget. pga af filteret kunne man høre en sugelyd fra filteret når man trådte speederen ned, men nu hvor jeg har sat ny intercooler på kan man bare høre hvordan luften FISER ud af systemet. Den er ca ligeså tæt som en si, og jeg er pludselig blevet i tvivl om hvorvidt den var tæt før jeg skiftede intercooler. Skal man kunne høre lyden af luft der fiser igennem systemet? Filteret lukker så meget lyd ud at den recirkulerende BOV kan høres pænt tydeligt, så man bør vel kunne høre når turboen arbejder?

Når jeg finder utætheden, hvordan tætner jeg den så? Alle spændebånd er strammet grundigt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2009, 14:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Susen fra luftfilter skal du regne med, når du monteret et åbent filter. Min gør det meget...! Du er sikker på lydern kommer fra luftfilteret?
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2009, 14:51 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2009, 20:26
Indlæg: 80
Geografisk sted: Århus
Jeg er ikke sikker på ret meget generelt. Men jeg er stort setsikker på at noget er utæt efter jeg har skiftet intercooler. Lyden er simpelthen ændret for markant til at det kan være anderledes.


Nogle gange ønsker man sig bare at man aldrig havde pillet ved noget som helst
:damn:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2009, 15:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
prøv at tryk sætte den du finder sikkert fejlen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team