Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 okt 2008, 15:05 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Hej

Jeg står og skal købe nogle racer lejer til min CA18DET bund som jeg snart skal til at gå og hygge med her til vinter. Jeg er ny til "pande"-lejer, jeg har kun rodet med motore med kuglelejer. Jeg har købt en sprit ny krumtap som har toll. koderne "1 0 0 0 0" til hovedlejerne og "0 0 1 1" til plejlejerne. Dog står der "1 1 2 6 D" neden under toll. koden til plejlejer - dette kan jeg ikke finde nogen forklaring på i min Nissan værkstedsbog - nogen der ved hvad denne kode står for? Eller er det bare et produktions nr. måske?

Et andet spørgsmål ang. lejestørrelse - jeg har set mig varm på nogle ACL race bearings, men de fåes kun i std., 0,25 mm og 0,50 mm overstørrelse. Jeg går jo så ud fra at jeg skal bruge std. størrelse, men følger der så flere forskellige toll. lejer med eller spiller det ikke nogen rolle? Jeg troede man skulle ligge fiberstave i mellem krumtap og de nye lejer og spænde efter og derefter måle fiberstavene tykkelse og herefter justere spillerummet med forskellige toll. lejer - er det helt i skoven og over vurderet? Hvis det skal til er der så nogle opgivelser på toll. sløret iforhold til omdrejninger/ladetryk eller andre parametere?

Hvis der ligger topics omhandlende dette allerede så link gerne til dem da jeg ikke kan finde disse...

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2008, 16:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det må værje noget japansk.
Da Honda har et lignene system.
På krumtappen er der indstanset de forskellige dimensioner, og der er tilsvarende dimensioner på blokken, og plejlstænger
Meningen er så vhaf en tabel at oversætte det til de 5 forskellige størrelser lejepander der findes.
Og derefter kontrolmåle med plasticgauge.
Og det er standart størrelse vi taler om, ingen understørrelser.

Uorginale lejer bruger ikke denne metode.
En størrelse passer til en størrelse på lejet i krumtappen.


Og der er måske en grund til at lejehaverier er yderst sjældne på japanske motore, med originallejerne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2008, 20:06 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Okay, synes bare det er mærkeligt at forstærkede lejer så kun kommer i under/overstørrelser og ikke toll.. Man skulle jo netop synes at det var vigtig på motore der bruger forstærkede lejer at toll. sløret var på plads.

Hmm men det vil jo så sige at hvis jeg køber de forstærkede lejer så vil jeg have et andet toll. slør, i mit tilfælde, på hovedleje 1 og plejleje 3 og 4. Kontra hvis jeg bruger org. lejer ville jeg kunne ramme den ønskede toll..

Hvad havde i valgt? - Målet for den motor er 550-600 hk og maks 8500 rpm.

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2008, 21:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56
Indlæg: 137
Hvordan havde du så tænkt dig at nå det mål, 550-600 hk er rellativt meget at hive ud af sådan en ca18det motor?
Jeg kører med samme motor og regnede med at lave ca 300 hk...

_________________
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2008, 22:17 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
bp.gass skrev:
Hvordan havde du så tænkt dig at nå det mål, 550-600 hk er rellativt meget at hive ud af sådan en ca18det motor?
Jeg kører med samme motor og regnede med at lave ca 300 hk...


Kan vi ikke holde os til topic?

Pm sendt.

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2008, 07:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
AzZe skrev:
Hej

Jeg står og skal købe nogle racer lejer til min CA18DET bund som jeg snart skal til at gå og hygge med her til vinter. Jeg er ny til "pande"-lejer, jeg har kun rodet med motore med kuglelejer. Jeg har købt en sprit ny krumtap som har toll. koderne "1 0 0 0 0" til hovedlejerne og "0 0 1 1" til plejlejerne. Dog står der "1 1 2 6 D" neden under toll. koden til plejlejer - dette kan jeg ikke finde nogen forklaring på i min Nissan værkstedsbog - nogen der ved hvad denne kode står for? Eller er det bare et produktions nr. måske?

Et andet spørgsmål ang. lejestørrelse - jeg har set mig varm på nogle ACL race bearings, men de fåes kun i std., 0,25 mm og 0,50 mm overstørrelse. Jeg går jo så ud fra at jeg skal bruge std. størrelse, men følger der så flere forskellige toll. lejer med eller spiller det ikke nogen rolle? Jeg troede man skulle ligge fiberstave i mellem krumtap og de nye lejer og spænde efter og derefter måle fiberstavene tykkelse og herefter justere spillerummet med forskellige toll. lejer - er det helt i skoven og over vurderet? Hvis det skal til er der så nogle opgivelser på toll. sløret iforhold til omdrejninger/ladetryk eller andre parametere?

Hvis der ligger topics omhandlende dette allerede så link gerne til dem da jeg ikke kan finde disse...


Har du målt sølerne på krumtappen, og ditto hullerne i lejeoverfaldene?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2008, 17:43 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
HenrikGM skrev:

Har du målt sølerne på krumtappen, og ditto hullerne i lejeoverfaldene?


Nej det har jeg ikke - har desværre heller ikke adgang til ordenlige måleindstrumenter. Det mest præcise jeg kommer er en digital skydelære : ). Men hvad skulle jeg bruge målene til? Er der nogen der laver lejer pander på mål eller hvordan?

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2008, 17:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
har du kigget i den manual der ligger på nettet.... mener at kunne huske at der står noget om det i den

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2008, 18:03 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Mads B (dk) skrev:
har du kigget i den manual der ligger på nettet.... mener at kunne huske at der står noget om det i den


Har de org. værksteds bøger altså dem som er "scannede" og ligger på nettet, der er beskrevet toll. koderne til Nissans lejepander og hvad toll. slør der skal med org. dele.

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team