Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8300
Hej

Jeg står og skal købe nogle racer lejer til min CA18DET bund som jeg snart skal til at gå og hygge med her til vinter. Jeg er ny til "pande"-lejer, jeg har kun rodet med motore med kuglelejer. Jeg har købt en sprit ny krumtap som har toll. koderne "1 0 0 0 0" til hovedlejerne og "0 0 1 1" til plejlejerne. Dog står der "1 1 2 6 D" neden under toll. koden til plejlejer - dette kan jeg ikke finde nogen forklaring på i min Nissan værkstedsbog - nogen der ved hvad denne kode står for? Eller er det bare et produktions nr. måske?

Et andet spørgsmål ang. lejestørrelse - jeg har set mig varm på nogle ACL race bearings, men de fåes kun i std., 0,25 mm og 0,50 mm overstørrelse. Jeg går jo så ud fra at jeg skal bruge std. størrelse, men følger der så flere forskellige toll. lejer med eller spiller det ikke nogen rolle? Jeg troede man skulle ligge fiberstave i mellem krumtap og de nye lejer og spænde efter og derefter måle fiberstavene tykkelse og herefter justere spillerummet med forskellige toll. lejer - er det helt i skoven og over vurderet? Hvis det skal til er der så nogle opgivelser på toll. sløret iforhold til omdrejninger/ladetryk eller andre parametere?

Hvis der ligger topics omhandlende dette allerede så link gerne til dem da jeg ikke kan finde disse...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det må værje noget japansk.
Da Honda har et lignene system.
På krumtappen er der indstanset de forskellige dimensioner, og der er tilsvarende dimensioner på blokken, og plejlstænger
Meningen er så vhaf en tabel at oversætte det til de 5 forskellige størrelser lejepander der findes.
Og derefter kontrolmåle med plasticgauge.
Og det er standart størrelse vi taler om, ingen understørrelser.

Uorginale lejer bruger ikke denne metode.
En størrelse passer til en størrelse på lejet i krumtappen.

Og der er måske en grund til at lejehaverier er yderst sjældne på japanske motore, med originallejerne.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Okay, synes bare det er mærkeligt at forstærkede lejer så kun kommer i under/overstørrelser og ikke toll.. Man skulle jo netop synes at det var vigtig på motore der bruger forstærkede lejer at toll. sløret var på plads.

Hmm men det vil jo så sige at hvis jeg køber de forstærkede lejer så vil jeg have et andet toll. slør, i mit tilfælde, på hovedleje 1 og plejleje 3 og 4. Kontra hvis jeg bruger org. lejer ville jeg kunne ramme den ønskede toll..

Hvad havde i valgt? - Målet for den motor er 550-600 hk og maks 8500 rpm.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvordan havde du så tænkt dig at nå det mål, 550-600 hk er rellativt meget at hive ud af sådan en ca18det motor?
Jeg kører med samme motor og regnede med at lave ca 300 hk...

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

bp.gass skrev:
Hvordan havde du så tænkt dig at nå det mål, 550-600 hk er rellativt meget at hive ud af sådan en ca18det motor?
Jeg kører med samme motor og regnede med at lave ca 300 hk...

Kan vi ikke holde os til topic?

Pm sendt.

Moderator

AzZe skrev:
Hej

Jeg står og skal købe nogle racer lejer til min CA18DET bund som jeg snart skal til at gå og hygge med her til vinter. Jeg er ny til "pande"-lejer, jeg har kun rodet med motore med kuglelejer. Jeg har købt en sprit ny krumtap som har toll. koderne "1 0 0 0 0" til hovedlejerne og "0 0 1 1" til plejlejerne. Dog står der "1 1 2 6 D" neden under toll. koden til plejlejer - dette kan jeg ikke finde nogen forklaring på i min Nissan værkstedsbog - nogen der ved hvad denne kode står for? Eller er det bare et produktions nr. måske?

Et andet spørgsmål ang. lejestørrelse - jeg har set mig varm på nogle ACL race bearings, men de fåes kun i std., 0,25 mm og 0,50 mm overstørrelse. Jeg går jo så ud fra at jeg skal bruge std. størrelse, men følger der så flere forskellige toll. lejer med eller spiller det ikke nogen rolle? Jeg troede man skulle ligge fiberstave i mellem krumtap og de nye lejer og spænde efter og derefter måle fiberstavene tykkelse og herefter justere spillerummet med forskellige toll. lejer - er det helt i skoven og over vurderet? Hvis det skal til er der så nogle opgivelser på toll. sløret iforhold til omdrejninger/ladetryk eller andre parametere?

Hvis der ligger topics omhandlende dette allerede så link gerne til dem da jeg ikke kan finde disse...

Har du målt sølerne på krumtappen, og ditto hullerne i lejeoverfaldene?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Junior Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:

Har du målt sølerne på krumtappen, og ditto hullerne i lejeoverfaldene?

Nej det har jeg ikke - har desværre heller ikke adgang til ordenlige måleindstrumenter. Det mest præcise jeg kommer er en digital skydelære : ). Men hvad skulle jeg bruge målene til? Er der nogen der laver lejer pander på mål eller hvordan?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
har du kigget i den manual der ligger på nettet.... mener at kunne huske at der står noget om det i den

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Mads B (dk) skrev:
har du kigget i den manual der ligger på nettet.... mener at kunne huske at der står noget om det i den

Har de org. værksteds bøger altså dem som er "scannede" og ligger på nettet, der er beskrevet toll. koderne til Nissans lejepander og hvad toll. slør der skal med org. dele.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time