Morten VJ skrev:
Jeg er forvirret det med tilbage?
Standart tændings tidspunkt 2 grader før top.
Nu 5 grader før top
10 grader før top og den tændings banker
Som jeg læser det så stiller du tændingen frem, og ikke tilbage.
Hvorfor tror du at den kan køre med 8 grader mere i tændingsforstilling uden at tændingsbanke.
Har du da modeficeret motoren således at den forbrænder langsommere?
Tændrørs farven kan du først bruge til noget hvis du er sikker på at blandingen er korrekt.
Så kan du bruge farven til at bestemme temperaturen.
Mine rør er helt hvide for enden af porcelinet, for at blive svagt brunlige nede ved gevindet.
Og den tændingsbanker ikke grundet for varme rør.
De fleste tændrør jeg skifter til dagligt er også hvide.
Og det er på standart motorer, der ikke tændings banker.
MVH
Morten
Okay, jeg troede at når man stillede tændingen frem, stilte man den tættere mod TDC - ja så har jeg jo stilt den frem.
Det er fordi jeg er af den overbevisning at hvis tændingen påvirker tændrørenes farve, ville et par koldere tændrør ikke blive farvet, pga tænding, men kun benzin/luft-blandingen - dette ville hjælpe mig til at se om det var et tændingsproblem eller et benzinproblem.
Men hvis du siger at helt almindelige motorer har hvide tændrør, og det ikke er usædvanligt at se, så glemmer jeg sgu bare det at min bil har hvide tændrør.