Ho ho..hvad satte jeg lige gang i her?
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
...
ae86 skrev:
Men han kan lyde lidt amerikaner "farvet" ..
Sikkert fordi der er der han lever. Er iøvrigt ikke sikker på han ikke oprindeligt er englænder, hans karrierer startede i hvertfald i engelsk flyindustris udviklingsafdelinger og han er da vist f.eks også manden bag motoren til en af vinderbilerne i BTCC (British Touring Car Championship).
Skal slet ikke gøre mig klog på div. krumbasser, ved bare jeg ælsker et gammeldavs USA-V8'er brøl. Har heller ikke endnu hørt nogen højteknologisk Japaner wannabe-HD der lyder så sej som originalen! Men det er jo sikkert smag og behag.
Der er sikkert flere grunde til at amerikanerne altid har være glade for store og "dovne" motorer, med masse af moment. F.eks afstandene og deres generelt tilbagelænede kørestil. Sikkert lidt det samme der gør at mange i europa i dag er blevet glade for at køre i de moderne dieseler. Giver samme afslappede kørsels oplevelse ...+ fin brændstof økonomi.
Samtidigt glemmer vi europære let at de der gamle V8'ere i USA egenligt bare var almindelige billige hverdags øser! Så derfor skulle de helst konstrueres simpelt, solidt og billigt. Rover overtog f.eks alu-V8'eren, fordi amerikanerne mente den var for dyr at fremstille.
Som et eksempel var en alm. BMW 2002 i 1970 dyrere at købe ny hos forhandleren i USA end den heftigste 450Hk Chevelle SS454. Chevellen går 0-100 på 5-6 sek standard og kører yderst lækkert/komfortabelt efter datidens eurupæiske standard + benzinen kostede intet...
Fra Ford V8 nørden: Ford udskiftede også 427"eren med en 428"er, selv om der var knapt så meget power i den nye. Fordi den brugte langt flere standardbils stumper (billigere at fremstille og der med sælge), havde mere bundtræk = meget lettere at sælge når Brian stod nede hos forhandleren og skulle sætte krydser på udstyrslisten. De ovennævnte motor var bl.a dem der også sad i en orig. AC Cobra.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)