Variabel indsugnings-knast MG Zr 160?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Variabel indsugnings-knast MG Zr 160?

#1 Indlæg af Jack »

Hey, lige et lille spørgsmål. Har en kolega med en Mg Zr 160. Vi stod og undrede os lidt over den måde den variable indsugning er lavet på. Nogen der kan give en god grund til indsugnings knaster og lavet af 2 stykker, og udstødnings knaster så slæber cyl 3-4's indsugnings knast rundt, og ikke bare en lang indsugnings knast som altid!?

Evt lige et lille billede af motoren, hvis det kan hjælpe nogle...
Billede
/Jack
Nissan 200sx S14a
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Englændere har nogle lidt mærkelige ideer en gang imellem.

Jeg har også tit undret mig over konstruktionen, hvor 2 cylindere har variabel timing på indsugningen, og de 2 andre har fast timing.
Det er vel bare en af de ting :)

Det i kan trøste jer med er at den kan bygges om til konventionelle knaster, og det er den standart top med bedst flow.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#3 Indlæg af ae86 »

Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#4 Indlæg af Jack »

ae86 skrev:Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed


Jo nemlig! Oki det vil sige det ikke er som andre hvor vi snakker "on/off" ventil styring.

Ang sidste linje du skrev. Ja så kan jeg godt se den skal være delt op i 2 for ikke og på virke andre cyl:-)
/Jack
Nissan 200sx S14a
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Her er en god forklaring på systemet.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#6 Indlæg af ae86 »

Morten VJ skrev:Her er en god forklaring på systemet.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf

MVH

Morten


Det er en ok forklaring af hvordan systemet fungerer ... :reading:

lidt :oops: at du er rover mekaniker og kan komme med denne bemærkning (det er bemærkning nr 2... nr 1 er rigtig :wink: )

Morten VJ skrev:Englændere har nogle lidt mærkelige ideer en gang imellem.

Jeg har også tit undret mig over konstruktionen, hvor 2 cylindere har variabel timing på indsugningen, og de 2 andre har fast timing.
Det er vel bare en af de ting


Nu har du vel selv læst den pdf du har linket til ikk ??

Der er variabel timing af indsugningsknasterne for hver enkel cyl.


Morten VJ skrev:Det i kan trøste jer med er at den kan bygges om til konventionelle knaster, og det er den standart top med bedst flow.

Det er rigtigt at VVC toppen kan bygges om til alm knaster, og at toppen er bedre end de standard toppe Rover K motoren fås med (den har bedre porte og større ventiler) men der er en der er bedre end VVC toppen og det er VHPD toppen (den er bare ikke til at få for fornuftige penge) Den bruges blandt andet på Lotus (Elise) Exige modellerne



.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#7 Indlæg af ae86 »

Jack-Ae86 skrev:
ae86 skrev:Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed


Jo nemlig! Oki det vil sige det ikke er som andre hvor vi snakker "on/off" ventil styring.

Ang sidste linje du skrev. Ja så kan jeg godt se den skal være delt op i 2 for ikke og på virke andre cyl:-)
Den er faktisk delt i 4 da hver af de 2 dele er adskildt ... den ene er hul og den anden køre igennem den ... se det morten har linket til ..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Det kommer jo helt an på hvornår man startede, som mærkemekanikker.
Jeg startede i 1990, og har faktisk aldrig været på et Rover kursus.
Så jeg laver dem bare :wink:

Den dybere forståelse af systemerne, behøver man først nå der er noget galt.
Og systemet er jo så rimeligt pålideligt, da jeg ikke har behøvet at sætte mig ind i det.

Jeg Har faktisk et liv, der ikke har noget at gøre med mit arbejde :ha:

Nu blev jeg bare nysgerrig, og lavede en hurtig søgning. :reading:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar