Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 jun 2008, 19:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Hey, lige et lille spørgsmål. Har en kolega med en Mg Zr 160. Vi stod og undrede os lidt over den måde den variable indsugning er lavet på. Nogen der kan give en god grund til indsugnings knaster og lavet af 2 stykker, og udstødnings knaster så slæber cyl 3-4's indsugnings knast rundt, og ikke bare en lang indsugnings knast som altid!?

Evt lige et lille billede af motoren, hvis det kan hjælpe nogle...
Billede

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2008, 19:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Englændere har nogle lidt mærkelige ideer en gang imellem.

Jeg har også tit undret mig over konstruktionen, hvor 2 cylindere har variabel timing på indsugningen, og de 2 andre har fast timing.
Det er vel bare en af de ting :)

Det i kan trøste jer med er at den kan bygges om til konventionelle knaster, og det er den standart top med bedst flow.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2008, 21:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2008, 22:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
ae86 skrev:
Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed


Jo nemlig! Oki det vil sige det ikke er som andre hvor vi snakker "on/off" ventil styring.

Ang sidste linje du skrev. Ja så kan jeg godt se den skal være delt op i 2 for ikke og på virke andre cyl:-)

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 04:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er en god forklaring på systemet.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 11:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Morten VJ skrev:
Her er en god forklaring på systemet.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf

MVH

Morten


Det er en ok forklaring af hvordan systemet fungerer ... :reading:

lidt :oops: at du er rover mekaniker og kan komme med denne bemærkning (det er bemærkning nr 2... nr 1 er rigtig :wink: )

Morten VJ skrev:
Englændere har nogle lidt mærkelige ideer en gang imellem.

Jeg har også tit undret mig over konstruktionen, hvor 2 cylindere har variabel timing på indsugningen, og de 2 andre har fast timing.
Det er vel bare en af de ting


Nu har du vel selv læst den pdf du har linket til ikk ??

Der er variabel timing af indsugningsknasterne for hver enkel cyl.


Morten VJ skrev:
Det i kan trøste jer med er at den kan bygges om til konventionelle knaster, og det er den standart top med bedst flow.

Det er rigtigt at VVC toppen kan bygges om til alm knaster, og at toppen er bedre end de standard toppe Rover K motoren fås med (den har bedre porte og større ventiler) men der er en der er bedre end VVC toppen og det er VHPD toppen (den er bare ikke til at få for fornuftige penge) Den bruges blandt andet på Lotus (Elise) Exige modellerne



.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 11:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Jack-Ae86 skrev:
ae86 skrev:
Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed


Jo nemlig! Oki det vil sige det ikke er som andre hvor vi snakker "on/off" ventil styring.

Ang sidste linje du skrev. Ja så kan jeg godt se den skal være delt op i 2 for ikke og på virke andre cyl:-)
Den er faktisk delt i 4 da hver af de 2 dele er adskildt ... den ene er hul og den anden køre igennem den ... se det morten har linket til ..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 17:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kommer jo helt an på hvornår man startede, som mærkemekanikker.
Jeg startede i 1990, og har faktisk aldrig været på et Rover kursus.
Så jeg laver dem bare :wink:

Den dybere forståelse af systemerne, behøver man først nå der er noget galt.
Og systemet er jo så rimeligt pålideligt, da jeg ikke har behøvet at sætte mig ind i det.

Jeg Har faktisk et liv, der ikke har noget at gøre med mit arbejde :ha:

Nu blev jeg bare nysgerrig, og lavede en hurtig søgning. :reading:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team