JerrilD skrev:
Nogen der kan tyde denne? Hvor skarpe er mine knaster?

Har du nogle data på de knaster der orginalt sidder i din motor??
Hvis du ikke kender dine orginale data er det jo ikke nemt, men da det er en 4 cyl 16V'er lyder Ind: 236 Ud: 232 ikke specielt skrappe , mere som en fast road cam (crane cams oplyser den også som en knast med et 2000-7000rpm powerband (til sammenligning har en Standard Toyota 4age Bluetop (tidlig version) 240 Grader Ind & Ud) Tilgengæld har du meget Løft her Ind/Ud: 9,7/9,5mm mod 7,56 Ind/Ud for 4ag'eren. men når du ikke har nogle orginal data er det svært at sige om den er meget skrappere end standard, det kan jo være at din motor er udstyret med meget små ventiler standard ( i forhold til din motor volumen) for at prøve at bringe bund og mellemområdet op og at man så har valgt at køre med et meget større løft istedet på dine tunings knaster
En anden lille note er at 8v motore plejer at have meget mere agressive knaster standard hvilket de er nød til hvis de skal nå at få nogenlunde den sammen mængde luft hevet igennem som en 16V'er (20v) på den samme tid (det er en af grundene til at 16v (20v) er mere "sexet")
Nu er det specielt svært at sammenligne knast tider og løft når der er forskellige måder at måle det på.
Men så vidt jeg kan se har du fået begge oplyst
Den "Ene metode" er at måle fra det tidspunkt knasten begynder at bevæge ventilen, man har så for at gøre det nemmere at måle valgt at måle når ventilen er lyftet 0,5mm fra dets ventilsæde (der er heller ikke rigtigt noget flow før) og det er så de dataer du finder over "spring req.."
Den anden ..
Den "Amerikanske" måde er at man måler ved 0.050" ~5 hunderede del tomme = 1,27mm. hermed er tiderne forskudt ca 11 grader, men da begge metoder også anser ventilen for værende lukket igen ved deres respektive værdier vil den "Amerikanske" metode oplyse data der på papiret ser mere "slatten" ud men i realiteten er det den samme knast
Da tiderne er forskudt ~11 grader ved både åbningen og lukningen af ventilen er den totale tid på papiret mindsket med ~22 grader
Jeg kan dog ikke lige gennemskue hvorfor BBDC (Before Bottom Dead Center) i den "Amerikanske" er 8 grader og hvorfor den står i ()
Yderligt har den "Amerikanske" oplyst Max lift for Ud & Ind til:
106 ind og 113 ud
Nu har jeg ikke tegnet Knastprofilerne ud på papir (hvilket jeg vil anbefale dig at gøre selv da det giver en større forståelse for hvad der foregår)
Men hvis jeg skal gætte på hvad de værdier er så bliver det de grader hvor knasten har max løft for henholdsvis Ind og ud... dvs at
Ind har sit maximale løft på 9,7 mm ~106 grader inde i dets forløb og
Ud har sit maximale løft på 9,5 mm ~113 grader inde i dets forløb..
Øverst står dine data for dit ventilspillerum for henholdsvis Ind og Ud og så står der at de skal stilles mens motoren er kold
Og så har du i bemærkningen den information at Indsugningsventilen er løftet 1,27 mm ved Top Dead Center og Udstødningen har 0,65 mm
disse tal er nok mest interessante i forbindelse med at minimere ricikoen for at stempeltop og ventiler kommer til at hilse på hinanden..