må krumtapen godt gå lidt stram efter nye stempelringe og

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

må krumtapen godt gå lidt stram efter nye stempelringe og

#1 Indlæg af T16TØZEN »

plejllejer, har tjækket plejllejerne vender rigtig så de ikke låser krumtapen. det er kun lige når man sætter en ngle på krumtapen når men skal have den i sving. den går stram. der er ingen kompretion på motoren da jeg har pillet gløderørene ud for at det er nemmere at svinge den rundt

ps. håber på svar hurtigt. så jeg kan få startet den op her til aften.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: må krumtapen godt gå lidt stram efter nye stempelringe o

#2 Indlæg af ae86 »

T16TØZEN skrev:plejllejer, har tjækket plejllejerne vender rigtig så de ikke låser krumtapen. det er kun lige når man sætter en ngle på krumtapen når men skal have den i sving. den går stram. der er ingen kompretion på motoren da jeg har pillet gløderørene ud for at det er nemmere at svinge den rundt

ps. håber på svar hurtigt. så jeg kan få startet den op her til aften.

Den må IKKE gå stramt ..
Kan du dreje den rundt med håndkraft .. uden værktøj ???
hvis du kan så må der IKKE være steder hvor det føles somom den går lettere eller med mere besvær .. med andre ord så skal den gå lige stramt hele vejen rundt
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

lige stramt hele vejen rundt? hvad med ventilfjedre? desuden vil man næsten altid kunne mærke at stempler vender i top og bund. men ja, man bør kunne dreje motoren ret nemt rundt med håndkraft. MVH søren
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#4 Indlæg af T16TØZEN »

toppen er forresten ikke monteret endu. man jeg rykker stemplerne ud og kikker plejllejerne igennem for at se om de har fået en risse. for så er de ikke tøret ordentligt af for smivs inden de er monteret. det er lige ligesom det er når et stempel er i bund og på vej op igen. 2 af stemplerne er en smule revet kan jeg lige finpusse det op hvis det er det der gør det går lidt stramt.

ps inden jeg afmonterede stemplerne gik krumtapen let som ingen ting
Brugeravatar
saxo-power
Nyt Medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 29 aug 2007, 19:33
Geografisk sted: Sønderjylland

#5 Indlæg af saxo-power »

Er det nye eller gamle plejllejer ??,da du skriver tørre dem af
2001 Citroen saxo 1.6 VTS (100hk)
2006 Toyota avensis st. 2.0 sol (150hk)
1992 Peugeot 205 gti 1.9 (122hk) projekt
1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#6 Indlæg af T16TØZEN »

det er nye. det jeg mener med at tøre dem af er hvis der nu er kommer lidt snavs mellem lejet eller krumtapen da jeg monterede dem et lille sandkorn måske
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

Re: må krumtapen godt gå lidt stram efter nye stempelringe o

#7 Indlæg af T16TØZEN »

ae86 skrev:
T16TØZEN skrev:plejllejer, har tjækket plejllejerne vender rigtig så de ikke låser krumtapen. det er kun lige når man sætter en ngle på krumtapen når men skal have den i sving. den går stram. der er ingen kompretion på motoren da jeg har pillet gløderørene ud for at det er nemmere at svinge den rundt

ps. håber på svar hurtigt. så jeg kan få startet den op her til aften.

Den må IKKE gå stramt ..
Kan du dreje den rundt med håndkraft .. uden værktøj ???
hvis du kan så må der IKKE være steder hvor det føles somom den går lettere eller med mere besvær .. med andre ord så skal den gå lige stramt hele vejen rundt


så fik jeg renst det. kan godt tvinge den rundt med hænderne uden værktøj men lidt stramt går den når det er med regn hånd jeg hiver med. men de nye stempelringe skal væl også lige slides til
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#8 Indlæg af uno »

hvis alt er smurt godt og har været rent så bør det køre.
Er det en ret konstant modstand eller mest for lige at få den til at bevæge sig??
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#9 Indlæg af T16TØZEN »

det er mest for at lige få den til at bevæge sig. jeg har monteret den hale nu og fået den startet op. startede ud med 0,4 bar og gik 0,1 bar op af gangen jeg kunne jo slet ikke holde igen da jeg mærkede mere og mere efter mere og mere skrugen på wast gaten nåede til 0,8 bar i tryk også fes jeg koblingen af ved en dårlig dobbelt udkobling. så nu er det nok en saxs kobling jeg skal have fat i hvad står de til prismessigt til sådan en peugeot 205,er og hvor kan jeg købe sådan en
Besvar