Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 04:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg
Jeg går og leger lidt med tanken om at købe en Trabant 1.1 med polo motor i, men tænker at de små 40 heste den har, godt måtte formere sig lidt.
Så spørgsmålet er så om der findes en større motor der ville passe med samme ophæng og på samme gearkasse. og selvfølgelig ned i den sparsomme plads der er i motor rummet
Så vidt jeg ved, så er det en 4 trins polo gearkasse der er i sådan en.

håber der er nogen der kan hjælpe.

lige et billede af sårn en sjover
Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Nu er jeg ikke vw mand. Men hvis ellers kompressoren kan være der, så vil jeg da mene at en G40 kan monteres uden det store besvær. Ellers kan man jo altid konvertere rimelig smertefrit til turbo.

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Jeg har en SC14 compresser liggende som jeg godt tror jeg kan få plads til, men den er jo beregnet til at fodre en 2 liter motor, så jeg ville jo gerne have lidt flere ccm at gøre med, tror dog ikke jeg får presset en 2 liter ned i trabanten

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
er det ikke bare ned med en 1,6 ged ? ved dog ikke om en 1,8-2,0 er meget større fysisk?

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

mons tro ikke en 1600 som bliver ladet med 1 bar fra kompresseren vil gøre 700 kg trabie rimelig kvik...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Hvad med en golf mk1 gti motor??

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Sindal skrev:
Jeg har en SC14 compresser liggende som jeg godt tror jeg kan få plads til, men den er jo beregnet til at fodre en 2 liter motor, så jeg ville jo gerne have lidt flere ccm at gøre med, tror dog ikke jeg får presset en 2 liter ned i trabanten

Det kommer jo an på hvordan du gearer den via det remhjul du sætter på krumtappen ... :wink:

Disclamer
:!: Jeg er IKKE VW kyndig så følgende er gætværk :!:
Følgende er på baggrund af VW's "genbrugs princip"

Hvis du tager en VW 1.6L fra en "G-lader model" så skulle det undre mig hvis ikke det er samme bund de har brugt i en af deres 1.6L Diesel maskiner ... så hvis "G-modellen" er for dyr eller besværlig at finde så kunne det være at det var muligt at finde en Diesel ... (De kunne sågar finde på at bruge en Benzin 1.6L og kun skifte stemplerne for henholdsvis en G-lader model og en Diesel model..) .... Hvis der da egentligt findes en 1.6L G-ladet model og en 1.6L Diesel ??? jeg ved der findes en 1.8 model (noget golf) med en G60 lader og så er der noget med en G40 Lader i noget Polo..
Og så er jeg rimelig sikker på at 60 i G60 står for "båndets" bredde i mm og i G40 er det så 40mm

Hvis det viser sig at bunden er den samme i en Diesel og en "G-model" (og måske en Benziner) så har de med 99% garanti ændret kompressionen i stemplerne og hvis et sæt G-lader stempler (og plejlstænger) er til at finde for billige penge så er det vejen, ellers er "smedet"-stempler og plejlstænger efterhånden kommet ned i en fornuftig pris hvis man kan leve med "kina-kvalitet" ...

Nu ved jeg at SC12'eren fra Toyota MR2 var et meget brugt mod, når G-laderen var ved at stå af og en renovering var nødvendigt (hvilket vidstnok var en dyr affære)

En SC12 levere ca 1200cc luft/rev og en SC14 ca 1440cc luft/rev

Så for at levere de 800cc luft motoren teoretisk (efter købmandsmetoden) selv ville have haft skulle suge ind pr krumtaps omdrejning (*) .. så skal kompressoren kun snurre med 55,5% af krumtappens omdrejninger ... eller med andre ord 0,555 gange omdrejningerne ...
(*)hvilket den ikke ville have kunne gøre for det er næsten umuligt at opnå et ve på 100 eller lidt der over på en suge motor, og så ville det kun være i et meget snævert powerband via nogle meget skrappe knaster..

Og for at "overlade" en 1600cc motor med 1 bar så skal den kun snurre 11,11% hurtigere ~ 1,11 x motor omdrejningerne .. da en Roots kompresser via sin opbygning laver ladetryk næsten fra tomgang så er det i mine øjne ikke en for stor kompressor til en 1,6L ... Men hvis du vil kunne udnytte dit 1 bars ladetryk (eller lidt herover da man jo lige så godt kan lave remhjulet så den lader 1,2 eller 1,4 nu man er i gang :wink: ) så er et 16v topstykke at fortrække.

På en 4agze (motoren fra en kompressorladet Toyota MR2) har jeg aldrig set 200 hk med en SC12'er og de er ikke meget for at komme op at snurre over 10K rpm.. og så bliver deres virkningsgrad stærkt forringet ..

Så en SC14'er på en 1600 cc motor med 16v top og et par stempler der sænker Cr til en 8-8,5:1 og så noget motorstyring e.g. MS så har du en ~200+ Trabant .. men HUSK EN INTERCOOLER .. en roots har ikke samme virkningsgrad som en moderne turbolader og vil ved tryk over 8 psi (~0,5 bar) tilføre mere varme til lade luften end en turbolader (der er fornuftigt dimensioneret) og herover er en IC et must, des mere effektivt du kan få kølet luften fra kompressoren des mindre ladetryk er nødvendigt ... eller bedre des mere effekt kan du klemme ud af dit setup :twisted: .. med en 16v top og en kolstrup lader aka. Rotrex (Rotrex er en centrifugallader der har en højre virkningsgrad end en Roots ) så burde 200+ hk kunne nås på en 16V'er med ca. 0,9-1,1bar's ladetryk afhængig af Cr og knaster samt flow i top og udstødning (og evnerne på ham der har justeret din motorstyring ) .. og mon ikke man kunne ramme en 250-270 hk hvis man gjorde sig lidt umagen... men den ville næppe kunne klare sig til andet end trailer-queen og drag-bitch :grin:

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

intercooler bliver nok et problem, der der knab nok er plads til en normal køler i bilen (kig billedet)
men med lidt fuskeri skal man nok kunne få noget meget sjovt of af det.

nu skal jeg bare have fundet en trabant der er til at få synet standart i DK først, nogen her på forumet der har erfaringer med at hente biler fra tyskerland?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: kalundborg
det er jo helt afsporet det der..

golf 2-3 1.6-1.8 motor er baseret på en 827 blok og passer ikke i de samme ophæng som 1.0-1.5.. hvis du skal ha noget andet i skal det som nævnt være en 1.3 G40 motor (hvor de 40 står for diameteren på fortrængeren) eller en polo 6N, seat ibiza motor, 1.6.. den er næsten magen og burde kunne sniges ned i..

der er ikke lavet nogen 1.6 motor med g-lader, og da en diesel kører med væsentligt højere kompression end en trykladet benziner er den plan nok også rimelig dårlig..

jeg ville gå efter en G40 motor eller en polo 2f GT motor (1.3l 75hk m. digifant indsprøjtning)

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
michael har helt ret, ville også gå efter en g40 motor.

du kunne også bruge en polo 1,6 16v, men kunne forestille mig de ligger i den dyre ende, tjek på ebay.

Tom

1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time