Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 11:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

jeg skal have coatet mit udstødnings manifold, og i den forbindelse er jeg kommet i tvivl om jeg skulle få mit forrør givet samme behandling?? :?

syntes at have hørt at det giver det bedste flow af luften ved at manifolden holdes varm og det så pasere turbo og forrør skal holdes koldere eller hvordan man nu skal forklarer..

har det noget på sig eller vinder man mere ved at holde temp nede ved at både forrør samt manifold bliver behandlet med en keramisk coating

hvad har i af teorier :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

hjælp hjælp .. hehe skal have ting afsted mandag :D har brug for lidt input

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
hvis det ser pænt ud, og holder varmen væk fra andre komponenter.
Så coat det.
Den her kold varm teori, at rørenes varmelednings evne kan give en mærk/målbar forskel, den tror jeg ikke riktig på.
Da det er en meget stor mængde varm gas der kommer igennem rørene.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Admin
Admin

Husk varme er energi og varmere udstødningsgasser hjælper til spoolop i turboen. Varmere luft fylder mere og fylder dermed turbinen bedre ud, det hjælper dels spoolup, men løber også turbinen tidligere ud = propdannelser. Sidstnævnte er ikke at overveje i denne sammenhæng IMO. Og jeg ville heller ikke bekymre mig om førstnævnte. For mig gælder alene varmeafgivelse til andre komponenter/motorrum og dermed minimering af brandfare.

På afgangsiden turbo, ja så gælder det om at have så lille modtryk. Typisk laves udstødninger gerne i første halvdel i 3' og sidste halvdel i 2½' (afhængig af ydelse/luftmængde). Hvorfor nu det, jo fordi varmluft fylder mere end kold og lige efter turboen har vi størst varme og størst trykpåvirkning tilbage mod turbinen = igen tidligere propdannelser. Så i teorien skal afgangsrøret/forrøret holdes så kold som mulig.

I praksis så wrappes manifolde og forrør ind for at holde varmepåvirkningen så lille som muligt mod øvrige komponenter/motorrum.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Man kan vel sige - som jeg har lært det inden for ræs - at når manifold bliver wrapped ind, så er det af to hovedårsager.

Hurtigere spool up tid i turboen, og knap så meget varemeafgivelse i motorrummet.

Begge dele følges jo ligesom ad. Så går man kun efter den ene ting, er der en sidegévinst med i det.

At wrappe forrør ind, kan jo kun være for at beskytte øvrige komponenter mod varme, idet der ikke er gevinstmæssigt at hente ved denne proces.

Men hvis ens bil ikke skal bruges til hardcore ræc, og ens manifold ser godt ud og er godt lavet - så synes jeg personligt at det vil være synd at putte på.

Så hellere bruge skillingerne på at få ens manifold poleret op - eller noget tilsvarende.

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Senior Medlem

JakobM skrev:
Husk varme er energi og varmere udstødningsgasser hjælper til spoolop i turboen. Varmere luft fylder mere og fylder dermed turbinen bedre ud, det hjælper dels spoolup, men løber også turbinen tidligere ud = propdannelser. Sidstnævnte er ikke at overveje i denne sammenhæng IMO. Og jeg ville heller ikke bekymre mig om førstnævnte. For mig gælder alene varmeafgivelse til andre komponenter/motorrum og dermed minimering af brandfare.

På afgangsiden turbo, ja så gælder det om at have så lille modtryk. Typisk laves udstødninger gerne i første halvdel i 3' og sidste halvdel i 2½' (afhængig af ydelse/luftmængde). Hvorfor nu det, jo fordi varmluft fylder mere end kold og lige efter turboen har vi størst varme og størst trykpåvirkning tilbage mod turbinen = igen tidligere propdannelser. Så i teorien skal afgangsrøret/forrøret holdes så kold som mulig.

I praksis så wrappes manifolde og forrør ind for at holde varmepåvirkningen så lille som muligt mod øvrige komponenter/motorrum.

forrør er i 3" så det skulle ikke forsage nogen "bremse"

ja varm luft fylder mere, det var også sårn lidt hvormeget effekt forskel det ville give i betydning, fritlagt forrrø VS. keramisk coatet, og man tænker på ved coating af forrøret transpotere varmen længere ned hvor det ikk har betydning/samler sig i motorrummet

Titel:
Admin
Admin

Jeg kender ikke effektforskellen her. Jeg tvivler stærkt på det er noget som kan mærkes i sidste ende, men måske andre har nogle hands-on erfaringer her...

Jeg ville coate/wrappe for at afskærme for varme og ikke umiddelbart af andre årsager...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis der virkelig va noget at hente her,
så kunne man ikke se udstødningsmanifolden for bar isolering, og forrøret vil have en seperat vandkøling.
Det har jeg dog ikke set på nogen fabriks biler der bruges til race.
regn selv lidt på temperature, og flow. og se hvor det bærer hænd.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time