duckstar skrev:
[Så længe der ikke er indgået, i juridisk forstand erhvervsmæssig aftale, er din ven ikke beskyttet af forbrugerkøbeloven og dermed står han uden mulighed for at kunne reklamere.
Altså - hvis der er indgået en "erhversmæssig" aftale, er det jo netop ikke omfattet af købeloven.
Så er det ansvar inden for kontraktsforhold! (B2B)
En aftale mellem en forbruger og leverandør/forhandler/ydelsesgiver, er ikke en "erhvervsmæssig" aftale i ordets forstand.
I dette konkrete tilfælde, vil jeg, uanset om der har været penge mellem hænderne eller ej, mene at der er tale om købelovsansvar.
Der er to forhold vi skal kigge på...
Forhold nr1:
Der er i bund og grund tale om at en leveret ydelse (måske) ikke er tilstrækkelig og udført korrekt, hvorfor der således sker skade på ydelsen selv, og andre genstande i motoren.
Den utilstrækkelige ydelse er et købelovsansvar i juridisk forstand, og følgeskaderne er rent faktisk et produktansvar. (Et produkt/ydelse der forvolder skade på andre ting end produktet/ydelsen selv)
Begge dele kan du ifalde ansvar for, og komme til at betale for!
Men efter dit eget udsagn, er din ydelse i orden, og derfor er det skadelidte (bilejeren) der således må løfte beviset for at din ydelse har været utilstrækkelig, og skyld i den opståede skade.
Forhold nr2:
Da skaden er sket, yder du telefonisk rådgivning til skadelidte. Her er der også tale om en leveret ydelse, som du også kunne ifalde et ansvar for. (Igen Produktansvar)
Dog - ud fra det du selv nævner - mener jeg ikke at skadelidte her har noget at komme efter.
Han har tydeligvis ikke hørt efter hvad du fortalte ham, og vælger en anden løsning, end det du rådgav ham til.
Derfor er du heller ikke i risiko for at ifalde ansvar her.
Konklusion:
Efter disse to forhold, sker den store skade jo så - og det store spørgsmål er jo egentlig hvem der så skal hænge på den abe?!
Ud fra dit udsagn, mener jeg helt klart at skadelidte bærer al skylden for sin skade selv.
Han har tydeligvis forværret skaden ved at undlade at anvende sin bil, og han har forsømt at få sin bil undersøgt med det samme - enten af dig eller en anden mekaniker.
Derudover har han selv forsøgt at "rode" med motoren, nærmere betegnet tandremmen, i strid med din rådgivning. Han gjorde det jo forkert.
Det skal man holde sig fra hvis man er lægmand!
Skadelidte burde, efter at han hører de første lyde, have afleveret bilen tilbage til dig, eller kørt den på et andet værksted.
Det gjorde han ikke. Ergo undlod skadelidte at overholde sin tabsbegrænsningspligt, og derved påføre en evt. skadevolder (måske dig) en større skadesudgift og byrde.
Havde jeg fået sådan en sag fra en kunde på mit bord, havde jeg pure bestridt ansvar på kundens vegne
Jeg mener ikke at du skal give ham en krone!
Ovenstående er selvfølgelig forudsat at du har "rent mel i posen".
, og ikke har fordrejet sandheden på nogen måde.