Indsugning's spørgsmål nr. 325

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Indsugning's spørgsmål nr. 325

#1 Indlæg af Lars E »

Er langet om længe ved at bygge en ny indsugningsmanifold til 2cv'en.
Har fået alle stumper skrapet sammen og skal til at bygge.

en der er bare lige et problem/spørgsmål tilbage:
Et eller to plenum kamre???

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

et plenum ville jeg vælge vhis det er muligt. mest af alt fordi du så slipper for at synkronisere de 2 gasspjæld du så vil få, hvilken nok kan blive noget problematisk.
Fri bane fuld hane! :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

kig lige hvor gasspjældene sidder!
hele verden=et fælles plenumkammer.... eller rettere airbox... MVH søren
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#4 Indlæg af Lars E »

Planen har hele tiden været at bygge med 2 spjældhuse, efter at jeg fandt den til stumpemarked. Vil have en på hver cylinder for et få en så hurtig speeder respons som muligt.

Spørgsmålet lyder på: ved ligger runner vil den jo have noget nemmere ved at få luften ind end ved at have et 90graders bøjning lige før topstykket.

Så enten "bøjet" runner og et fælles plenum i midten, eller lige runner der ar hver sit plenumkammer, der så er forbundet til intercooleren.

Glemte hvist at skrive at den skal udstyres med turbo.

Så hvor meget tap vil der ca. være i at have et 90graders bøjning i runnerne???

Motoren skal helst gå så optimalt som sugemotor inden den skal tryklades, vil lave ca 65-70hk. med så lille ladetryk som muligt.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Tabet i dine rør, næsten uanset bøjningerne, vil være så små at de alligevel flower _langt_ mere end motoren kan håndtere.

Lav du det bare som der bedst er plads til. Faktisk skal du nok ikke forsøge at gå op i diameter ifht hvad du har i topstykkerne.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Har du fundet en placering til turboen?
og prøvet at forestille dig hvordan rørføringen vil blive?
På en sugemotor kan rørene, og luftboksen næsten umuligt blive for store.
Da vi søger det mindste tab.
På en turbo stiller det sig lidt anderledes, vi går stadig efter det mindste tab, uden at volumen bliver alt for stor.

Find den løsning der er nemmest at få plads til.
Da det normalt er det der er nemmest at modeficere-optimere.

Det bliver altid det bedste kompromis der vinder, optimalt kan det aldrig blive.

Og nej jeg kan heller ikke lide de bøjede rør inden topstykket, medmindre den originale motor havde noget lignende, da man må gå ud fra at ingenørene har tænkt over problemet.
MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#7 Indlæg af Lars E »

Er igang med at bygge nu, og det bliver med bøjede rør.

Diameter og bøjningen bliver ca. det samme som original.
Dysen kommer også til at sidde godt i bøjningen og den kommer til at "se" direkte ned til ventilen.
Plenumkammer bliver på ca. 1L.
Nu er næste problem: hvor skal jeg placere indgangen til plenumkammeret.... Men det finder jeg nok ud af, den skal nok pege mod venstre, da intercooleren kommer til at side nede foran vestre forskærm.

Billede

Billede
(papir og tape er en god ting når der skal prøves lidt frem)

Turboen skal side ca. her, måske 20cm. til venstre
Billede
Besvar