Hej alle kloge hoveder!
Jeg står desværre i den situation at jeg har et problem med min motor ( EW10J4 ) , og da jeg ikke har kunne finde svar eller løsningen andre steder, håber jeg at kunne få hjælp her på det efter sigende bedst vidende fora for motorer.
Problemet startede med at jeg fik en "anti polution fault" meddelse. Jeg ringede til Peugeot som netop havde lavet et stort eftersyn, der sagde at hvis den ellers kørte normalt var det ikke noget problem. Nogle dage senere begyndte motoren efter en kort tur pludseligt at sætte ud, og det lød som om at den kun kørte på 3 cylinder. På hjemturen nogle timer efter kørte jeg stadig med hakken og svag motorkraft. Kun lige når jeg ramte ca 3000 omdrejningen kørte den normalt, for derefter at lyde som en fiskekutter ved alle andre omdrejninger. Efter 1 km kørsel blev motoren normal og ved fuld kraft igen.
En uge senere kørte jeg fra kbh til roskilde. På motorvejen med 140 km/t mistede motoren pludselig pusten og kunne max køre 100. Så altså ingen forskel om motoren er kold eller varm. Jeg får kørt den til Peugeot NV i KBH, Kim Ejlertsen. Her udlæste de fejlkoder, som viste forskellige periodiske og permanente fejl ( Se billede ). Derefter gik de igang med at teste tændrør, tændspole, kompression osv. De konstaterer så til sidst at det er styreenheden der ikke sender alle de nødvendige signaler ud. Og at løsningen er at montere en ny motorstyring til 5500,- og med montering, kodning af bosk osv. for ca. 2500,- De kan dog ikke forklare nærmere hvorfor fejlen er opstået, af hvad eller hvor i boksen det er galt.
Da jeg kørte hjem fra værkstedet 2500,- fattigere følte jeg mig lidt snydt. Og med tanken i hovedet, at så ville jeg hellere invistere i en alternativ motorstyring ( MS, Omex eller andet ) Hellere noget nyt og bedre end en standard original løsning, så jeg i det mindste får forbedret bilen for pengene. En anden fordel kunne også være at min mekaniker og jeg, selv kunne "chippe" motoren når en skarpere knast skulle i i fremtiden, hvis vi vel at mærke fik lært tingene af kende. Ved nærmere undersøgelse og forespørgsler har jeg kunne komme frem til at dette hurtigt bliver en dyrere og/eller mere besværlig løsning for en dødelig som mig. Hvad er Jeres vurdering af dette?
Jeg har så idag fået en anden mekaniker til at kigge på motoren, og han mener det er 2 af dyserne, som ikke åbner. Starter man motoren og hiver stikket ud til den ene dyse, ændre motorgangen sig ikke. Den forsætter med at hakke, uden nogen ændring. Og samme udfald når vi prøvede med den anden dyse. ( Det drejer sig om dyse nr. 1 og 4 fra venstre, når man står og kigger ned i motorrummet ) Jeg kan ikke få det til at gå op. Jeg har haft motorstyringen ude og åbnet op, og her ser alt okey ud. Hvis det kun er galt her mod forventning, burde fejlen vel ikke komme og gå periodisk Jeg tror uden at kunne begrunde det, at det er en typisk fransk ledning/kontakt/el fejl, der er skyld i problemerne. Motoren kører nu konsekvent dårligt og bilen har derfor stået stille i flere uger.
Jeg håber virkelig der er nogen som har nogle gode råd til hvad det kan skyldes, inden jeg bliver nød til at gå med til Peugeots kedelige løsning..