Powerforum
http://powerforum.dk/

justering af undervogn
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18705
Side 1 af 2

Forfatter:  Excess [ 02 aug 2007, 19:41 ]
Titel:  justering af undervogn

hej drenge, ville lige høre hvordan folk indstiller deres undervogne? har lige fået en gevind undervogn. som er højde og hårdheds justerbar.

Syntes ikke det er et emne der bliver diskuteret så meget?

mvh Jon

Forfatter:  Ravnen [ 02 aug 2007, 20:52 ]
Titel: 

Med "corner" vægt, og en mase tid i overskud..Billede

Forfatter:  martin306xsi [ 02 aug 2007, 21:46 ]
Titel: 

Ravnen skrev:
Med "corner" vægt, og en mase tid i overskud..Billede


Kan du forklare lidt mere om alt det med cornervægte og hvad de er til for osv.?

Forfatter:  Excess [ 02 aug 2007, 22:19 ]
Titel: 

martin306xsi skrev:
Ravnen skrev:
Med "corner" vægt, og en mase tid i overskud..Billede


Kan du forklare lidt mere om alt det med cornervægte og hvad de er til for osv.?


Ja det ville være dejligt. har fået en weitec hicon tx. og har ikke leget med gevind før så det er noget af en udfordring.

Det med hårdheden, aner jeg heller ikke hvordan.. andet end at jeg regner med at det er noget med at man skruer den helt rundt på alle dæmpere og så drejer man vel 1 omgang på hver af dem indtil man er tilfreds? :P

Forfatter:  Wankel [ 02 aug 2007, 23:26 ]
Titel: 

Meh Buddy Erik Byrgesen skrev:
Sænkning:
Alle er enige om at en sænket bil ser godt ud, men der er lige nogle ting der skal tages højde for:
Sænknings fjeder:
Sænk ikke mere end 40 mm med fjedre, hvis der sænkes over 40 mm SKAL støddæmperne afkortes ellers fratages så meget vandring i støddæmperen at det bliver farligt.
Køb komplette undervogne ved sænkning over 40 mm.
Køb altid progressive fjedre, de er koldvalsede og holder betydelig længere end varmvalsede.
HUSK!!!
Lige meget hvad så skal der fortages en 4 hjuls udmåling efter sænkning, ved sænkning ændres ALLE vinkler på bilens hjul. Husk også lygte justering efter sænkning.

Gevindundervogne:
En gevindundervogn er genial, der er mange muligheder. Den er højdejusterbar, justerbar i tryk og træk.
Jo flere justerings muligheden jo dygtigere skal man være.
Der er ingen gade biler der har behov for mere end højdejusterbare undervogne efter min mening.
HUSK!!!!
Hvis der overvejes store fælge og dæk, så sænk BAGEFTER, så er du sikker på hvor meget din bil kan sænkes, alt andet er tåbeligt.
En gevind undervogn SKAL også udmåles på cornervægte, her udmåles bilen med føreren i hvilket tryk der er på hjulene parvis, yderst vigtigt ellers risikere bilen kun at køre på 3 hjul.
Hver gang der ændres på højden skal ovenstående gentages.

MAX SÆNKNING:
Lige meget hvor meget der sænkes og hvilken bil det er så SKAL det være 500mm fra plant underlag og op til underkant forlygte, ellers kan bilen ikke synes.
Godt råd:
Hvis der overvejes store fælge og dæk, så sænk BAGEFTER, så er du sikker på hvor meget din bil kan sænkes, alt andet er tåbeligt.

Fælge og dæk:
Prikken over i’et er fælge, STORE fælge. Undersøg først hvilke fælge og dæk din bil er typegodkendt med, Derfra kan der udregnes rullediameter. Rullediameteren skal altid ligge inden for +/- 5% i forhold til godkendelse og du så kører med 13 ” eller 20” fælge og dæk.
Sørg for at få med rigtig ET mål (indpræsning) det er meget afgørende for om dækket går på bilen.
Hvis du følger de råd de forskellige forhandler giver dig omkring størrelse så er der pasningsgaranti, så snart du gør anderledes bortfalder garantien , det gælder også hvis bilen er sænket, så igen sænk ikke før du har de fælge på du ønsker.
Hvis du ønsker større fælge en der kan garanteret så søg oplysninger på diverse forums for din bil, der er erfaringen stor og de ved hvad der kan være af størrelser på din bil

Indpræsning eller offset:
Indpræsning/offset er den afstand der måles far midt fælg og ind til anlægsfladen på fælgen der monteret på navet på bilen.
Indpræsning svinger meget fra bil til bil. Reglen omkring indpræsning er at den må være 10mm mindre i hver side end den originale, hvis en bil er født med ET45 må den ændres til ET35.

Åben luftfilter:
Det er meget in at kører med åbent filter, det giver en fed lyd. Der findes mange filtre på marked, godt råd køb kun de anerkendte mærker, den er gennemprøvede og kommer kun på marked hvis de har en effekt.
HK dræber, hvis der køreres med åbent filter uden nogen form for afskærmning af det varme luft i motorrummet så er det en ren HK sluger (-10-15%). Filteret må IKKE kunne suge varmt luft, der skal laves en afskærmning og tilføres rigeligt med koldt luft op til filteret.

Udstødning:
Igen hold jer til de anerkendte mærker, produkterne er gennemprøvet og de fleste er godkendt så bilen også kan synes med dem på.
En sports udstødning fra katten og bagud giver en god lyd og lidt HK, en komplet udstødning men bananmanifold giver den fedeste lyd og flest HK.

Tuning:
Der er 2 grundregler for tuning, sørg for at bilen får noget at leve af (luft) og sørg for at bilen kan komme af med det igen (udstødning). Derefter kan man begynde at tune.

Der kan tunes med sug eller tryk, grundreglen er at det koster ca. 1.000 kr. pr. ekstra HK man vi have ud af bilen. 50 HK ekstra = 50.000 kr. så er det lavet rigtigt og kan holde.

Start som førnævnt med luftfilter og udstødning. Derefter måske en chip, knaster, topstykke, smedet stempler og krumtap. En rigtig god ide er at alt det der bevæger sig i en motor afbalanceret, så holder det længere og giver den bedste effekt.

Tryk er en hurtig og nem løsning der giver mange HK, det kræver meget af motoren for at kunne holde til tryk ladning. Søg eksperter for råd og vejledning inden du kaster dig ud i nogen form for tuning.

Olie:
Lad være med at købe det billige olie, det holder godt nok de normer det skal, bare ikke så længe som de dyrere produkter. Eks. Så ved jeg at auto udlejnings firmaerne kørere op til 40.000 km på et olieskift, men de bruger også den god olie. Vi regn på det.
Billig olie 5L = 200 kr. skift for max 10.000 km. 40.000 km = 4 olieskift á 200 kr. = 800 kr.
God olie 5 L = 500 kr. skift for max 30.000 km. 40.000 km = 1,3 olieskift á 500 kr. = 650 kr.
Besparelse på 150 kr.

TÜV godkendelse:
Undersøg altid om denne godkendelse forlægger, hvis den forlægger skal bilen synes med dele der har denne godkendelse.

Forfatter:  John Sahl [ 02 aug 2007, 23:32 ]
Titel: 

Wankel skrev:
Meh Buddy Erik Byrgesen skrev:
Sænkning:


What the fuck, hvad render Erik og laver for tiden..? Hils ham endelig fra mig!

.

Forfatter:  Ravnen [ 03 aug 2007, 09:02 ]
Titel: 

For dem der ikke ved hvad cornervægte er, så er det noget man primært bruger i motorsport, man har 4 vægte man placerer under hvert hjul, de 4 vægte kan herefter aflæses på et centralt display, ideen er så at man ved at justere på højden på den enkelte fjeder kan få bilen til at veje det samme på henholdsvis begge forhjul og begge baghjul.

Det her var den nemme forklaring, for det tager en røvfuld af tid at rode med det her, hvergang man justerer på et hjul ændrer det tallene på alle de andre, så det gælder om at have overblik som en Ravn.

mht. til justerbar dæmpning, så må leverandøren have en grundjustering, for det er ikke for lægfolk at rode med, det er noget man gør på en racerbane sammen med nogle kloge folk, især hvis det er rebound der skal justeres.
Men man kan jo altid prøve sig frem, det er der jo mange der gør, incl. undertegnede, vi har jo ikke alle en racerbane i baghaven.

Forfatter:  ae86 [ 03 aug 2007, 09:36 ]
Titel:  Re: justering af undervogn

Excess skrev:
hej drenge, ville lige høre hvordan folk indstiller deres undervogne? har lige fået en gevind undervogn. som er højde og hårdheds justerbar.

Syntes ikke det er et emne der bliver diskuteret så meget?

mvh Jon


Syntes der mangler en lille vigtig information..

Hvad skal du bruge din bil til
samt
er det en FWD, RWD eller AWD

Banerace ?? ) (+ banens beskaffenhed/dæk)
(ovalbane race??)
Dragrace ??
Alm. fra A-B kørsel ?? (gade bil)
Rally ??
Rally cross ??
e.t.c

Der er ikke to af ovennævnte der
har samme optimale setup på den samme bil !!

Selv til banerace kan man komme ud for at den samme bil/undervogn/bane skal justeres efter vejr/temp, (bane forhold) og dæk e.t.c.

Forfatter:  Excess [ 03 aug 2007, 14:48 ]
Titel: 

Bilen er en Cordoba, undervognen er en weitec hicon tx, bilens formål er at den skal bruges til hverdag og samtidig bruges til 1/4 mile og trackdays. indtilvidere er det bare en1.6'er der er i :P

Men det er en ny bil jeg har købt, og lige nu forbereder jeg den til når den skal ha en ny motor med flere kræfter i. så starter med undervogn og bremser.

Og fuck hvor tager det lang tid at skifte når man først skal lave special værktøjet selv :P

hvis der er nogen der keder sig og vil komme til Solrød så er i velkomne :D

Forfatter:  Wankel [ 05 aug 2007, 13:40 ]
Titel: 

John Sahl skrev:
Wankel skrev:
Meh Buddy Erik Byrgesen skrev:
Sænkning:


What the fuck, hvad render Erik og laver for tiden..? Hils ham endelig fra mig!

.


Will do :)

Han, og jeg er ikke sikker på at det er vellidt herinde :D , er butikschef hos en bilistbutik i Hobro (THansen)
Ellers er han vel igang med at stryge sin racerbil som er lidt krøllet hist og her.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/