Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 11:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 jul 2007, 20:17 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens.

Paraplyerne i et volvo (530, 531, 368, 160, 405...) topstykke, sidder de normalt ikke kun på indsugningsventilerne?

/Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2007, 22:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
"Paraplyerne" er jo de tætningsringe som sidder omkring ventilstammen og forhindrer at der løber olie ned ad ventilstammen og videre ned i motorens cylindre. De bliver hårde med tiden og dermed også utætte og kan i nogle tilfælde flække helt. Det vil selvfølgelig bevirke at bilen ryger blåhvid røg ud af udstødning og motoren bruger olie.

Der sidder "paraplyer" omkring både indsugnings og udstødnings ventilerne.
Pga. den høje varme fra udstødningsventilerne bliver paraplyerne her hurtigere slidt end ved indsugningsventilerne.

Så... JA! Der sidder paraplyer på udstødningsventilerne

Mvh Bay

_________________
VW Passat 1.9 TDI Variant (hverdagsbil)
Tunet med powerbox og 0.205 dysespidser

Honda CD50 4 gear 1972 med 72 ccm tun+racer knast
Haft den siden jeg var 16.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 11:08 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ja, normalt sidder der på begge ventiler, men på de volvo topstykker sidder der kun på den ene af dem.. Og det er det jeg lige vil have på det rene. Om det er på indsugning ELLER udstødningsventilerne :D

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 11:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Der er vidst nok (98% sikker) nogle motorer/fabrikanter hvor man ikke har olietyve på udstødningsventilerne

og volvo er (90% sikker) en af dem

men jeg mener (70% sikker) at det er på turbobiler



Så du må have fat i MortenVJ eller HenrikGM
de er volvo fanatikere og burde kunne give dig et 100% sikkert svar


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 14:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bay skrev:
"

Så... JA! Der sidder paraplyer på udstødningsventilerne

Mvh Bay



NIX, ikke på nævnte volvo topstykker, og de må IKKE monteres. Der er nemligt ikke for sjov de "mangler"....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 15:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ok! Så har forrige ejer lavet en bommert.. Da de er monteret på UDSTØDNINGSVENTILERNE! Kan det forklare et meget højt olieforbrug, og en stor blå sky når man starter bilen?

Nu siger du Henrik at det ikke er for sjov at der ikke er nogen der. Hvad kan der ske ved det? (nok et dumt spørgsmål, men bare for at få det på det rene)

//Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 19:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Ok! Så har forrige ejer lavet en bommert.. Da de er monteret på UDSTØDNINGSVENTILERNE! Kan det forklare et meget højt olieforbrug, og en stor blå sky når man starter bilen?

Nu siger du Henrik at det ikke er for sjov at der ikke er nogen der. Hvad kan der ske ved det? (nok et dumt spørgsmål, men bare for at få det på det rene)

//Dennis


De skal sidde på indsugningsventilerne for at hindre motoren suger olie med ned langs ventilerne. Olie sænker som bekendt oktantallet => ikke så snedigt på en turbomotor...

Det kan godt forklare den blå sky.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team