Powerforum
http://powerforum.dk/

benzin teori...
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=18534
Side 1 af 5

Forfatter:  Yugo Turbo [ 03 jul 2007, 22:06 ]
Titel:  benzin teori...

brændtallet for div forskellige oktaner benzin er forskelligt, det ved vi, men hvad har det at sige?

jeg vil jo mene at hvis 100 oktan brænder langsommere end 95 så burde man vel tabe effekt på at hælde et højere oktan tal på uden at foretænde tidligere, men har jeg ret?

venlig hilsen Lasse

Forfatter:  Havneren [ 04 jul 2007, 07:54 ]
Titel: 

Hvad er det for et "brændtal" du får opgivet der Lasse?

http://www.shell.com/home/page/dk-da/pr ... _1510.html

Forfatter:  Yugo Turbo [ 04 jul 2007, 18:46 ]
Titel: 

ja det ved jeg jo ikke, men jeg ved at 95 brænder hurtigere end 98 og det er det jeg mener med det.

Forfatter:  Havneren [ 04 jul 2007, 19:48 ]
Titel: 

Yugo Turbo skrev:
ja det ved jeg jo ikke, men jeg ved at 95 brænder hurtigere end 98 og det er det jeg mener med det.


Ok.... Det er så ny "viden" for mig så det vil jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg vil så til gengæld henlede opmærksomheden på at blandingsforholdet på ingen måde er uden betydning for hvor hortigt forbrændingen af benzinen sker.

(Lig mærke til den diskrete brug af "" som hendleder opmærksomheden på en vis ironi)

Forfatter:  mh [ 04 jul 2007, 19:53 ]
Titel: 

Der tror jeg du går galt i byen lasse min ven... Oktan tallet er ikke et tal for hvor hurtigt eller langsomt benzin brænder men hvor villig bensinen er til at tænde... Det vil sige du kan hæve kompressionen på motoren (eksempelvis med en turbo/kompressor eller mere ladetryk) og dermed hæve temperaturen i forbrændingskammeret... hælder du en for letantændelig benzin i det regnestykke så vil du få pre-ignition (tændingsbanken) hvis du i samme motor ved samme belastning (tændning osv.) bruger en højere oktan vil du kunne fjerne tændningsbanken...


ellers så prøv at læs op på (RON) Research Octane Number

Forfatter:  Havneren [ 04 jul 2007, 20:03 ]
Titel: 

tinasmartin skrev:
hælder du en for letantændelig benzin i det regnestykke så vil du få pre-ignition (tændingsbanken) hvis du i samme motor ved samme belastning (tændning osv.) bruger en højere oktan vil du kunne fjerne tændningsbanken...


Hehe... Ja... Og her kan der faktisk diskuteres lidt igen. For - Er tændingsbanken nu også det samme som pre-ignition? Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant, men jeg har da set teorier der skelner mellem pre-ignition og tændingsbanken.

Forfatter:  mh [ 04 jul 2007, 21:51 ]
Titel: 

Havneren skrev:
Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant


ja men så lader vi den ligge... :|

Forfatter:  HenrikGM [ 04 jul 2007, 22:25 ]
Titel: 

tinasmartin skrev:
Havneren skrev:
Ikke at en sådan debat ville være så pokkers rellevant


ja men så lader vi den ligge... :|


Ærgeligt da de to fænomener er fundamentalt så forskellige som æbler og pærer...

Forfatter:  makzimuz [ 05 jul 2007, 15:43 ]
Titel: 

Bare lige info til alle
Pre-ignition: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ignition
knock : http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking

Forfatter:  Havneren [ 05 jul 2007, 18:06 ]
Titel: 

Nemlig ja... Men det er sku tit at folk slår det ind under det samme.

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/