Morten VJ skrev:
Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.
Kan godt følge begge tankegange, men på den anden side har fabrikkernes ingenører vel også en eller anden fornuftig grund til at de ALTID (tror jeg da) sætter sensoren i bundkaret.
Spørgsmålet er vel om det ikke er oliens generelle temperatur man er mest interesseret i? For selv om man måske pumper olien ind i motoren med en fint lav temperatur, så er det måske vigtigere at overvåge at olien ikke hurtigt nedbrydes fordi den i bundkaret ligger og koger med 150 grader? Hvis olien i bundkaret har en acceptabel temperatur, må vi jo også automatisk være ude over bekymringen om hvor varmt det der pumpes rundt er!
En moderne olie at god kvalitet har mig bekendt ikke særlige problemer med at smøre ok selv om temperaturen er meget høj. Men det mere skumle er vel at nedbrydningen af olien accelerere voldsomt når den kommer over 110-120 grader. Hvilket vist også er grunden til at man på racere skifter efter hvert løb. Ja det var bare mine tanker.
Er det ikke også noget med at olien egenligt helst skal være omkring/godt 100 grader ved normal driftstemperatur? Hvis den er under får man ikke kogt den kondens der automatisk samles væk og motoren smøres så delvist af vand. Ses som mayonnaise under ventildækslet eller folk oplever pludselig på en langtur at bilen bruger ekstra olie = al det opsamlede kondens pga for mange korte ture får tid til at fordampe. Rent smøreteknisk er det vel også noget skidt for motoren hvis olien er for kold = tyk.