Seriøse ridser i smedede stempler

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

Seriøse ridser i smedede stempler

#1 Indlæg af CorsaGSI »

Hej.

Er der nogen, der har et bud på, hvorfor et sæt smedet stempler har fået så seriøse ridser efter kun 1000 km?

Billede

Billede

Stemplerne var helt nye for 1000 km siden. Blokken blev boret op fra 79 til 79,5 mm for at passe til de nye stempler. Stemplerne er mest ridset på siden, der vender mod bagsiden af motoren (indsugningssiden). Motoren er IKKE trykladet.

Nogen forslag? For stor/lille cylinder i forhold til stempler? Dårlig opboring/honing? Dårlig smøring (det er som standard)?

Mvh.
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#2 Indlæg af mh »

hvordan ser cylinderen ud??

kunne godt mistænke lidt en for stor dimension på boringen (men hvordan ser den ud har den ridset hele vejen i cylinderen eller kun i toppen eller hvorledes)

og er de ridset ens eller er 3'ern mere end 2'ern og så videre så det måske er en varme faktor (dermed for lille boring evt.)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

#3 Indlæg af CorsaGSI »

Cylinderne har også "slid" mærker! Jeg synes, det ser ud som om, at den er ridset hele vejen ned og altså ikke kun i toppen af cylinderen. Der er også mærker på den anden side af stemplerne (den side der vender mod front af motor/udstødning). Men disse ridser er markant mindre.

Der er markante ridser for ALLE stempler...dog en anelse mindre for nr. 1.

Billede

Mit bud kan være en for stor boring --> slør i stemplet. Men jeg har ikke så megen erfaring.

Mvh.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#4 Indlæg af Mads B (dk) »

tror i ikke nærmere det er for lille boring..... så stemplet klemmer når det bliver varmt ?

hvem har boret din blokke op til de smede stempler ?
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#5 Indlæg af mh »

har du fået målt boringen efter da den blev boret op...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
jannikpj
Nyt Medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 11 jan 2006, 13:26
Geografisk sted: Århus

#6 Indlæg af jannikpj »

Jeg har lige skilt min motor (Toyota 3S-FE) ad og der så ligsådan ud på min stempler og i boring, der har ikke vært skilt ad før. den har så os gået 275.000Km
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

#7 Indlæg af CorsaGSI »

Da jeg adskilte min motor med standard stempler, havde den gået 130.000 km, og der var ridserne kun 1/10 så kraftige, som de er nu på de smedet stempler (efter 1000 km). På org. stempler er siden ikke mere ridset, at den blot at blevet lidt "blank":

Billede

Ja, det er faktisk en lidt pinlig affære med opboringen. For firmaet startede med at ødelægge min org. blok, som jeg indleverede (de borede skævt)!!! Derfor var firmaet nød til at skaffe mig en ny blok. Jeg afleverede alle 4 stempler med tilhørende "piston specification" papirer fra Wiseco. Så gik jeg ud fra, at de nok skulle kunne finde ud af, hvad den skulle opbores til.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke selv begyndte at opmåle cylinderne efter opboring, da jeg ikke har ekspertise eller udstyr til dette.

Mvh.

Ps. Firmaet der lavede opboringen servicerer Peugeot DTC bilerne...så kan enhver nok gætte, hvem der er tale om.
Steen-S
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 01 apr 2004, 23:16
Geografisk sted: Ringsted

#8 Indlæg af Steen-S »

Hvad siger "Firmaet der servicerer Peugeot DTC bilerne"?

De må da have et eller andet at sige, og om ikke andet have røde ører, for det er sjusk, uanset om der er boret for stort eller småt..
MVH
Steen Juel Stæhr
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

det er svært det der med tommer og MM!!! MVH søren
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#10 Indlæg af Zorak »

lqs skrev:det er svært det der med tommer og MM!!! MVH søren


:lol:

TT: Bliver spændende at se hvad fejlen så er.. Om det pga forkert mål eller det er noget andet.. Så må du vel kunne få dem til at erstatte stemplerne og så få boret den et andet sted?

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Besvar