Ja jeg vil lige fortælle en historie om et lille eksperiment jeg har haft gang i til min traktortrækker.
Jeg har skiftet til en anden type manifold (fra en lastbil-udgave af samme motor) Dette manifold er med t4 flange, men turbo'en jeg skal køre med er større (hedder muligvis t6 ?) Derfor var planen oprindeligt at lave en overgangsflange mellem manifold og turbo, men så løber jeg desværre tør for plads under hjelmen.
Derfor har jeg skåret flangen af manifoldet og bagefter skåret flangen af en gammel udrangeret turbo og svejset de to dele sammen. Og slebet materiale væk invendigt i manifoldet, så der er fri passage.
Jeg har fulgt en fremgangsmåde, beskrevet her på powerpage, hvor jeg har varmet begge emner godt op, svejset med støbejernselektrode ved lav spænding og derefter pakket det hele godt ind i rockwool og i en kasse, som jeg stillede i et varmt rum.
Resultatet ser umiddelbart fornuftigt ud, men spørgsmålet er nu om jeg skal gøre mig nogle forhåbninger om at skidtet kan holde når først der kommer både varme og tryk i manifoldet