Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 dec 2006, 21:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Jeg er i gang med at sætte en mk2 i stand og har så købt en 24 V cosworth motor til den.

Men er i tvivl om hvordan og hvorledes jeg skal lave baghjulsophæng..
Ja den har fast bagaksel, men hvor meget ekstra skal jeg bruge? Hvis man kan skrive det såen :?
Er der behov for 4 Link system, eller er det nok med en panhardstang?

Bilen skal IKKE bruges til baneræs, kun noget dæk afbrænding en smule drift..

Håber jeg vil få nogle seriøse svar, da spørgsmålet måske kan virke sært :roll:

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2006, 00:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Tja du kan da lure lidt hos www.burtonpower.com . Under "steering & suspension" er der en rubrik der hedder "rallysuspension-Escort" hvor der er lidt forskelligt til baghjulsophænget. Bl.a hjælpearme "radiusrods" som mig bekendt er beregnet til at stabilisere og fjerne det stepperi som bladfjedre ellers er gode til at lave når man skyder bilen af. Pga at fjedrene bliver vredet som et "S" når selve bagakslen forsøger at komme modsat vej rundt af hjulene.

De stumper koster da forøvrigt ikke vildt mange penge at købe færdige, kan jeg lige se. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 09:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Radiusrods - eller reaktionsarme - som RS2000'eren har - giver kun lidt på "stepperiet". Problemet er at det ikke fjerner netop det at akslen drejer sig og former sig som et S. Til det skal der i princippet bruges 4-link da det holder fast på akslen oppe og nede og forhindrer den i at vride sig.
Med 4-link skal der dog konverteres enten til skruefjedre eller bladfjedrene skal konverteres med glidebøsninger for at det ikke skal binde.

Jeg kørte dog "kun" med english axle med RS2000-arme samt et godt stift pladespær, og det hoppede ikke vildt og vanvittigt faktisk.

Hvad der skal til... mja det er jo op til én selv. Der er jo ingen endelig opskrift på det som sådan, men jeg ville som minimum lave radius rod/reaktionsarme. Muligvis også en panhardstang - den er alligevel ret simpel hvis den laves uden Watts led.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 11:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Wildert skrev:
Radiusrods - eller reaktionsarme - som RS2000'eren har - giver kun lidt på "stepperiet". Problemet er at det ikke fjerner netop det at akslen drejer sig og former sig som et S. Til det skal der i princippet bruges 4-link da det holder fast på akslen oppe og nede og forhindrer den i at vride sig.

Sidder sådanne arme over eller under på en Escort? Hvis de sidder over akslen modsat fjederen, opnår man jo netop noget der ligner "4-link" hvor akslen ikke kan vride sig nogen steder (kræver selvfølgeligt stive bøsninger). Competition udgaverne af de tidligste Shelby Mustangs var vist nogle af det første kørte med noget i den stil.

Om ikke andet kan man ihvertfald komme rigtigt langt med "bare" et par bladfjedre hvis de er rigtigt sat op, kik f.eks på de historiske racere. Eller
i dragrace verden hvor de nogle af de hårde drenge kan få en bil til at lyfte forhjulene fra astalten under start, bare med bladfjedre og intet andet til at styre bagakslen. Det hele ligger i opsætningen af den samlede undervogn. Men sådan noget er langt over mit niveau at kloge i. Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis.

Jeg tror jeg ville opsnuse hvad f.eks de gamle rally biler brugte af grejer. Mk2'erne kørte jo på højt niveau engang og de er da stadigt igang i gruppe H eller hvad det nu hedder. Max bid fra start eller optimeret til sving er i hvertfald undervogn i to helt forskellige retninger. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 13:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Sidder sådanne arme over eller under på en Escort? Hvis de sidder over akslen modsat fjederen, opnår man jo netop noget der ligner "4-link" hvor akslen ikke kan vride sig nogen steder (kræver selvfølgeligt stive bøsninger). Competition udgaverne af de tidligste Shelby Mustangs var vist nogle af det første kørte med noget i den stil.


De sidder over - der er en del billeder af min gamle brønds bagtøj her:
http://lbrt.dk/index.php?module=photosh ... ges&fid=66

Citat:
Om ikke andet kan man ihvertfald komme rigtigt langt med "bare" et par bladfjedre hvis de er rigtigt sat op, kik f.eks på de historiske racere.


De bruger så netop også diverse "hjælpemidler" - bl.a. fordi det er homologeret til netop Escort'en.
Panhard hjælper i øvrigt en del på at fjerne noget af belastningen sideværts på bladfjedrene.

Citat:
Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis.


Det er ikke viiildt kompliceret. Det største problem er om man risikerer "bind", eller at tingene låser for hinanden. Her skal man være opmærksom på den kurve som bagtøjet beskriver når det fjedrer op og ned, og at både den øverste og den nederste arm følge denne kurve.
Generelt kommer man meget langt med at lave armene godt og grundigt lange - på Escorterne er de typisk monteret helt fremme ved bagsædets forkant - men det kræver at man laver lange kanaler i bunden af bilen, med monteringspunkter osv.
Det har så også den konsekvens at bagsæde bliver lidt bøvlet :D.

Citat:
Jeg tror jeg ville opsnuse hvad f.eks de gamle rally biler brugte af grejer. Mk2'erne kørte jo på højt niveau engang og de er da stadigt igang i gruppe H eller hvad det nu hedder. Max bid fra start eller optimeret til sving er i hvertfald undervogn i to helt forskellige retninger. :)


De vildeste af dem bruger Atlas bagtøj med panhardstang med watts-led på midten, 4 link reaktionsarme, og så er bladfjedrene forlængst skrottet og erstattet af coilovers. Det sidste kræver at skærmkasserne modificeres så der rent faktisk laves et dæmpertårn (kaldes "turretting") - ved den lejlighed bliver dæmperne i sagens natur også rejst op så de virker mere effektivt.

I forenden skrottes den normale krængningsstabilisator der holder bærearmene. Den funktion varetages nu af "compression struts" som er uniball-arme der går fra bærearmen og bagud ind på et beslag der svejses på vangen lige hvor gulvet begynder.
Evt. monteres en anden krængningsstabilisator der kun skal fungere som krængningsstabilisator og ikke også holde bærearmene som originalt (også set på Polo) - men det afhænger af hvor hårde fjedre man kan/vil køre med.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 14:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Westmus skrev:
Om ikke andet kan man ihvertfald komme rigtigt langt med "bare" et par bladfjedre hvis de er rigtigt sat op, kik f.eks på de historiske racere.

Wildert skrev:
De bruger så netop også diverse "hjælpemidler" - bl.a. fordi det er homologeret til netop Escort'en.
Panhard hjælper i øvrigt en del på at fjerne noget af belastningen sideværts på bladfjedrene.


Det kan nu også trylles pænt gode køreegenskaber frem uden div. stræberarme. Kik f.eks på Christian Nordal som køre banerace under HMS i en Mustang. Specielle "race" bladfjedre beregnet til formålet, Koni dæmpere og en krængningsstabilisator er hvad der sidder under den.

Citat:
Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis.

Wildert skrev:
Det er ikke viiildt kompliceret.

Måske ikke men uden de rigtige vinkler på armene får man en bagaksel/bil der reagere forkert hvis det er max bid eller køreegenskaber man er ude efter. Det er et spørgsmål om hvor krafterne der "overføres" i armene rammer i forhold til tyngdepunktet i bilen. I seriøs dragracing er det ihvertfald en af de problematikker der arbejdes rigtig meget med og bruges meget krudt på når et 4-link skal bygges.
Når det sidder perfekt til bid ud af hullet, så lyfter du nærmest hele bilen vandret op ved start og overfører alt vægten som et tryk oven på baghjulene. Bl.a også derfor dragrace 4-link normalt har en lang række justeringsmuligheder. Bl.a så man kan justere hvor agressivt ophænget skal reagere i forhold til bidet på den enkelte bane den pågældende dag.
Det er ikke bare pga dækkene man til dragrace ind imellem ser biler der ryger op i 45 graders vinkel. :rock:

Aner ikke hvad man har at gøre med på precis en Escort, men der er i hvertfald masser af eksempler på at en større ombygning ikke er en absolut nødvendighed for at få en bil der køre rigtigt fornuftigt, selv om der kun er hestevognsfjedre bag i. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 15:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Det kan nu også trylles pænt gode køreegenskaber frem uden div. stræberarme. Kik f.eks på Christian Nordal som køre banerace under HMS i en Mustang. Specielle "race" bladfjedre beregnet til formålet, Koni dæmpere og en krængningsstabilisator er hvad der sidder under den.


Joee... men det er den dyre vej frem...
Det koster kassen at få lavet bladfjedre på mål kontra at købe 60 mm. motorsportsfjedre som kan fås fra lager i et nærmest uendeligt antal varianter af hårdhed, karakteristikker og længder til ca. 350 kr. + moms pr. styk.
Resten er jo det samme - og reaktionsarme ville jeg ikke undvære med mindre jeg var tvunget til det (homologering, reglement eller hvad der nu måtte diktere det).
Lad os lige holde målet for øje her: Manden har ikke nogen reglementsbegrænsninger, men er givetvis på begrænset budget hvad angår penge, og ikke så slemt hvad angår tid. Ergo må Georg Gearløs-typen af løsninger træde til. Spørgsmålet er bare hvornår nok er nok.

Citat:
Citat:
Men et 4-link der ikke er konstrueret helt rigtigt med hensyn til vinkler på arme osv. er med garanti ikke meget bevendt i praksis.

Wildert skrev:
Det er ikke viiildt kompliceret.

Måske ikke men uden de rigtige vinkler på armene får man en bagaksel/bil der reagere forkert hvis det er max bid eller køreegenskaber man er ude efter. Det er et spørgsmål om hvor krafterne der "overføres" i armene rammer i forhold til tyngdepunktet i bilen. I seriøs dragracing er det ihvertfald en af de problematikker der arbejdes rigtig meget med og bruges meget krudt på når et 4-link skal bygges.
Når det sidder perfekt til bid ud af hullet, så lyfter du nærmest hele bilen vandret op ved start og overfører alt vægten som et tryk oven på baghjulene. Bl.a også derfor dragrace 4-link normalt har en lang række justeringsmuligheder. Bl.a så man kan justere hvor agressivt ophænget skal reagere i forhold til bidet på den enkelte bane den pågældende dag.
Det er ikke bare pga dækkene man til dragrace ind imellem ser biler der ryger op i 45 graders vinkel. :rock:

Aner ikke hvad man har at gøre med på precis en Escort, men der er i hvertfald masser af eksempler på at en større ombygning ikke er en absolut nødvendighed for at få en bil der køre rigtigt fornuftigt, selv om der kun er hestevognsfjedre bag i. :D


4 link er stadig ikke vildt kompliceret i sig selv, og med den oprindelige hensigt: nemlig at holde på bagtøjet så det ikke "ruller", eller rykker frem og tilbage. Det er hensigten - ikke mere eller mindre. Dvs. ophænget skal laves så det bedst muligt beskriver en så stor kurve som muligt når bagtøjet fjedrer op og ned, og uden at leddene får det til at "binde".
Det du beskriver er sådan set bare det som Opel har gjort i sin tid med f.eks. Ascona, Manta og Kadett'erne - de sparker bagtøjet nedad grundet placeringen af armene. Godt til afsæt - mindre godt til nedbremsning. Alt i alt er det her sikkert mest en fordel at gå efter et mere allround setup - altså igen så neutral kurve som muligt.

... og at en bil kan køre fornuftigt med hestevognsfjedre er korrekt - men nu gik snakken sådan set på hvad de mest hardcore Escort'er benytter sig af tricks - du spurgte selv til det ;-).
Den rigtige løsning for vores spørger ligger nok et sted mellem det og standard :-).

I øvrigt vil jeg foreslå spørgeren at kigge på dette site:
http://www.spannerfodder.com/the_works_escorts.php

Ikke mindst forummet indeholder en masse info om forskellige baghjulssetup på sådan en.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 15:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Grrr... Spanner Fodders forum er åbenbart nede - beklager...

Her er til gengæld et par billeder af 4-link med bladfjedre med "ruller":
http://rcma.free.fr/escort/gazo_fev_5h_et_7h/pont.jpg
http://rcma.free.fr/escort/FEV%20011.jpg

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 17:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Hm..den oprindelige spørger bliver vist langt fra klogere af at vi diskutere så jeg holder vist her. Men er nu nærmest en smule rystet over at netop DU sådan simplificere det at lave et korrekt fungende 4 link. :shock:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2006, 22:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Hm..den oprindelige spørger bliver vist langt fra klogere af at vi diskutere så jeg holder vist her.


Mnåh... det ved jeg da ikke om han gør. Der er vel stof til eftertanke.

Citat:
Men er nu nærmest en smule rystet over at netop DU sådan simplificere det at lave et korrekt fungende 4 link. :shock:


Det må ærligt talt stå for din egen regning - men der er måske forskel på hvad vi hver især ligger i ordet "simpelt".

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team