Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 dec 2006, 23:06 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 25 maj 2004, 16:51
Indlæg: 18
Bøvler stafig med olietryk på min Vw Golf GTD, vi har lige målt trykket og der er kun 1 bar ved 2000 rpm, der skal være 2 bar. Motoren har kun gået 150.000 km så den burde være i orden.

* Kan det være olie pumpen ?


Ydermere har jeg problemer med vacum, bilen kan kun lave vacum når motoren er varm. Kan det hænge sammen med olie pumpen ? ?

* Vi har skiftet vacumpumpen, samt kontrolleret at den aksel der driver vacum og olie pumpe kører rund og virker som den skal

* JEg er ved at være blank vi har bøvlet rigtig meget med vacum/olitryk jeg må snart melde pas og sende bilen til Vw i Kolding. DErfor håber jeg på at I kan hjælpe mig Måske en der bor i nærheden af Kolding vil se på bilen inden jeg kører den til VW mekaniker ?


Senest rettet af Nikolai M. 12 jan 2007, 19:37, rettet i alt 3 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 08:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Har du km-garanti for de 150.000? For det er dælme ikke meget for en +15 år gammel dieselkværn.

VW'erne i de årgange har generelt bøvl med oliepumperne. Så det er et godt sted at starte at skifte den. Koster ca. 500-600 kr. for en uoriginal, og det er ikke såååå slemt igen.
Alternativt er der hørt om at møg og slam stopper sien i "sugerøret" i bundkarret, men under alle omstændigheder skal karret af, og så ville jeg hellere lige skifte pumpen nu jeg var i gang.
Husk at prime pumpen inden den monteres - ellers får du aldrig tryk på ;-).

Ang. vakuum så burde det bestemt ikke hænge sammen med oliepumpen, men de drives faktisk af samme aksel som du selv har observeret. Men da den aksel drives af tandremmen, og hjulet på akslet er med not ned til akslen, så ville det vidst være første gang i historien at der var en defekt her. Men man skal aldrig sige aldrig.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 10:21 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 25 maj 2004, 16:51
Indlæg: 18
Wildert skrev:
Har du km-garanti for de 150.000? For det er dælme ikke meget for en +15 år gammel dieselkværn.

VW'erne i de årgange har generelt bøvl med oliepumperne. Så det er et godt sted at starte at skifte den. Koster ca. 500-600 kr. for en uoriginal, og det er ikke såååå slemt igen.
Alternativt er der hørt om at møg og slam stopper sien i "sugerøret" i bundkarret, men under alle omstændigheder skal karret af, og så ville jeg hellere lige skifte pumpen nu jeg var i gang.
Husk at prime pumpen inden den monteres - ellers får du aldrig tryk på ;-).

Ang. vakuum så burde det bestemt ikke hænge sammen med oliepumpen, men de drives faktisk af samme aksel som du selv har observeret. Men da den aksel drives af tandremmen, og hjulet på akslet er med not ned til akslen, så ville det vidst være første gang i historien at der var en defekt her. Men man skal aldrig sige aldrig.



* Motoren er købt ved reservedels forhandler i tyskland, og den er med papirer og 6 mdr garanti. Så det med KM vil jeg med ret stor sikkerhed sige at det passer.

* Jeg bestiller oliepumpe i dag så kan den blive skiftet i weekenden. MEn kan du ikke lige forklare hvordan jeg chekker at der ikke er slam i "sugerøret" ?

* Hvordan Primer man pumpen ? :oops:

* Ang. vacum så har jeg skiftet vacum pumpe samt kontrolleret at slangen til bremseforstærkeren virker. Jeg har kontrolleret at tandremmen er stram nok og at mellemhjulet som driver akslen drejer med rundt, men jeg syntes jo bare at det var løsningen på begge problemer hvis det ikke drejede rundt.

MEn nu hvor jeg sidder og tænker mid lidt om, løber der så ikke vacum fra vacum pumpen og ned i oliepumpen ? Og dermed kan det løse begge problemer at skifte olipimpen :tooth:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 10:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nikolai M. skrev:
* Motoren er købt ved reservedels forhandler i tyskland, og den er med papirer og 6 mdr garanti. Så det med KM vil jeg med ret stor sikkerhed sige at det passer.


Fair nok - bare utroligt så lidt de kører i så stort et land som Tyskland :-).

Citat:
* Jeg bestiller oliepumpe i dag så kan den blive skiftet i weekenden. MEn kan du ikke lige forklare hvordan jeg chekker at der ikke er slam i "sugerøret" ?


Bedre endnu - jeg kan vise dig en lille artikel om det :-).
http://www.clubgti.com/forum/showthread.php?t=66743

Citat:
* Hvordan Primer man pumpen ? :oops:


Hæld olie ned fra oven på pumpen hvor du kan se tandhjulene som er selve pumpen. Stik så "sugerøret" ned i din dunk med frisk olie og drej på akslen. Alt efter rotationsretningen kan du se om det stiger eller synker i pumpen - så ser du lige at du kan suge mere olie op fra dunken ved at dreje med hånden - så er den primet. Herefter balanceres pumpen op på plads (der vil blive spildt lidt - men det er ikke så slemt) og monteres med boltene. Til sidst klikkes den sorte plastik-skjold-dims på.
Det står IKKE i Haynes at man skal prime den - men jeg taler af erfaring at det er nødvendigt, og nu har jeg efterhånden skiftet et par stykker af de pumper :-).

Citat:
* Ang. vacum så har jeg skiftet vacum pumpe samt kontrolleret at slangen til bremseforstærkeren virker. Jeg har kontrolleret at tandremmen er stram nok og at mellemhjulet som driver akslen drejer med rundt, men jeg syntes jo bare at det var løsningen på begge problemer hvis det ikke drejede rundt.


Helt klart - men så skulle dit olietryk være 0 altid, og dit vakuum 0 altid - for den aksel er lidt i kategorien: Enten drejer den, eller også gør den ikke. Den kan ikke rigtigt "dreje for lidt" eller hvad man skal sige.

Citat:
MEn nu hvor jeg sidder og tænker mid lidt om, løber der så ikke vacum fra vacum pumpen og ned i oliepumpen ? Og dermed kan det løse begge problemer at skifte olipimpen :tooth:


Det mener jeg bestemt ikke :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 11:54 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 25 maj 2004, 16:51
Indlæg: 18
Citat:
Bedre endnu - jeg kan vise dig en lille artikel om det :-).
http://www.clubgti.com/forum/showthread.php?t=66743


God artikel, godt med lidt billeder. Den vil jeg huske når jeg skifter pumpen. :reading: Men følger der ikkke et nyt sugerør med til en ny olie pumpe ?


Citat:
Hæld olie ned fra oven på pumpen hvor du kan se tandhjulene som er selve pumpen. Stik så "sugerøret" ned i din dunk med frisk olie og drej på akslen. Alt efter rotationsretningen kan du se om det stiger eller synker i pumpen - så ser du lige at du kan suge mere olie op fra dunken ved at dreje med hånden - så er den primet. Herefter balanceres pumpen op på plads (der vil blive spildt lidt - men det er ikke så slemt) og monteres med boltene. Til sidst klikkes den sorte plastik-skjold-dims på.
Det står IKKE i Haynes at man skal prime den - men jeg taler af erfaring at det er nødvendigt, og nu har jeg efterhånden skiftet et par stykker af de pumper :-).


Lyder faktisk nemt nok, det er vel bare et spørgsmål om at der skal være lidt olie i selve oliepumpen inden man monterer den.


Citat:
Helt klart - men så skulle dit olietryk være 0 altid, og dit vakuum 0 altid - for den aksel er lidt i kategorien: Enten drejer den, eller også gør den ikke. Den kan ikke rigtigt "dreje for lidt" eller hvad man skal sige.


Hmm. så du tror atlså ikke at det er et problem med akslen ?


* Lad os antage at olietryks problemet er løst med en ny pumpe. Har du så et godt bud på Vacum problemet ? ?


- -- - - Vil lige sige tak fordi du tager dig til til at hjælpe en mand i nød - -- :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 12:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
ang træk af oliepumpen - så er den trukket af tandremmen via en aksel som ligger på langs med krumtap MEN det remhjul som trækker denne aksel, bliver trukket på BAGSIDEN af tandremmen på en diesel :idea:

HVIS olie er kold og sej som sirup OG tandremmen er bare lidt fedtet så kan den næmt "glide" = manglende olietryk og vacum. Det er før set.

Hvis det er tilfældet, så rens t-rem, skift de pakdåser eller hvad der nu er utæt og skift olien.
Det er mugligt at der er ting og sager i sien så den ikke kan suge olien op, men det er dog et sjældent syn - men .......

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 13:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nikolai M. skrev:
Men følger der ikkke et nyt sugerør med til en ny olie pumpe ?


Jow - det var bare for at illustrere hvad man KAN gøre hvis man er for nærig :-).


Citat:
Lyder faktisk nemt nok, det er vel bare et spørgsmål om at der skal være lidt olie i selve oliepumpen inden man monterer den.


Mere eller mindre...


Citat:
Hmm. så du tror atlså ikke at det er et problem med akslen ?


Ikke i første omgang - men nu jeg læser vag mekanikers indlæg kan jeg godt se pointen, og mener at kan huske at det netop på dieselerner drevet af "bagsiden". De seneste jeg har haft skildt ad har nemlig været benzinere hvor hjulet er med tænder til tandremmen.


Citat:
- -- - - Vil lige sige tak fordi du tager dig til til at hjælpe en mand i nød - -- :wink:


Velbekomme - men VAG Mekaniker lader til at være noget tættere på :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 14:22 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 25 maj 2004, 16:51
Indlæg: 18
vag mekaniker skrev:
ang træk af oliepumpen - så er den trukket af tandremmen via en aksel som ligger på langs med krumtap MEN det remhjul som trækker denne aksel, bliver trukket på BAGSIDEN af tandremmen på en diesel :idea:

HVIS olie er kold og sej som sirup OG tandremmen er bare lidt fedtet så kan den næmt "glide" = manglende olietryk og vacum. Det er før set.

Hvis det er tilfældet, så rens t-rem, skift de pakdåser eller hvad der nu er utæt og skift olien.
Det er mugligt at der er ting og sager i sien så den ikke kan suge olien op, men det er dog et sjældent syn - men .......



Hælder også til den forklaring, tandremmen er bare helt ny. Den blev skiftet inden vi lagde motoren i.

* Hvad kan jeg gøre for at rense tandremmen, skal den helt af eller kan jeg aftøre den mens den sidder på ? ?

* Samt er der en måde jeg kan se om tandremmen trækker hjulet med rund 100 % rigtig ?

Det skal også siges at vi har kontrolleret tandremmen trækker hjulet rundt. Men nu er der efterhånden mange der har ment det er remhjulet så jeg tror lige jeg kontrollerer igen :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 16:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Nikolai M. skrev:
Hælder også til den forklaring, tandremmen er bare helt ny. Den blev skiftet inden vi lagde motoren i.

* Hvad kan jeg gøre for at rense tandremmen, skal den helt af eller kan jeg aftøre den mens den sidder på ? ?

* Samt er der en måde jeg kan se om tandremmen trækker hjulet med rund 100 % rigtig ?

Det skal også siges at vi har kontrolleret tandremmen trækker hjulet rundt. Men nu er der efterhånden mange der har ment det er remhjulet så jeg tror lige jeg kontrollerer igen :wink:


hvis remmen blev skiftet inden du lagde maskinen i så så du vel om den var fedtet eller ej :roll:
Hvis den ikke var fedtet så er der jo ingen grund til at rense den!
Hvis du har sat t-rem rigtigt på så trækker den 100% rigtigt med rundt, men om der er friktion mellem rem og remhjul.... det kan skida godt være lidt svært at se.

Hvilken temp var den olie da du kont olietryk?
Mener der foreskrives min 80 grader olie - 2000rpm og 2bar!!
Kan jo også være den oliesi som wildert skriver - har set det en gang på en bil som kun havde kørt på olie fra brugsen - men der er vel ikke en brugs i tyskland :grin:

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2006, 16:08 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 25 maj 2004, 16:51
Indlæg: 18
vag mekaniker skrev:
hvis remmen blev skiftet inden du lagde maskinen i så så du vel om den var fedtet eller ej :roll:
Hvis den ikke var fedtet så er der jo ingen grund til at rense den!
Hvis du har sat t-rem rigtigt på så trækker den 100% rigtigt med rundt, men om der er friktion mellem rem og remhjul.... det kan skida godt være lidt svært at se.

Hvilken temp var den olie da du kont olietryk?
Mener der foreskrives min 80 grader olie - 2000rpm og 2bar!!
Kan jo også være den oliesi som wildert skriver - har set det en gang på en bil som kun havde kørt på olie fra brugsen - men der er vel ikke en brugs i tyskland :grin:


Så er der sku gennembrud i sagen, jeg rensede min tandren på ydersiden og lige med det samme stoppede lampen for olie tryk med at lyse. :up:

Remmen jeg satte på var helt ny, så derfor mente jeg ikke det var nødvendigt at rense den.

MEN : nu lyser lampen ikke i tomgang hverken når den er kold eller varm, men tilgengæld lyser den når motoren kommer over 2500 rpm :?:

Jeg tror måske at jeg skal have tandremmen af og have renset de hjul den kører i. Jeg har fået et andet tip at det måske kan være den kile der holder hjullet fast ikke er ordenlig og måske skal skiftes.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team