Hvis jeg nu kunne tænke mig at sænke kompressionen en anelse, er det så muligt at lave en selv, evt. i kobber eller anden metalart?
Dem jeg har set til salg er nok lige i overkanten prismæssigt, så hvor svært kan det være?
Mvh Morten
Sænkning af kompression m. mellemlægsplade?
Redaktør: Moderatorer
-
Morten Lunde
- Medlem
- Indlæg: 210
- Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
- Geografisk sted: Vestjylland
Sænkning af kompression m. mellemlægsplade?

Volvo for life
-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hvorfor er du interesseret i at ødelægge klemspalten imellem top og stempel. Den har en viktig funktion på en gade motor.
Både benzin økonomi, og bankegrænsen kan ændres til det værre med et mellemlæg.
+ det kan være besværligt at få det tæt.
Hvis jeg ikke husker helt galt så har din motor gået 350.000 km.
Hvis toppen aldrig har været afmonteret, så er der nok en del belægninger i forbrændingskammeret der hæver kompressionen.
+ dine ventilstyr er nok slidt op på nuværende tidspunkt, og olie hæver ikke ligefrem oktantallet.
Jeg ville koncentrere mig om topstykket, og fjerne materiale i dette, specielt omkring ventilerne.
Her er et billede af min modeficerede top.
Kanalerne er valgfrie da der er en del debat om de virker ved meget høje
effekter, jeg kan kun sige at de virker med en standart størrelse turbo.
En tykkere toppakning eller et mellemlæg er en nødløsning.
Og ikke noget jeg ville røre ved med en fremmed mands ildtang.
MVH
Morten
Både benzin økonomi, og bankegrænsen kan ændres til det værre med et mellemlæg.
+ det kan være besværligt at få det tæt.
Hvis jeg ikke husker helt galt så har din motor gået 350.000 km.
Hvis toppen aldrig har været afmonteret, så er der nok en del belægninger i forbrændingskammeret der hæver kompressionen.
+ dine ventilstyr er nok slidt op på nuværende tidspunkt, og olie hæver ikke ligefrem oktantallet.
Jeg ville koncentrere mig om topstykket, og fjerne materiale i dette, specielt omkring ventilerne.
Her er et billede af min modeficerede top.
Kanalerne er valgfrie da der er en del debat om de virker ved meget høje
effekter, jeg kan kun sige at de virker med en standart størrelse turbo.
En tykkere toppakning eller et mellemlæg er en nødløsning.
Og ikke noget jeg ville røre ved med en fremmed mands ildtang.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten Lunde
- Medlem
- Indlæg: 210
- Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
- Geografisk sted: Vestjylland
Hvad er en klemspalte.
Hvad gør folk egentlig når de godt kunne tænke sig en sænkning af kompressionsforholdet, udover den mellemlægplade? Fræser noget af stempeltoppen, eller forbrændingskammeret?
Det er måske lige nok omfattende da jeg er alt andet end interesseret i at skille motoren ad hvis det da kan undgås.
Hvad med de fleste VR6 med turbo, som kører med HGP-mellemlægsplade? Er det så en uholdbar løsning?
Hvis toppen nu skulle af for den plade, så kunne man vel få skiftet de styr så det var i orden + de sædvanlige ting med ventilslibning osv.
Mvh Morten
Hvad gør folk egentlig når de godt kunne tænke sig en sænkning af kompressionsforholdet, udover den mellemlægplade? Fræser noget af stempeltoppen, eller forbrændingskammeret?
Det er måske lige nok omfattende da jeg er alt andet end interesseret i at skille motoren ad hvis det da kan undgås.
Hvad med de fleste VR6 med turbo, som kører med HGP-mellemlægsplade? Er det så en uholdbar løsning?
Hvis toppen nu skulle af for den plade, så kunne man vel få skiftet de styr så det var i orden + de sædvanlige ting med ventilslibning osv.
Mvh Morten

Volvo for life
-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Klemspalten er afstanden imellem stempeltoppen, og topstykkets squish flader når stemplet står i ød.
Og den er viktig at beholde på en gl volvo motor, hvis man er bare lidt interesseret i benzinøkonomien, og kørbarheden.
Hvis man kun er interesseret i maks effekt, billigst muligt så er doppelte toppakninger, med en mellemlægs plade en løsning.
Det er timerne der koster, hvis man ikke kan gøre det selv
På min egen B23et klon af en motor har jeg forminsket klemspalten, ved at planslibe blokken 0,25mm. Og bearbejdet forbrændings kammeret således at jeg stadig har orginalt kompforhold.
Dette har bevirket at jeg kan køre med en bar i ladetryk med oktan 95 i tanken, men det er jo så med lidt ekstra modefikation på toppens squisch flader, og MS.
Hvis du kommer til københavn så vil jeg med glæde give en tur.
For at overbevise dig om, at en mellemlægsplade er en nødløsning.
MVH
Morten
Og den er viktig at beholde på en gl volvo motor, hvis man er bare lidt interesseret i benzinøkonomien, og kørbarheden.
Hvis man kun er interesseret i maks effekt, billigst muligt så er doppelte toppakninger, med en mellemlægs plade en løsning.
Det er timerne der koster, hvis man ikke kan gøre det selv
På min egen B23et klon af en motor har jeg forminsket klemspalten, ved at planslibe blokken 0,25mm. Og bearbejdet forbrændings kammeret således at jeg stadig har orginalt kompforhold.
Dette har bevirket at jeg kan køre med en bar i ladetryk med oktan 95 i tanken, men det er jo så med lidt ekstra modefikation på toppens squisch flader, og MS.
Hvis du kommer til københavn så vil jeg med glæde give en tur.
For at overbevise dig om, at en mellemlægsplade er en nødløsning.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html