16V top på Volvo B23ET bund?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

16V top på Volvo B23ET bund?

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Jeg sidder og bliver lidt vild ved tanken om den løsning som overskriften siger.
Men kan det lade sig gøre? Er der stor forskel på B23 og B234 blokke? Og i så fald Hvilke?

Mvh Morten
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: 16V top på Volvo B23ET bund?

#2 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:Jeg sidder og bliver lidt vild ved tanken om den løsning som overskriften siger.
Men kan det lade sig gøre? Er der stor forskel på B23 og B234 blokke? Og i så fald Hvilke?

Mvh Morten


Toppen passer direkte.

Alle resterende stumper kan købes, lige til at skrue sammen. Laver snilt 500hk lige ud af kassen, spørg svenskerne:-)

Men det bliver ikke helt billigt at købe disse dele. Budget?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#3 Indlæg af Morten Lunde »

Ok, det lyder vældigt.
Hvad er de resterende stumper egentlig?
Jeg ved ikke helt med budgettet. Da jeg er færdig med SU er det ikke det der begrænser mig længere, så det er vel bare at køre los.

Mvh Morten
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#4 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jeg lytter lige med.... De resterende stumper er det ikke "bare" remstrammer og en tandrem til B234?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Stumperne aka. remstrammer og tandrem findes på marinemotorene.
Og koster ca en halv spids til en jetjager.
Der er intet der passer fra en b234 motor, kun topstykket.
Resten af ombygningen er vel bare småting, såsom ombygning af tændingssystem (240) lave en udst manifold, da den originale er håbløs.
Og en mængde ander småting, som jeg har glemt.
Og så lige detalien at få den godkendt.
En 350 Hk. 8v kan vel bygges for ca halvdelen, og så skriger den ikke ombyttet motor.
Hvis det endelig var så vilde jeg hellere smide en 5 cylindret i.
Men det er kun min mening.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:Stumperne aka. remstrammer og tandrem findes på marinemotorene.
Og koster ca en halv spids til en jetjager.
Der er intet der passer fra en b234 motor, kun topstykket.
Resten af ombygningen er vel bare småting, såsom ombygning af tændingssystem (240) lave en udst manifold, da den originale er håbløs.
Og en mængde ander småting, som jeg har glemt.
Og så lige detalien at få den godkendt.
En 350 Hk. 8v kan vel bygges for ca halvdelen, og så skriger den ikke ombyttet motor.
Hvis det endelig var så vilde jeg hellere smide en 5 cylindret i.
Men det er kun min mening.

MVH

Morten


Måske man skulle kigge lidt på "aftermarket" stumperne....;-)

Nej, remstrammeren fra marinemotoren passer IKKE direkte på B23 blokken. Men "aftermarket" stumperne gør....Tænker det remtræk står i tæt på 4k.

Håbløs manifold...ja, ligesom den på B23ETen....den skal altså enten leves med, eller laves under alle omstændigheder.

Tror en 5cyl. skriger mere til synsmanden, end 16V turbo gør.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#7 Indlæg af Morten Lunde »

Jamen tak for svarene.

Det er rart at vide hvad man står overfor, hvis man skulle blive midlertidig sindssyg og prøve det.

Jeg ved fra tidligere indlæg fra jer to at 8V holder langt op i registret, men en 8V top er nu ikke en 16V'er hvis i forstår, hehe?

Man kan også sige at det ikke er for effektens skyld, for jeg kommer ihvertfald ikke over 350 hk foreløbig (læs: muligvis aldrig). Det var mere for at prøve at se hvordan lortet kører med sådan en top, og lyden selvfølgelig :D . Og når pengene reelt ikke er et problem længere, så kan jeg udleve flere af de indlæg jeg har haft herinde.

Mvh Morten
940 16 v
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 okt 2006, 23:47

no problem..

#8 Indlæg af 940 16 v »

Må ta det her på Norsk, men de fleste forstår vel hva jeg mener..

Bruk 16v topp med støpenr som slutter på 262 740/940 88-
Strammehjul fra escort cosworth 4wd .Festes med M10 bolt i et ledig hull i fronten på toppen.
Tannreim fra opel astra F 1,7 diesel. (147tenner) 24mm bred, passer perfekt til strammehjulet.

Topplokksbolter til 16v fra Mekonomen el lignende.

Standard topppakning til Rødmotor.

Man må bruke tenningsfordeler i bakkant av toppen, eller datatenning. Er ikke plass til en standard fordeler i framkant av blokka ( den vanlige plassen).

grenrør fra KG


Lykke til
rallycross
Besvar