Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Fly off håndbremse http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=16809 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Minilars [ 25 sep 2006, 22:44 ] | ||
Titel: | Fly off håndbremse | ||
hvordan fungere denne?? er det noget med at man sætter den ind på bremserørene til bagbremserne. men trykker man så ikke baglæns op igennem hovedcylinderen?? og hvad så når man skal bremse alm. med foden. vil man så ikke trykke cylinderen i håndbremsen?? og hvad med de 2 kredse. blander man dem ikke sammen?? jeg kan ikke forstå det.. vær venlig at skære det ud i pap???
|
Forfatter: | Wildert [ 26 sep 2006, 09:24 ] |
Titel: | Re: Fly off håndbremse |
Minilars skrev: hvordan fungere denne?? er det noget med at man sætter den ind på bremserørene til bagbremserne. Det er det nemlig lige præcis. Men hvis der er begrænsere - evt. lastafhængig - ved baghjulene så skal den sløjfes og op før håndbremsecylinderen. Citat: men trykker man så ikke baglæns op igennem hovedcylinderen?? Nej da. Det er stort set som en koblingscylinder, men i stedet for reservoir har man indgangen fra hovedcylinderen. Hvis din logik skulle holde så ville en koblingscylinder jo også skyde væske op i reservoiret så snart man trådte koblingspedalen ned ![]() Med andre ord: Den laver kun tryk på udgangen, og trækker væske med ind fra indgangen. Citat: og hvad så når man skal bremse alm. med foden. vil man så ikke trykke cylinderen i håndbremsen?? Nix - i hvilestilling løber væsken blot forbi stemplet. Det svarer sådan set til at når du åbner en udluftningsskrue på en caliper eller en hjulcylinder så kan væsken godt løbe fra reservoiret på hovedcylinderen, forbi hovedcylinderens stempel, og ned til caliper/hjulcylinder og ud af udluftningsskruen. Der er dog angiveligt nogen der har haft problemer med højt tryk i systemet og at stemplet skydes ud af håndbremsecylinderen hvis der ikke er tilstrækkelig sikring. Men hvis du køber et kit så er de normalt sikret godt nok. Det er mere hvis man bliver funky med at modde en gammel koblingscylinder eller lignende. Citat: og hvad med de 2 kredse. blander man dem ikke sammen?? Det kommer jo helt an på hvordan man kobler det op ![]() Back in the day var de to kredse normalt delt mellem for og bag - så er det ikke noget problem. Men de fleste biler vi har med at gøre i dag (min Golf fra '85 inkluderet) har fra fabrikken en opdeling på diagonal mellem de to kredse (kreds 1: venstre for, højre bag, kreds 2: højre for, venstre bag). Her er man nødt til at bygge om til en for/bag-opdeling. Den del er normalt det mindste af det. På min Golf kunne rørene til forhjulene sagtens når så jeg kunne koble de to forhjul på samme kreds, og der skulle jo alligevel laves helt nye bremserør til baghjulene. Citat: jeg kan ikke forstå det.. vær venlig at skære det ud i pap???
Var det godt nok? Det er i virkeligheden ret simpelt når man lige tænker sig lidt om, men jeg har haft samme reservationer som dig. Der er i øvrigt lidt inspiration at hente her: http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic.php?t=76 http://lbrt.dk/index.php?module=photosh ... ges&fid=70 Linket på min egen hjemmeside går dog kold sidst på dagen og resten af dagen grundet noget serveromlægning er jeg blevet adviceret. I øvrigt kan jeg tilføje at siden jeg skrev ovenstående er mit system ændret en lille smule. Dels er vinklen på håndtaget ændret lidt fordi et nyt sæde gjorde at jeg ikke kunne nå ordentligt, dels, og det var væsentligt mere vigtigt, er selve håndtaget lavet komplet om i noget meget kraftigere materiale. Det var simpelthen nødvendigt da det ellers gav sig for meget, og for mange af kræfterne gik tabt i at håndtaget fleksede grundet at det er rimeligt langt og for spinkelt. |
Forfatter: | Minilars [ 26 sep 2006, 13:24 ] |
Titel: | |
![]() ![]() Takker, bukker og takker.. det kunne vist ikke være fortalt bedre.. |
Forfatter: | Minilars [ 27 sep 2006, 21:10 ] |
Titel: | |
Altså: det er vel egentligt lige meget hvilken kreds man bruger til foran og til bagtil. når man nu kobler dem sammen. hovedcylinderen brude jo trykke ligemeget på begge kredse. ik?? ellers ville den jo bremse skævt nu.. det er dog ikke helt lovligt til syn.. håndbremsen SKAL være kabeltrukket ik?? |
Forfatter: | Wildert [ 27 sep 2006, 21:15 ] |
Titel: | |
Minilars skrev: Altså: det er vel egentligt lige meget hvilken kreds man bruger til foran og til bagtil. når man nu kobler dem sammen. hovedcylinderen brude jo trykke ligemeget på begge kredse. ik?? ellers ville den jo bremse skævt nu.. Korrekt. Citat: det er dog ikke helt lovligt til syn.. håndbremsen SKAL være kabeltrukket ik??
Jeg er ikke helt klar over om der er krav om at håndbremsen skal være mekanisk. Men det er jo muligt at konstruere det så den almindelige kabeltrukne håndbremse stadig fungerer. Det gør den f.eks. på min da det er et helt separat håndtag. Til rally er det enten sådan vi skal gøre det, alternativt skal håndtaget der benyttes kunne låses. Men problemet til rallysyn er at du har lavet konstruktive ændringer af bremserne, og go' fornøjelse med at få det godkendt enten hos en synsvirksomhed, fra en fabrikant eller importør ![]() I øvrigt er det lidt misvisende når du har beskrevet det som flyoff-håndbremse. Flyoff er en håndbremse uden lås - det du har linket til er sådan set en hydraulisk håndbremse, og det var også det du spurgte til. Tit er det dog to sider af samme sag. |
Forfatter: | Jakob Hansen [ 28 sep 2006, 20:25 ] |
Titel: | |
Jeg tvivler på man lovligt kan begynde at bytte rundt på bremsekredsene, for at få monteret en hydraulisk håndbremse. Den beskrevne fremgangsmåde er dog den rigtige - i hvertfald på en racerbil, hvor der ofte kun er én bremsekreds. |
Forfatter: | Wildert [ 28 sep 2006, 20:30 ] |
Titel: | |
Jakob Hansen skrev: Jeg tvivler på man lovligt kan begynde at bytte rundt på bremsekredsene, for at få monteret en hydraulisk håndbremse. Det er en konstruktiv ændring, og som alle mulige andre konstruktive ændringer kræves det at en eller anden anerkendt instans siger god for ændringen. Det er altså som sådan ikke ulovligt - bare satans svært at få gjort lovligt ![]() Citat: Den beskrevne fremgangsmåde er dog den rigtige - i hvertfald på en racerbil, hvor der ofte kun er én bremsekreds.
Eh nu ved jeg ikke hvilke racerbiler du tænker på, men alt hvad jeg kender til af standardvogne til banerace, rallybiler og formelbiler har to kredse. Typisk fordi det bare er god latin også at kunne stoppe på en bane hvis noget går helt galt. Det og så det faktum at det med en pedalboks med to cylindre er relativt simpelt at lave justerbar fordeling af bremsekraften mellem de to kredse (hvilket stort set altid opdeles mellem for og bag - ja jeg er næsten villig til at sige ALTID - det andet giver ikke mening). |
Forfatter: | RollaGTi [ 01 okt 2006, 10:58 ] |
Titel: | |
Er der ikke noget med at håndbremsen skal kunne fungere som nødbremse, og skal være mekanisk?! |
Forfatter: | Brisse [ 01 okt 2006, 16:55 ] |
Titel: | |
RollaGTi skrev: Er der ikke noget med at håndbremsen skal kunne fungere som nødbremse, og skal være mekanisk?!
Normalt jo, men der kan af færdselsstyrelsen gives dispentation til kun at ha' hydra. håndbremse (i hvert fald før rallysyn blev indført, nu bliver det jo bare skrevet på rallysynet og så er der dispenseret den vej rundt) |
Forfatter: | Frimodt [ 21 jan 2007, 17:58 ] |
Titel: | |
Den billigsgte måde at lave "fly off" er i øvrigt at slaske et stykke racertape hen over udløseren på ens normale håndbremse - det letter arbejdet ved håndbremsevendinger - godt til f.eks. manøvreprøve ![]() Mvh Casper |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |