Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 13:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: EGR - WTF!?!
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har noget tid kæmpet lidt med at min Megane Coupe 2.0 16V hugger lidt i det når man kører delgas. Har været en masse igennem - antog først noget med gasspjældspotmeteret men kunne ikke rigtigt måle noget sært på det. MAP-sensor lod til at opføre sig ordentligt.
Folk på renaultklubben.dk foreslog lambdasonden, men inden jeg fik tjekket det var der en der foreslog at jeg kiggede på diverse vakuumslanger.
Som sagt så gjort, og pludseligt slog det mig at EGR vel ikke kunne udelukkes som synderen. Sløjfede vakuumforbindelsen til EGR-vakuum-dåse-dimsen, og pludseligt kørte bilen fremragende.
Prøvede så at pille selve EGR-ventilen af og "kratte" lidt i diverse sod. Fik da også noget ud osv., men der var ikke umiddelbart tegn på at skidtet var stoppet som sådan - og hvis den var skulle bilen vel egentligt ikke køre dårligt som sådan, da det jo bare ville svare til at EGR'eren var proppet af.
Det gjorde da fortsat heller ingen forskel - den kører kun godt når der ikke er noget vakuum til at trække EGR-ventilen åben.

Så er mit spørgsmål: Hva' hulen er gået galt/forandret/ændret siden bilen var ny (eller bare for 10-15kkm siden hvor den kørte ok) og godt ku' køre med EGR?!?
Jeg kan sgu' ikke helt gennemskue hvor filmen knækker.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Utæt EGR kan vel give "falsk" luft bagom gasspjældet, men det vil nok også normalt give forøjet tomgang hvis det var permanent. Prøv også at tjekke selve slangen der går op til EGR'en.

Måske det kan være helt nede ved kulfilteret eller i slangeføringen til/fra kulfteret..

Titel:
Mester Medlem

duckstardeluxe skrev:
Utæt EGR kan vel give "falsk" luft bagom gasspjældet, men det vil nok også normalt give forøjet tomgang hvis det var permanent.

Præcis - så langt er jeg også kommet. Min logik er nået til følgende:
EGR-ventilen fungerer som sådan fint - åbner og lukker, selve ventilen hænger i hvert fald ikke. Den lukker normalt i tomgang, og ved fuld hammer. Men den giver simpelthen for meget ved dellast. Altså: NÅR den bliver aktiveret, så er det for meget. Hvad er det lige præcis der afgør hvor meget/hvor længe af gangen EGR-ventilen står åben?

Citat:
Prøv også at tjekke selve slangen der går op til EGR'en.

Hvilken slange tænker du på?

Citat:
Måske det kan være helt nede ved kulfilteret eller i slangeføringen til/fra kulfteret..

Der er umiddelbart intet kulfilter i forbindelse med EGR - det kører på separat slange.

Jeg har en ide om at udluftning af magnetventilen ikke er hensigtsmæssig så ventilen kan "hænge" - men det virker som et longshot.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kæft mand.. jeg har taget fejl.

Jeg tænker på kulfilterarrangementet der recirkulerer benzindampe fra et returløs brændstofsystem til indsugningen til forbrænding via en ventil - ikke exhaust gas recirkulation ventilen.

Sorry :/

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ud over det, er du sikker på din EGR kun virker på vacuum?

Der må næsten være en motorstyret anordning der åbner og lukker for den ved behov. Kan stikket simpelthen være defekt/slidt/irret o.a?

Titel:
Mester Medlem

duckstardeluxe skrev:
Ud over det, er du sikker på din EGR kun virker på vacuum?

Der må næsten være en motorstyret anordning der åbner og lukker for den ved behov. Kan stikket simpelthen være defekt/slidt/irret o.a?

Jeg har nok ikke forklaret det helt præcist nok.
Der tages vakuum fra indsugningsmanifolden til rent fysisk at trække den åben. Men om vakuumet rent faktisk når aktuatoren bestemmes af en magnetventil.

Men magnetventilen virker helt fint, det er der ingen tvivl om. For der er ikke så meget som en forkert prut i tomgang, når man sparker til den, eller for den sags skyld mens motoren er kold. Alle er tilfælde hvor EGR normalt slås fra - og det bliver de også her.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg ved godt det er lidt langt ude, men kan det tænkes at det ikke direkte er EGR'ens skyld, men en defekt temperaturmåler til indsugningen?

En EGR gør jo indsugningstemperaturen højere, og dermed kan blandingen magres ud, når EGR'en åbner ved dellast (velnok målt af gaspotmeter?) - og hvis lufttemperaturmåleren er defekt, vil motorstyringen formentligt ikke måle temperaturændringen, og den vil derfore køre med for fed blanding i forhold til temperaturen.

Det vil kunne forklare at den kører fint i tomgang og fuldlast. Lidt langt ude, men plausibelt.

Titel:
Mester Medlem

duckstardeluxe skrev:
Jeg ved godt det er lidt langt ude, men kan det tænkes at det ikke direkte er EGR'ens skyld, men en defekt temperaturmåler til indsugningen?

En EGR gør jo indsugningstemperaturen højere, og dermed kan blandingen magres ud, når EGR'en åbner ved dellast (velnok målt af gaspotmeter?) - og hvis lufttemperaturmåleren er defekt, vil motorstyringen formentligt ikke måle temperaturændringen, og den vil derfore køre med for fed blanding i forhold til temperaturen.

Det vil kunne forklare at den kører fint i tomgang og fuldlast. Lidt langt ude, men plausibelt.

Det er meget tvivlsomt. EGR'eren tilsættes "langt inde" i manifolden. Temp-sensoren sidder ude på den anden side af spjældet lige i luftstrømmen ("cage"-model) i en gummimanchet.
Der er ikke rigtig risiko for heat soak, varm luft henover sensoren eller lignende.
Jeg kan godt se din point på et eller andet plan, men placeringen af komponenterne gør at det ikke i praksis giver mening på lige den bil i hvert fald.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ja okay. På min sidder lufttempsensor integereret i MAP sensoren og monteret længst væk fra gasspjældet..

Jeg er løbet tør for idéer mht. dit problem :/

Titel:
Mester Medlem

duckstardeluxe skrev:
Ja okay. På min sidder lufttempsensor integereret i MAP sensoren og monteret længst væk fra gasspjældet..

Oh ja - det har jeg set før på en Saxo.

Citat:
Jeg er løbet tør for idéer mht. dit problem :/

Me too... :?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time