Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt ?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
ekelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 aug 2006, 13:44

Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt ?

#1 Indlæg af ekelund »

Hej Alle her inde på powerpage,
Jeg har lige haft min tipo på rulletfelt men syns den har et stort tab på hjulne i forhold til hvad den har i motoren, men hvad er rimlig ?
Skal lige siges der er monteret 18" på tipoen så det trækker nok noget ned
men til the faq-

motor 70,3KW

og på hjul 52,5kw

det er et tab på 17,8Kw er det ikke et meget stort tab eller er det meget normalt ?

Mvh Daniel Ekelund
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

det lyder af meget. men det er sikkert ikke så stort (altså tabet) i virkeligheden.... på vejen!
store fælge er som regel lig med lave dæk, det burde give lavere rullemodstand på et rullefelt..... en ting som hvilket gear man ruller i, har rigtig meget at sige, dvs det er nok mere hastigheden der gør forskellen.... altså om hjulene kører rundt med 100 eller 300kmt.... prøv at læg udskriften ind her, så er det meget nemmere at gøre sig klog på! MVH. søren
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#3 Indlæg af Bay »

Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

Re: Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt

#4 Indlæg af Havneren »

ekelund skrev:Hej Alle her inde på powerpage,
Jeg har lige haft min tipo på rulletfelt men syns den har et stort tab på hjulne i forhold til hvad den har i motoren, men hvad er rimlig ?
Skal lige siges der er monteret 18" på tipoen så det trækker nok noget ned
men til the faq-

motor 70,3KW

og på hjul 52,5kw

det er et tab på 17,8Kw er det ikke et meget stort tab eller er det meget normalt ?

Mvh Daniel Ekelund


Jeg mener ikke det er så urealistisk. Jeg har rullet og være med til at rulle mange helt standart biler og jeg syntes tit de ligger der omkring omkring - SPECIELT med kold gearkasseolie.

V/h Chr
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

bay skrev:Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay


En baghjulstrækker består jo ikke af flere komponender end en forhjulstrækker - Lige bortset fra kardanakslen da. Hvis det så oven i købet er med stiv bagaksel vil jeg påstå at der måske endda går mindre tabt i en baghjulstrækker.

V/h Chr
ekelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 aug 2006, 13:44

#6 Indlæg af ekelund »

ekelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 aug 2006, 13:44

#7 Indlæg af ekelund »

hvad syns i ellers om kurven det ser vel ikke ud som om der er nogle vilde dyk.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:
bay skrev:Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay


En baghjulstrækker består jo ikke af flere komponender end en forhjulstrækker - Lige bortset fra kardanakslen da. Hvis det så oven i købet er med stiv bagaksel vil jeg påstå at der måske endda går mindre tabt i en baghjulstrækker.

V/h Chr


Jeg vil så mene at en 2 meter lang kardanaksel tager rimiligt meget effekt.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

Hvordan har de målt motoren?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
ekelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 aug 2006, 13:44

#10 Indlæg af ekelund »

for at være ærlig så ved jeg det ikke :( men fik ikke nogen udskrift så jeg kunne se for hver cylinder. det her var hvad jeg fik med.
Besvar