Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 10:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 apr 2006, 11:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Er der nogle kloge hoveder her inde
Har en firkanted tank med en endevæg på 2 x 2 m og 3m lang, hvor stort tryk har jeg på endevægen hvis jeg fylder den med vand når den ligger ned ?

PS. De er ved at ænder en tank på en lastbil på job fordi der var for meget vægt på bagakslen, og kom så til at tænke på hvor meget tryk der egentlig er på sådan en endevæg i tanken


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2006, 12:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
dvs endefladen har et areal på 2x2m, er det korrekt forstået?

Det vil være et tryk på 1m vandsøjle til fladens tyngdepunkt. Det er ~0,1bar, eller ~0,1kg/cm2

2x2er 200x200cm=40000cm2, og det vil give et tryk på 40000x0,1=4000kg.

Som i nok har opdaget, så skal sådan en tank være afstivet, ellers bliver den tyk og fed på midten;-)

Helt tosset galt går det så hvis man regner på hvordan den endevæg er belastet i tilfælde af en kraftig opbremsning.... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2006, 20:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Indlæg: 290
Geografisk sted: dk
næppe så stor som du frygter da der i stort set alle flydene tanke er skvulp plader

så presset på endevæggen bliver næppe ret meget større end den tilstødene sektion..

derimod er der ret store belastninger på skvulp pladerne derfor må de ikke andvendes uden tilhørene afstivninger da en skvulpplade uden tilhørene afstivning kan folde en hel tank sammen til en sommerhat ved kollision mv

lidt visdom fra mine år på SAMSON AGRO ( sak og samson gylle vogne ) mv :P


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2006, 20:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Vi snakker vel om en fuld tank??

Derfor kan du også se bort fra skvulpepladerne, men absolut ikke fra en opbremsning ;-)

Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. :idea:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2006, 00:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. :idea:


Til gengæld vil endevæggen i den anden ende :idea: vel "forsøge at holde på vandet".... :wink:
Så helt så simpelt er det vel ikke alligevel.

/Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2006, 17:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:
Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. :idea:


Til gengæld vil endevæggen i den anden ende :idea: vel "forsøge at holde på vandet".... :wink:
Så helt så simpelt er det vel ikke alligevel.

/Lars


Jo, det er det faktisk. Under opbremsning har vandet i beholderen sit tyngdepunkt placeret midt i beholderen, og da den er fuld, så vil den fremadrettede kraft alene bestå af andets masse x accellerationen.

Det jeg tror du tænker på at at vandet jo stadigt vil løbe ud i bagenden hvis der var hul, men det skyldes jo alene at trykket mod endevæggen v. normale nedbremsninger stadigt er højere end atmosfæretryk plus tryk som følge af accelerationen.

Så vandet kan ikke "klæbe fast" på bagvæggen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 83 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team