ha ha, havde nu heller ikke regnet med at sælger havde indbygget et tænd/ sluk ur for at drille mig...
men det jeg ikke kan regne ud er hvad forskellen er på morgen aften.
f. eks. i går var vejret rimeligt ens morgen og aften, og jeg ved forskellen er der et sted, kan bare ikke få øje på den. det er sikkert pisse simpelt, men jeg har åbenbart stirret mig blind på det.
grunden til at den ikke vil starte er 100% benzinmangel. så den grundlæggende fejlsøgning er dækket.
med hensyn til fejlsøgning er jeg uddannet mekaniker, sikkert til stor forundring for nogle, og absolut ikke en garanti for at jeg ikke kan have overset noget.
jeg vil mene at en dårlig stel vil give nogle verdier i indsprøjtningen der BURDE blive gemt, og der var ingen fejl på den.¨
ingen allarm eller startespærre, ikke endnu i hvert fald, for det kan jo åbenbart ikke undværres...
og transitfar skal ikke være ked af at han ikke kan læse hvad jeg skriver, du er ikke allene tror jeg... hvis du syntes at det her er sort, så skal du se når jeg prøver at udfolde mig på engelsk!
skal prøve at lave en liste i nogenlunde rækkefølge over hvad jeg har gjort.
1. konstateret at den ikke kunne starte, og brugt en halv time på
besværgelser jeg slet ikke kan stave til...
2. tændrør ud og kigge efter gnist. der er dis anlæg på, og der er meget
fin gnist, kunne med det samme se at tændrørene ikke ser ret gamle
ud, og at den ændre starter omd. når jeg fjerner tændrøret, så en
eller anden form for comp. er der jo på, og derved "konstateret" at
tandremmen stadig er med.
3. af med benz. slangen, og konstaterer at der kommer pænt meget,
lader det meste løbe ned i spjældet, og vupti, motoren starter, men
går ud igen med det samme når den har brugt den mængde jeg
smider i den.
4. det er jo så her at jeg er kommet til den konklussion at det er
indsprøjtningen den er gal med, og da der åbenbart er en lille tendens
til at indsprøjtningsventilen kan hænge, er det afsted til den lokale
hugger og finde en ventil. kan kun finde en fra en pug 405 der passer
på, og jeg blev enig med mig selv om at den jo nok ikke ville gå
optimalt, men at det da var et forsøg værd, men ak... ingen forskel.
5. da den lokale hugger er rimelig at handle, ISÆR hvis man husker at
komme og betale for det man henter, så tager jeg på jagt. på det her
tidspunkt aner jeg overhovedet ikke hvad sprøjt der sidder på bilen...
har jo købt bilen som en pug 1,4 ombygning, den er muligvis en gt
med 1,4 og jeg har konstateret at det er en 1,1 der ligger i.
6. jeg finder en ax med 1,1 motor en generation nyere hos huggeren,
kan se at der er faldet noget tungt ned over taget på den, og at den
ikke er skadet andre steder, så der skulle være en god chance for at
motoren er fejlfri. af med box og sprøjtenhed og temp. føler, da jeg
har en lille mistanke om at den er problemet.
fordelen er at jeg nu for et forholdsvis overkommeligt beløb har et
pr-nummer (model nummer på citroen) og et stelnummer at referere
til når der skal yderligere fejlfindes. piller også motorledningsnet og
alle andre sencorer af og tager med. må så sande at ledningsnettet
ikke er helt magen til, men wtf det kostede en 50'er og en times
arbejde.
7. da bilen stadig ikke vil starte er jeg ved at miste modet, og overvejer
at smide den af ved det lokale citroen værksted for at få målt boksen
ud, men min gode ven overtaler mig til at han da bare tager
udlæseren med forbi mig til fyraften. koster gratis= mægtig fin ide...
på det tidspunk har den stået urørt hele dagen. de andre dage har jeg
pillet ved den i løbet af dagen, så der kunne problemet jo være en løs
forbindelse i et stik, men ikke i dag, og bilen starter med det samme
da han kommer. udlæser på, og der er ingen fejl lagret. starte
motoren op, og der er stadig ingenting at se. det eneste der virker lidt
suspekt er at den avancerer tændingen 33 grader, men da der ingen
mulighedder for at justere den, og der ikke er nogen bankesencor der
kan blande sig må det jo være rigtigt nok.
det er så cirke på det tidspunkt at jeg skrev den første besked herinde. forløbet er fordelt over flere dage, men kan ikke huske nøjagtig hvad dag jeg gjorde hvad. i dag har jeg så været ude og høste lidt mere, har hentet benz. pumpen da den virker ret mistænkelig i mit efterhånden lid paranoide sind. skiftede først ødp føleren i dag, da det var den sidste føler jeg manglede at udskifte. det var der meget sjov i, som f. eks. beslaget den sidder i knækkede osv.. men den blev skiftet, og ingen forskel.
nu går jeg så til pumpen, og kan se at de ledninger der sidder til pumpen er noget svagere end dem der sad på donoerbilen fra huggeren. samtidig kan jeg nu se at bilen ikke er født med sprøjt, hvilket jo hænger meget godt sammen med alderen. sætter den nye pumpe til og prøver at starte... ingenting... får så den ide at sætte stikket fra donorbilen til, og så ellers smide dem til startkablerne så jeg er sikker på at de får strøm nok, og sandelig om ikke lotet startede... desværre var klokken blevet hen ad en 3 stykker der, så tør ikke regne med noget. men kan jeg lave samme nummer i morgen tidlig må det jo være der fejlen ligger, og da en fejl der er til at rette. kan bare stadig ikke se at der burde være så meget forskel på dag/ aften...
sorry at den er lang, men hvis i har lidt input kan andre da også bruge den til at lave lidt elementær fejlsøgning efter.
venter spændt på at starte den i morgen.