Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 jun 2025, 17:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Min Sierra (2.0 OHC)havde i et stykke tid dårligere kompression på cyl 2 og 3 end de andre to. Det medførte at den havde lidt svært ved at starte varm. Så en fredag kørte den på 3 cyl til/fra arbejde. Dele blev købt og toppakn. skiftet og ventiler slebet i løbet af weekenden (for et par mdr siden). Toppen blev ikk planet da det er lidt svært at få gjort lørdag eftermiddag. Efter at toppakn var skiftet havde motoren lidt nedsat komp på cyl 1.
Nu er der sivet lidt olie ud mellem topstk og blok ved cyl 1 og bilen tér sig ved ikk og vil starte kold, hvis den har stået et par dag.Og når jeg siger ikk vil starte mener jeg, efter starteren har tappet batt fuldstændigt og bilen ska trækkes 500-600m før den går igang! Når den er varm tér den sig som før!
Så kommer det store spørgsmål?: Kan jeg efterspænde strækboltene lidt evt med varm motor eller er jeg nødt til at starte forfra med en planslibning af toppen og nyt slibesæt :?: :idea: :?

Fri bane, fuld hane!!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Alene navnet strækbolte.
Og det siger sig selv, Nej de kan ikke efterspændes.
Ved skævt topstykke skiftes pakninger og bolte+ topstykket rettes.
ellers bliver det utæt.
Jeg manglede boltene i din historie, + afretningen.

Hvis du spænder dine bolte mere ved varm motor, resikere du bare at 1 de knækker. 2 bliver mere utæt.

En bolt er som en fjeder, og en strækbolt er som en fjeder der er blevet strukket maks, dvs. at hvis den først bliver løsnet kan den ikke få sin oprindelige længde tilbage, og genbruger man dem, selvom man spænder efter alle kunstens regler.
Så har de ikke samme styrke, og derfor påvirker de ikke toppakningen med samme kraft, som de er designet til.
Så desværre om igen :shock:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg tror bare slet ikke på, at det skyldes "uprofessionelt" arbejde med udskiftning af toppakningen, at bilen ikke kan starte, når den er kold.

Der er noget andet galt med bilen.

Har du prøvet grundlæggende fejlsøgning??
Du ved: Er der pæn gnist ved alle cylindre, får den overhovedet noget brændstof at starte på, er ventiljusteringen i orden osv.......

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ad Moten VJ: jeg satte selvfølgelig nye bolte i og spændte dem med korrekt moment men mangler som tidligere skrevet afretning da operationen blev udført lørdag eftermiddag/søndag formiddag. Hva angår om igen og afretning af toppen må vi jo se hvilken dom synsmanden gir den på fredag (hvis den kan starte og komme derud :wink: ) Hvis han er alt for hård, afgår min bil ved døden :cry:
ad Transitfar: Der er skiftet tændrør, fordeler/rotor, def tændspole, benzinpumpe(med fejl), benzintryksregulator (med fejl), der er nye pakninger og nåleventil i karburator og der er justeret chokerspjæld på denne, nyt luftfilter, ventilspillerum justeret. Når jeg kører trækker motoren fint indtil ca 4500-5000 omdr. Haynes beskriver startbesvær kold/varm bl.a. kan skyldes ujævn kompression. De andre ting som kan forårsage startbesvær er skiftet/inspiceret/justeret :?

Fri bane, fuld hane!!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Det er bare sådan, at der skal være en ualmindelig dårlig kompression, hvis bilen ikke kan starte.

Så sent som i forgårs fik jeg startet liv i en Fiat, som stort set kun havde kompression 1 (een) cylinder. På bilens egen starter, vel at mærke.

Jeg tror stadig på, at der er noget andet galt. Har du mulighed for at lave en komp.test?? Pyt med, om det er med kold eller varm motor.

Lugter den af benzin, når du har prøvet at starte den i lidt tid???
Og hvis du tager tager en tændledning af, og kontrollerer gnisten med et tændrør løst ovenpå dækslet, kommer der så en pæn gnist hver fjerde omgang?? (brug ørerne......).

Har du prøvet at starte den på æter??

Sidst, men ikke mindst: Det er MEGET sjældent at se en defekt tændspole på en Sierra, har du prøvet at skifte tilbage for at kontrollere, at den gamle tændspole vitterlig ER defekt????

Nå-ja, forresten: Er strømfordeleren forbundet til ledningsnettet med et klodset, rundt trebenet stik??? :shock:
Som, hvis man skiller det ad, virker irret og med dårlige forbindelser..... :wink:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Igen igår ville den ikk starte. der kom slet ikk liv i deno g der lugtede af benzin. Idag blev der så lavet komp.test og kontrol af gnist på alle tændrørskabler:

Kompressionstest (kold): 12bar på cyl1, 13bar på cyl2 og 13,5bar på 3 og 4.

OK gnist på alle cyl da jeg alligevel havde tændrørerne af.

Så ville jeg som en sidste ting prøve og starten den og havde en dunk med benzin klar til at hælde direkte i karb. Og den startede s´gu med det samme. Ud og drøne rundt og der var intet abnormt. Stadig lidt tung at få igang når den er driftsvarm men ellers intet :?

Fri bane, fuld hane!!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time