Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 13:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Danmark
kan sådan en laves så det holder hvis den er revnet en lille smule ?
det er til en turbo manifold.
hvem kan lave det ?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Mark skrev:
kan sådan en laves så det holder hvis den er revnet en lille smule ?
det er til en turbo manifold.
hvem kan lave det ?

Selvfølgelig kan man det det.

Til absolut nød, kan man godt svejse det med et alm. CO2 værk der er skruet godt op i ampere.

Men måden man normalt reparerer det på er ved at elektrodesvejse det med en elektrode der indeholder støbejern.

Jeg vil tro at de fleste smedefirmaer/værksteder vil kunne klare det for dig.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
fik du den :?: :?: :?: :?: :twisted: :twisted: :twisted:

Moderator

Jakob Hansen skrev:
[Til absolut nød, kan man godt svejse det med et alm. CO2 værk der er skruet godt op i ampere.

Men måden man normalt reparerer det på er ved at elektrodesvejse det med en elektrode der indeholder støbejern.

Nu skrev manden at det skulle svejses "så det holder".....

Alle kan sgu svejse _på_ støbejern, men hvis det også bagefter skal bruges til noget, måske endda holde, og på noget så ekstremt som turbomanifolde, well, så er det IHVERTFALD IKKE de fleste smede/værksteder der kan håndtere det problem.

Og en CO2 svejser er da fuldstændigt udelukket på langt langt de fleste manifolds.(der findes undtagelser)
Tips: hvis man skruer en CO2 svejser "godt op i strøm" så har man lige forøget chancen for massiv revnedannelse med et god stor faktor.

Og pil så lige turboen af først. Klamphuggere har slået en del gode turboladere ihjel ved at klatsvejse på en manifold. Og det er ret beset lidt synd. Har feks set en fin, næsten ny kuglelejeturbo med en turbine uden vinger :idea:
Smart.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
HenrikGM skrev:
Jakob Hansen skrev:
[Til absolut nød, kan man godt svejse det med et alm. CO2 værk der er skruet godt op i ampere.

Nu skrev manden at det skulle svejses "så det holder".....

Alle kan sgu svejse _på_ støbejern, men hvis det også bagefter skal bruges til noget, måske endda holde, og på noget så ekstremt som turbomanifolde, well, så er det IHVERTFALD IKKE de fleste smede/værksteder der kan håndtere det problem.

Og en CO2 svejser er da fuldstændigt udelukket på langt langt de fleste manifolds.(der findes undtagelser)
Tips: hvis man skruer en CO2 svejser "godt op i strøm" så har man lige forøget chancen for massiv revnedannelse med et god stor faktor.

Og pil så lige turboen af først. Klamphuggere har slået en del gode turboladere ihjel ved at klatsvejse på en manifold. Og det er ret beset lidt synd. Har feks set en fin, næsten ny kuglelejeturbo med en turbine uden vinger :idea:
Smart.....

Det jeg skrev er baseret på egne erfaringer. Om manden så vil/kan bruge det til nogen, er jo så op til ham.
Jeg vil dog godt give dig ret i at, hvis det drejer sig om et turbomanifold som genatgne gange skal piskes op så den bliver rødglødende, ja så er det ikke landbrugssmeden fra 7. kartoffelrække der skal svejse det.

Så skal man have fat i en der kender til sådanne manfold.

Ang. brug af CO2 svejeværk, så var det nok mere ment på alm. støberjernes manifold til sugemotorer.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja det er sq lidt tricky at svejse støbejern så det holder og som henrikGM påpegede er det med revne og kærvdannelse et stort problem

skal det gøres ordentlig er det noget med at rense af med først vinkelsliber og derefter en speciel syrepasta + emnet skal opvarmes til x-antal grader alt efter støbejern og elektrodetype før man svejser det med meget lave ampere , derefter skal det så lige køle af i en 10-16 timer ved langtsom faldende varme , helst i en hærdeovn .

Så skal man have det lavet ude i byen koster det jo nok kassen og vil ikke kunne svare sig med mindre at et nyt manifold koster 8-10K i så fald ville jeg da få en til at bygge mig et nyt manifold i rustfri stål

Luske

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja det er sq lidt tricky at svejse støbejern så det holder og som henrikGM påpegede er det med revne og kærvdannelse et stort problem

skal det gøres ordentlig er det noget med at rense af med først vinkelsliber og derefter en speciel syrepasta + emnet skal opvarmes til x-antal grader alt efter støbejern og elektrodetype før man svejser det med meget lave ampere , derefter skal det så lige køle af i en 10-16 timer ved langtsom faldende varme , helst i en hærdeovn .

Så skal man have det lavet ude i byen koster det jo nok kassen og vil ikke kunne svare sig med mindre at et nyt manifold koster 8-10K i så fald ville jeg da få en til at bygge mig et nyt manifold i rustfri stål

Luske

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time