Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jun 2025, 21:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hjælp
Medlem

Hjælp mig lige! JEg har for nyligt solgt en gammel brugt bil, uden garanti og som beset. Nu er det således at køber meget gerne vil have handlen til at gå tilbage, men det vil jeg selvfølgelig ikke. Er der ikke nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg står rent juridisk?

MVH Peter

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Hjælp
Jeg mener bestemt ikke, at køber kan kræve handlen tilbage...
Det er kun hvis du har handlet uærligt, eller hvis der er skulte fejl, at man kan det, så vidt jeg husker.......men det er jeg ikke end gang sikker på gælder når det er privat handel...så må man nemlig godt sælge uden garanti....Dvs. som beset, og så kan der jo ikke være tale om skulte fejl
Men jeg er ikke 100% sikker på noget af det....prøv at ring til forbrugerstyrelsen, de kan svare på det.....

Peter Ø

Medlem

Geografisk sted: køge
Har du en slutseddel hvor i begge har skrevet under på at den er handlet på de vilkår du siger ???, ellers er du lidt på røven da det er hans ord mod dit, og hvis der så er noget i vejen med bilen, er det ALTID køber som står stærkest hvis det kommer til en sag !!!...

Grundregl #1. ALTID SKRIV SLUTSEDDEL !!!;-)

Medlem

Jeg har lavet et slutsedel med de vilkår som jeg tidligere har nævnt
tak for jeres svar

Nyt Medlem

Er det fordi der er noget i vejen med bilen, at køber vil lade handlen gå tilbage??

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Der går rygter om at 2 års garantien gælder for både private og forhandlere hvis bilen er synet inden for et halvt år. Men ingen kan give et ordentligt svar ud over forbrugerstyrelsen eller en advokat. Hvis det er rigtigt kan man lige så godt køre sin brugte nysynede bil i havnen eller køre til hjulene falder af for det tager ikke mange minutter at ødelægge en bil. Førhen skulle en bil koste over 30000 før der kunne køres sag hvis købeer fortryder handlen. Jeg kan forstå hvis den er sat sammen af kit og ståltråd og malet pænt ovenpå. Men mekaniske fejl må man undersøge selv før man køber. Hvad er der galt med bilen.

Medlem

Bilen havde kun 8 mdr. tilbage inden den igen skal synes. Grunden til at han vil have pengene tilbage er, at den ikke kan gå ordentligt i tomgang, men det er kun et justeringsspørgsmål. Desuden fik han også et afslag fra den oprindelige pris på 2500.-, og man kan vil heller ikke regne med, at en bil som har kørt over 260.000km skulle køre perfekt uden at man selv skal ofre lidt på den engang i mellem.

Jeg mener bestemt ikke, at der er retur mulighed i privat handel, da der ikke er en part som skal stilles bedre end den anden. Hvis der foreligger en slutseddel har køber intet at gå efter. Husk at der er ikke et forbrugerkøb, da det er mellem to private. Med mindre det er aftalt, at handlen kan gå tilbage er dette ikke muligt.
Dette er ulempen ved at købe privat ingen garanti :-/

Medlem

Geografisk sted: køge
Ja jeg holder ihvertfald 100% med Karsten...ingen returret :-P :-P

Hvis der er alvorlige skjulte fejl har sælgeren et problem.
Med andre ord: Hvis du havde noget at skjule da du solgte bilen, så prøv at komme så "pænt" ud af handelen som muligt. Hvis du taber en evt. retssag så koster det sikkert bare ekstra.

Selv hvis der handles på auktion "som beset" mener jeg at alvorlige skjulte fejl kan gøre at køber med rette kan kræve handelen går tilbage.

Hvis køber derimod bare er en kværulant der alligevel ikke havde råd til sin drømmebil, ja så tilbyd at justere tomgangen (som du skriver, det er et justeringsspørgsmål?) og så har køber jo ikke noget at komme efter.

/Bindegal

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time