rep af støbejerns manifold

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Mark
Senior Medlem
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17 sep 2003, 19:05
Geografisk sted: Danmark

rep af støbejerns manifold

#1 Indlæg af Mark »

kan sådan en laves så det holder hvis den er revnet en lille smule ?
det er til en turbo manifold.
hvem kan lave det ?
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

Re: rep af støbejerns manifold

#2 Indlæg af Jakob Hansen »

Mark skrev:kan sådan en laves så det holder hvis den er revnet en lille smule ?
det er til en turbo manifold.
hvem kan lave det ?


Selvfølgelig kan man det det.

Til absolut nød, kan man godt svejse det med et alm. CO2 værk der er skruet godt op i ampere.

Men måden man normalt reparerer det på er ved at elektrodesvejse det med en elektrode der indeholder støbejern.

Jeg vil tro at de fleste smedefirmaer/værksteder vil kunne klare det for dig.
Billede
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#3 Indlæg af møffe »

fik du den :?: :?: :?: :?: :twisted: :twisted: :twisted:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: rep af støbejerns manifold

#4 Indlæg af HenrikGM »

Jakob Hansen skrev:[Til absolut nød, kan man godt svejse det med et alm. CO2 værk der er skruet godt op i ampere.

Men måden man normalt reparerer det på er ved at elektrodesvejse det med en elektrode der indeholder støbejern.

Jeg vil tro at de fleste smedefirmaer/værksteder vil kunne klare det for dig.



Nu skrev manden at det skulle svejses "så det holder".....

Alle kan sgu svejse _på_ støbejern, men hvis det også bagefter skal bruges til noget, måske endda holde, og på noget så ekstremt som turbomanifolde, well, så er det IHVERTFALD IKKE de fleste smede/værksteder der kan håndtere det problem.

Og en CO2 svejser er da fuldstændigt udelukket på langt langt de fleste manifolds.(der findes undtagelser)
Tips: hvis man skruer en CO2 svejser "godt op i strøm" så har man lige forøget chancen for massiv revnedannelse med et god stor faktor.

Og pil så lige turboen af først. Klamphuggere har slået en del gode turboladere ihjel ved at klatsvejse på en manifold. Og det er ret beset lidt synd. Har feks set en fin, næsten ny kuglelejeturbo med en turbine uden vinger :idea:
Smart.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

Re: rep af støbejerns manifold

#5 Indlæg af Jakob Hansen »

HenrikGM skrev:
Jakob Hansen skrev:[Til absolut nød, kan man godt svejse det med et alm. CO2 værk der er skruet godt op i ampere.

Men måden man normalt reparerer det på er ved at elektrodesvejse det med en elektrode der indeholder støbejern.

Jeg vil tro at de fleste smedefirmaer/værksteder vil kunne klare det for dig.



Nu skrev manden at det skulle svejses "så det holder".....

Alle kan sgu svejse _på_ støbejern, men hvis det også bagefter skal bruges til noget, måske endda holde, og på noget så ekstremt som turbomanifolde, well, så er det IHVERTFALD IKKE de fleste smede/værksteder der kan håndtere det problem.

Og en CO2 svejser er da fuldstændigt udelukket på langt langt de fleste manifolds.(der findes undtagelser)
Tips: hvis man skruer en CO2 svejser "godt op i strøm" så har man lige forøget chancen for massiv revnedannelse med et god stor faktor.

Og pil så lige turboen af først. Klamphuggere har slået en del gode turboladere ihjel ved at klatsvejse på en manifold. Og det er ret beset lidt synd. Har feks set en fin, næsten ny kuglelejeturbo med en turbine uden vinger :idea:
Smart.....


Det jeg skrev er baseret på egne erfaringer. Om manden så vil/kan bruge det til nogen, er jo så op til ham.
Jeg vil dog godt give dig ret i at, hvis det drejer sig om et turbomanifold som genatgne gange skal piskes op så den bliver rødglødende, ja så er det ikke landbrugssmeden fra 7. kartoffelrække der skal svejse det.

Så skal man have fat i en der kender til sådanne manfold.

Ang. brug af CO2 svejeværk, så var det nok mere ment på alm. støberjernes manifold til sugemotorer.
Billede
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#6 Indlæg af luske »

ja det er sq lidt tricky at svejse støbejern så det holder og som henrikGM påpegede er det med revne og kærvdannelse et stort problem

skal det gøres ordentlig er det noget med at rense af med først vinkelsliber og derefter en speciel syrepasta + emnet skal opvarmes til x-antal grader alt efter støbejern og elektrodetype før man svejser det med meget lave ampere , derefter skal det så lige køle af i en 10-16 timer ved langtsom faldende varme , helst i en hærdeovn .

Så skal man have det lavet ude i byen koster det jo nok kassen og vil ikke kunne svare sig med mindre at et nyt manifold koster 8-10K i så fald ville jeg da få en til at bygge mig et nyt manifold i rustfri stål

Luske
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#7 Indlæg af luske »

ja det er sq lidt tricky at svejse støbejern så det holder og som henrikGM påpegede er det med revne og kærvdannelse et stort problem

skal det gøres ordentlig er det noget med at rense af med først vinkelsliber og derefter en speciel syrepasta + emnet skal opvarmes til x-antal grader alt efter støbejern og elektrodetype før man svejser det med meget lave ampere , derefter skal det så lige køle af i en 10-16 timer ved langtsom faldende varme , helst i en hærdeovn .

Så skal man have det lavet ude i byen koster det jo nok kassen og vil ikke kunne svare sig med mindre at et nyt manifold koster 8-10K i så fald ville jeg da få en til at bygge mig et nyt manifold i rustfri stål

Luske
Besvar